Sv: CESAR MILLAN till sverige!
Oj.. det är ganska många saker jag tycker som han gör som är helt uppåt väggarna.
Han använder sig av stackel. Vilket han skyller på att ägarna är bekväma med och därför kör han med det. Detta tycker jag personligen är helt fel, du som tränare SKA berätta för dina hundägare vad som är rätt eller fel. Använder de sig av metoder som är dåliga för hunden så skulle jag ta bort halsbandet. Han har ju inget emot att byta till sitt "fina" halsband så fort de har ett vanligt enkelt halsband. Men när det är stackel så plötsligt rör han det inte..
Han använder sitt halsband som är smärtsamt för hundar. De sitter och trycker på nerver bakom nacken som kan dels skada hunden och som utsätter hundar för rejäl smärta. Prova att sätta en snara på dig själv på samma punkt och se hur trevligt det är..
Han kommer med massor av faktafel om vargar och deras beteenden. Även om hundar (och hästar!). Saker som att hundar inte har personligheter, att alfa vargar beter sig såhär, hundar trycker ned varandra såhär o.s.v. vilket är saker som forskningen har motbevisat. Han verkar också tro att hundar beter sig som en standardmall medan det är bevisat att beteende och kommunikation mellan hundar är något som beror på uppväxt och är något inlärt. Han hittar på ganska mycket av det han säger. Hundvärldens Deepak Chopra, det är han. (Dock hittar han inte på allt och jag håller med i vissa saker han säger, men mycket är verkligen felaktigt och okunnigt)
Han trycker ned sina hundar ganska rejält och låter dem inte ha sina glada personligheter. Han påstår att hundar som har en glad energi är hundar som mår dåligt. Vilket för mig låter helt befängt, det är som att säga att upprymda och glada människor mår dåligt.
Han talar även om att hundar hela tiden vill vara dominanta och klättra i rang. Detta är också helt fel och bygger på en ganska begränsad syn av våra hundars intellekt, känsloliv och på ett gammalt och förlegat maktperspektiv. Han talar om dominant på ett ganska felaktigt vis också. Dominant är att ha tillgång till en resurs och är inte något ett djur föds med, har konstant eller tar genom tillrättavisningar och bestraffning, det är något som beror på situation och ett ranglågt djur kan vara ranghögt och dominant i vissa fall.
Jag har också jättesvårt för hur hans syn på små valpar är. Har sett hans DVD:er där han är väldigt bestämd och nedtryckande av valpar. Det är inte ok enligt mig, en valp är en bebis och en bebis fostras med tålamod och förståelse, inte strama regler och alfarullningar..
Detta är bara en liten del av varför jag inte gillar honom.