Centrerad ridning?

J

Jullan

Jag köpte boken, har läst de första kapitlen och förstår ingenting... Någon som kan hjälpa mig? Jag förstår inte det här med kraftkälla och det... det låter mer som hokus pokus i mina öron. Har ni provat det, funkar det? Jag förstår inte hur man ska kunna tänka på allt detta med mjuka ögon och så samtidigt som man ri9der, det borde ju vara jättekrångligt. Kommentera hur ni vill, ordet är fritt! ;)
 
Sv: Centrerad ridning?

Mjuka ögon är egentligen superenkelt!:angel:

Låt bli att fokusera och ta in information från hela synfältet istället. Visst, du ser inga detaljer, men du ser mer av allt istället, och kan på så sätt uppfatta saker så som hästen uppfattar dem.
Du blir även mer avspänd i kroppen när du inte spänner "ögonmusklerna" och anstränger dig för att se detaljer.

Tyvärr så är det ju just så som vi människor är konstruerade att se på omgivningen, så det är svårt att tänka på att ha mjuka ögon hela tiden, men tränar man på det så går det!;)


På våra CR-lektioner har vi "fått" en stor kula i bäckenet som man ska placera så att den svävar i balans mitt i kroppen. Den får inte ramla bakåt mot ryggen men inte heller falla framåt och ut ur magen. Tänker man sig den där kulan så sitter man där man sitter, rätt upp och ner.

Sedan kan man använda olika liknelser beroende på vad man behöver rätta till med sin sits, t.ex. ballonger i hjälmen, fjädrar i naveln som drar dig framåt uppåt och benen som rötter.

Hoppas det klarnar lite?
Och tänk inte på det som flum och hokus pokus, utan ta in de detaljer som känns relevanta och begripliga i början och bygg sedan vidare när du känner dig redo.:)
 
Sv: Centrerad ridning?

Förutsatt att det är Sally Swifts bok du menar..
Har haft den boken liggandes vid sängkanten i 5 år (då hette den svenska verisonen "Ett med hästen") nu och får något litet extra tips från den varje gång jag bläddrar i den. Ändå har jag fortfarande inte tag till mig allt. Långtifrån. Så låt den ta tid och gör det du tycker du kan klara av och tycker verkar vettigt. Har genom att bara ta små grejor från den boken fått massa gratis. Lärde mig tex sitta ner i traven genom att bara titta på en bild ur den boken. Väldigt grundläggande men när man bara ridit ett par år så är det guld värt.
 
Sv: Centrerad ridning?

Jag köpte boken, har läst de första kapitlen och förstår ingenting... Någon som kan hjälpa mig? Jag förstår inte det här med kraftkälla och det... det låter mer som hokus pokus i mina öron. Har ni provat det, funkar det? Jag förstår inte hur man ska kunna tänka på allt detta med mjuka ögon och så samtidigt som man ri9der, det borde ju vara jättekrångligt. Kommentera hur ni vill, ordet är fritt! ;)

Man behöver gå på teori för en centrerad ridninstruktör och rida lite för den för att kunna förstå boken. Med andra ord så är inte boken sådär jättebra anser jag, medan idéerna bakom centrerad ridning är bra. Förenklar förståelsen av det som man egentligen gör när man gör rätt.

Hälsning Maja
 
Sv: Centrerad ridning?

Jag har lärt mig att äta jäkligt hårda kakor utan att vränga käken ur led:rofl: tack vare centrerad ridning!:bow:
 
Sv: Centrerad ridning?

Jag har hållt på med centrerad ridning sen år 2000.Och det är förtsåss ett tag.. det var klurigt i början.Tog till mig den centrerade ridningen när min kropp gick sönder.Och jag hadde ont nästan hela tiden men ville rida ändå..
Det har hjälpt mig otroligt mycket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp