Cerebellar Abiotrophy

mag

Trådstartare
Fick i måndags veta att vår Silver Almir är drabbad...Det som inte fick hända, skedde. Vad som händer i framtiden nu vet vi inte, han är fullt frisk och stadig. Men den krassa verkligheten är dock att de flesta utvecklar symptom.
Vad som gör mig mest irriterad nu är att folk är så tröga med att skicka prov. Av alla araber i hela världen finns det nu ca 6-7 000 som skickat in. Förstår ni alla som inte skickat in hur OERHÖRT viktigt det är att man gör det.
Spelar ingen roll om du aldrig tänker avla eller har en vallack, ALLA måste skicka in så forskningen får ett större underlag. Tänk om just din häst är "dubbelbärare" utan symptom....
Det forkars för fullt på denna genetiska defekt, men man måste få in mer material.
Jag anser det oerhör egoistiskt att bara tänka på sig själv nu, vi som älskar araber måste hjälpas åt så man får mer vetskap.
Mvh Margareta Svensson
sm1.jpg

Sv: Cerebellar Abiotrophy

Tror inte det fåtalet provet är egoism, utan ovetskap. Jag hade t ex ingen aning. Så man borde nog fundera på att se till att nå ut till fler. För då kommer köpare/gräsrotsmänniskor ställa mer krav på uppfödarna, och förhoppningsvis testa sina egna hästar i större utsträckning.

Beklagar ang er lilla =/

Det är möjligt att det beror på ovetskap. Men det har skrivits väldigt mycket om detta nu det sista året på olika forum. Har även varit uppe här och på arabforumet.
Man kan skicka sitt prov hit. http://www.vgl.ucdavis.edu/index.php
Det kostar ca 500 :- varken dyrt eller krångligt, sä snälla alla skicka in nu.
Ska kanske tillägga att detta gäller oss som har araber, bara de som drabbas.
/ Maggan

Senast ändrad:

Jag tror att många arabhästägare idag inte är arabhästfolk så de sätter inte sin fot på de forum där sjukdomen diskuteras och är heller inte medlemmar i någon förening.

Många reagerar inte heller på små/svaga symptom tror jag. Det är en sak när hästen har kraftiga huvudskakningar och balansproblem och en annan när den "bara" verkar lite extra nervig och har dålig avståndsbedömning t ex vid hoppning.

Det har nyligen varit en häst till salu som jag vet har haft en del "udda" saker för sig. Den har även en avkomma med ganska typiska CA-symptom. Jag tror inte de som sålde/har sålt hästen har en aning om att det ens kan vara något lurt med den. Jag hoppas inte det iaf.

Det är samma sak med cystor i bakknäna fö. Det ignoreras att undersökas/utredas för araber "är ju sådär/rör sig så där".

OBS: CA kan förekomma även hos andra raser med arab infört långt bak och hos arabkorsningar.

Senast ändrad:

Kanske vi alla som har lite vetskap om detta sprider vidare till alla som inte "vet" just hur viktigt det är att man testar. Vi måste sprida detta vidare så folk inser att det är viktigt.

De måste vilja lyssna också. :angel: Jag har träffat på uppfödare som blir rent ut tvärförbannade bara man nämner CA/SCID/Cystor. De vet mkt väl om att det finns. De vill bara inte veta om det finns i deras egna hästar...

Jag beklagar din fölunge. Mitt sto testades också dräktig och det var jättenervöst, men vi hade tur med både henne och hingsten. Jag vet att hon har åtminstone en bärare längre bak liksom de flesta araber (om inte alla).

Spelar ingen roll om du aldrig tänker avla eller har en vallack, ALLA måste skicka in så forskningen får ett större underlag. Tänk om just din häst är "dubbelbärare" utan symptom....

Jaa, det är så tragiskt. Du har haft ett rent h - e då du har fått vänta på avkomman och sedan resultatet från CA - test.

Jag har för avsikt att testa min kuse, men det är p g a att hon har avlats på. Jag tror inte att jag skulle testa en häst som jag inte hade för avsikt att avla på. Nu tror jag inte att mitt sto är bärare eller har CA, men man kan ju aldrig vara helt säker utan att man har tagit ett test. Precis som du säger.

Det går ju att kolla stamtavlor och få en viss hum om vilken risk för CA som finns bakom en häst som man är intresserad av och vill köpa (utifrån information från CA - listan (den internationella listan), förutsatt att stamtavlorna finns att se på "allbreedpedigree" förstås.

Jaa, hoppas att det här inte blir alltför hypat. (CA nedärvs ju recessivt.)

Fast CA-listan är inget att utgå ifrån om ens häst inte har CA (om det inte är mamma och pappa vi pratar om eller alla mor/farföräldrar). Det kan lika gärna innebära att det inte är några förfäder testade eller att man har haft "tur" och testat fria individer. Jag känner själv till misstänkta CA-fall från en i stort sett "otestad" svensk linje.

Mitt eget sto har inte en enda testad förfader och majoriteten av hennes hel- och halvsyskon är otestade valacker. Och jag har full förståelse för att man inte testar en symptomfri valack.

Flera hästar har ju blivit "outade" bakvägen. De är inte testade själva men man har via deras avkommor och uteslutningsmetoden kunnat se att de måste vara bärare (även om de inte alls är med på listan).

Jag tror man ska kallt räkna med att alla arabhästar har någon bärare bak någonstans. Sen kan man ha haft tur och ha köpt eller fött upp en häst där det inte förts vidare.

Senast ändrad:

Det är möjligt att det beror på ovetskap. Men det har skrivits väldigt mycket om detta nu det sista året på olika forum. Har även varit uppe här och på arabforumet.
Man kan skicka sitt prov hit. http://www.vgl.ucdavis.edu/index.php
Det kostar ca 500 :- varken dyrt eller krångligt, sä snälla alla skicka in nu.
Ska kanske tillägga att detta gäller oss som har araber, bara de som drabbas.
/ Maggan

Jo, men alla rör sig som sagt inte på arabforum eller avelsforum. Nu har jag inga araber längre, men haft många år tidigare. När jag var på avelsforumet var när det väntades föl, och 'arabhästforum' är jag inte på alls.

Ja jag var också helt säker på att min inte var bärare...Man kan aldrig veta, sen tycker inte jag att det handlar så mycket om man har en vallack eller inte tänker avla. Det handlar om att få till forskningsmaterial...Krångligt tycker jag inte det var, trots att jag är urusel på engelska så fick jag till det. Dyrt?? Knappast, har man råd att ha häst kan man nog betala 500 :-
Tror också det finns uppfödare som "mörkar" och det går över mitt förstånd, finns inget att skämmas för här eftersom ingen i stort sett har vetat om det innan några år tillbaks. Jag hade väl aldrig betäckt mitt sto med en annan bärare om jag vetat....

Jag fick höra den tråkiga nyheten igår. Först trodde jag nästan att det var ett dåligt skämt men tyvärr så är det ju inte så :cry:. Jag hopppas av hela mitt hjärta att han tillhör undantagen som inte får några problem.
I morse när jag var i stallet så fick jag återigen ångesten att tänk om min också är drabbad. Jag har ju ingen aning om statusen på Novan och rent krasst kan hon ju fått ett anlag från sin far som jag inte heller har någon aning om statusen på. Jag kollade upp kursen på Forex precis nu och kostnaden blir 376,50:- för själva testet, vad portot kostar vet jag inte.
Någon här sa att många som har arab har den som vanlig ridhäst och inte bryr sig om att läsa på avelssidor eller arabhästföreningsens sida och därmed inte vet något om problemet. Det jag ser som det stora problemet är inte dessa utan att vissa "stora" inom arabvärlden bara slår ifrån sig problemet och tycker vi ska "vänta". Vad vi ska vänta på verkar vara en test på den exakta genen och inte det man testar på idag nämligen genfragment som har kopplats till genen samt att SVA ska börja tillhandahålla testet. Problemet är att då riskerar vi att få fram fler hästar som lille Silver Almir och det helt i onödan.
/Shaggy som verkligen borde skicka in ett prov

Jag fattar i alla fall inte varför valacker ska testas? Vadå forskning?

Om man testar avelsdjur, dvs hingstar och ston, så räcker det väl gott och väl?

Men det finns väl ändå en poäng i att valacker testas, om inte föräldradjuren är testade så är det ju bra att avkommor kan bevisa att föräldrarna är bärare.
Särskilt om det finns motstånd till att testa avelsdjur i vissa kretsar

*kl, till alla*

Nu kommer jag väl med en korkad fråga, men jag undrar hur mycket sjukdomen påverkar en häst som enbart är bärare? Och om det är okej att avla på ett sto som är bärare/en hingst som är bärare om den andra parten inte är det? Mitt sto ska kollas så snart jag har råd. Vill inte ta ur veterinär/kriskassan eftersom det inte är kris då det inte kommer bli något föl efter henne på några år änsålänge.

Tacksam för svar!

En häst som är bärare påverkas inte alls. Det är helt okej att använda individer i avel som är bärare så länge man ser till att inte korsa dem med andra bärare.

Klart att alla ska testas, ju fler hästar som testas ju mer underlag får man till forskningen. Solklart eller ??? En vallack kan vara nog så intressant, tänk om han tillhör den lilla skaran som inte utvecklar sjukdom, men ändå är "dubbelbärare". Hur intressant är inte han då för forskningen? Varför utvecklar vissa och en del inget??
Jozelle : du behäver inte ta ut veterinär för detta, rycker bara lite tagel och skickar i en påse... Mycket enkelt.

För att genom att testa alla tilltänkta avelsdjur får man nog med forskningsobjekt ändå, och att testa alla tilltänkta avelsdjur är ett betydligt mer rimligt mål att nå?

Min spontana tanke. Men en utopi, med tanke på hur hårt iaf vissa inom arabhästvärlden förnekar att det skulle finnas minsta lilla rasanknyten liten defekt. Jag minns fortfarande vilket ramaskri det blev på vissa och vad jag anklagades för när jag råkade nämna vad min dåv hovslagare (mkt insatt i arabhästvärlden) sagt ang min dåvarande valack, som inte var fräsch men de fick inte rätt på varför. Hovis ha 'Har du röntgat knäna efter cystor? Med tanke på hur nära han har Probat och bla bla' (bla bla = mer saker ang stammen jag inte minns).

Och när jag då tyckte att det var ju kanske en väldigt bra ide det, för det är ju inte helt ovanligt just med bakknäcystor hos araber, och det finns väl en anledning att varenda klinik vet vad man menar om man ringer och vill ta 'arabplåtar'.

Men herrejäklar vilket liv det blev (här på Buke), för det var minsann inte vanligare med cystor hos araber än hos halvblod, och och och..

Så sålänge det förnekas och i viss mån mörkas - så har jag dåligt hopp om att det ska bli ngt krav från rasföreningen på CA-test t ex, eller någon öppen redovisning, tyvärr =/ Men, nya tider kanske ger ny syn och ny öppenhet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka