Askur
Trådstartare
http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv
Håller ni med artikeln?
Håller ni med artikeln?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En Millan-tråd, det var länge sedan. Sträcker mig efter min pop-corn.
Har inte sett så mycket av programmet eller läst om hans träningsmetoder, just för att det lilla jag sett inte har intresserat mig. Lika lite som det intresserar mig att få hjälp av en tränare som säger att man måste ha halsband på hunden (japp mött flera sådana, jag har en liten 7 kg hund, det är inte så att hon precis drar omkull mig i sele om vi säger så) för att kunna träna.
Men jag vet inte jag. Det finns alltid någon som har något att invända mot alla metoder och det finns ingen metod som funkar för alla. Därmed inte sagt att jag stödjer våld på något sätt, ärligt talat är jag nästan helt ointresserad av hund och hundträning. My point being, ingen är rätt i allas ögon.
Det finns bra och dåliga sidor med Cesar. Han anammar ett dominans-tänkande som jag inte håller med om. Han använder ofta träningsmetoder jag inte tycker är lämpliga. Men samtidigt så finns det små bitar i hans "filosofi" som är tänkvärda, speciellt för sånna som inte kan så mycket om hundar, eller kanske rättare sagt, sånna som inte kan något alls om hundar/djur.
Vilket är exakt varför jag inte kommer gråta om Cesar försvinner från TV-rutan. Det lilla som är användbart drunknar liksom bland allt det dåliga och eftersom folk tar efter det dom ser så blir det ju pankaka.Dessa är de som är minst förmögna att sålla de berömda russinen ur kakan, vet man det minsta lilla om hundar behöver man inte Millans "visdomar" och vet man ingenting sväljer man allt dravel med hull och hår.
Hur många har inte hört varianter av "han måste ha rätt, annars skulle han inte få ett TV-program"?
Jag misstänker att Jensen mfl vore för lite action för TV dock - fast vad fanken har vi public service till egentligen?
Rätt eller fel, det som visas på TV kommer att kopieras.
*kl*
Naturligtvis. Människan kopierar beteenden, det är så vi fungerar.
Jag ser det som att det är en kulturkrock. Här i Sverige gör vi på ett sätt...o USA på ett annat. Vi är lärda vad som är "rätt" eller "fel". Bodde vi där skulle vi med hög sannorlikhet tycka tvärt om mot vad vi gör.
Åker vi utomlads o tittar på vissa länders djurhållning (ex häst o hund) så fasas vi över det. Fast för de som bor där är det helt normalt. Vi är nog inte normala i deras ögon heller med tanke på hur vi gör här.
I all välmening.
*kl*
Naturligtvis. Människan kopierar beteenden, det är så vi fungerar.
Jag ser det som att det är en kulturkrock. Här i Sverige gör vi på ett sätt...o USA på ett annat. Vi är lärda vad som är "rätt" eller "fel". Bodde vi där skulle vi med hög sannorlikhet tycka tvärt om mot vad vi gör.
Åker vi utomlads o tittar på vissa länders djurhållning (ex häst o hund) så fasas vi över det. Fast för de som bor där är det helt normalt. Vi är nog inte normala i deras ögon heller med tanke på hur vi gör här.
I all välmening.