Centrerad ridning.

Sv: Centrerad ridning.

Har bara gott att säga om Toini, hon är superduktig! Du kommer få jätteroligt.

Håller med, Toini är jättebra!
Efter en helg m Toini hittade jag min balans och bättrade på självförtroendet rejält. Har numera inga problem när pållen testar mig å vågar t o m hoppa vilket jag inte gjort sedan jag åkte av ordentligt för några år sedan.

De spänningar jag upplevde tidigare hos pålle har även de helt försvunnit tack vare att jag sitter bättre i sadeln och har fått verktyg att motverka mina "brister". jag längtar till nästa kurstillfälle!!

Håller med, Toini är jättebra!
Efter en helg m Toini hittade jag min balans och bättrade på självförtroendet rejält. Har numera inga problem när pållen testar mig å vågar t o m hoppa vilket jag inte gjort sedan jag åkte av ordentligt för några år sedan.

De spänningar jag upplevde tidigare hos pålle har även de helt försvunnit tack vare att jag sitter bättre i sadeln och har fått verktyg att motverka mina "brister". jag längtar till nästa kurstillfälle!!

Detta låter ju bättre och bättre!
Behöver också hjälp med att hitta min balans och bättra på självförtroendet.
Jag blir väldigt spänd i axlarna så jag hoppas på att få hjälp även med detta.

Ser framemot att komma hem som en ny människa!! :D
Eller rättare sakt, jag ser framemot att vi kommer hem som ett nytt ekipage! :idea:

ÅH! jag rider för Lisa! Hon är verkligen superduktig. Har ridit c:a 15 lektioner för henne och känner att man utvecklas mellan varje lektion. Innan satt jag snett, och red inte alls lika kroppsmedvetet som jag gör nu. Cetntrerad ridning måste man ge lite tid, men det blir många AHA-upplevelser!

Är det Lisa Johansson från Orust?
Har nämligen funderat på att kanske börja rida för henne sedan om jag tycker att detta är intressant.

Jag läser just nu boken "Centrerad ridning" av Sally Swift och roade mig på min lektion idag att försöka långa och korta steget med bibehållen takt genom att röra mina höfter i olika stora cirklar. Det funkade!! I alla fall på min lilla låga nivå!! Det är ju så kul att bli medveten om sin kropp när man rider :-)

Är det Lisa Johansson från Orust?
Har nämligen funderat på att kanske börja rida för henne sedan om jag tycker att detta är intressant.

Ja det är det! :D:D Red lektion för henne idag. Hon kommer ut till min klubb en gång i månaden. Känner mig lika glad varje gång jag ridit för henne. Massa pusselbitar faller på plats både hos mig och hästen för varje lektion! Så himla kul är det:D

Jag läser just nu boken "Centrerad ridning" av Sally Swift och roade mig på min lektion idag att försöka långa och korta steget med bibehållen takt genom att röra mina höfter i olika stora cirklar. Det funkade!! I alla fall på min lilla låga nivå!! Det är ju så kul att bli medveten om sin kropp när man rider :-)

Ursäkta - röra höfterna i cirklar? Menar du som en åtta? Denna övningen har jag aldrig hört talas om... :D

Lisa säger att man liksom ska cykla med höfterna bakåt i takt med att hästens bakben rör sig. Då får hästen ett bättre flyt i skritten och lyfter bakbenen högre. :)

Lisa säger att man liksom ska cykla med höfterna bakåt i takt med att hästens bakben rör sig. Då får hästen ett bättre flyt i skritten och lyfter bakbenen högre. :)

:eek:
Du skojar!
Låter som att jag måste ringa och kolla över min olycksfallsförsäkring.
Kommer antagligen trilla av och slå mig halvt fördärvad. :D
Cykla...???
Näe nu har man nog hört allt!

:eek:
Du skojar!
Låter som att jag måste ringa och kolla över min olycksfallsförsäkring.
Kommer antagligen trilla av och slå mig halvt fördärvad. :D
Cykla...???
Näe nu har man nog hört allt!

HAHA! ring Lisa och boka en lektion istället så kommer du förstå precis vad jag menar ;) det går liksom inte att berätta över internet exakt HUR man ska göra :P

Ska göra det sen när jag gått den här grundkursen.. :)

Men igår när jag äntligen kunde ta en ridtur efter en veckas konvalecens så provade jag lite övningar som jag läst om.
Har ju börjat att skumma i centrerad ridning boken för att få ett hum om vad det handlar om.
Så jag tänkte på det jag lärt mig där med mjuka ögon, andas med diafragman, fundera på kraftcentret samt kroppens byggklossar.
Genast kände jag hur jag liksom började följa med hästen och jag kände hur hon rörde sig under mig.
Underbart! :)
Dessutom bara genom att läsa lite i en bok.

Sista biten på vägen hem började jag även fundera på cyklandet.
Nu skrittade jag på lång tygel och testade bara i 25meter.
Men jag tror att jag förstog hur du menar.
Man gungar liksom med samtidigt som man rör sittbenen i små cirklar fram och tillbaka..?
Är jag nått på spåren??

Detta verkar vara mumma för någon som inte är född med ridtalangen utan måste lära sig den. :)

Måste bara tillägga att de 30 minuterna vi skrittade igår fick mig att bli glad resten av kvällen.
Nu är det ju inte bara centrerad ridning det handlar om utan det handlar också om att jag äntligen (efter 29års häståkande) börjar få kläm på hur mina hjälper påverkar hästen att göra det jag vill att den ska göra. :bump:

Visst är det härligt att börja förstå hur man gör när man rider. Själv rider jag på en ridskola med islandshästar och har nu ridit sex lektioner efter ett långt riduppehåll. Jag kan göra rörelser och påverka hästen som jag aldrig har gjort förut. Jag sitter också och provar mig fram efter centrerad ridningsboken och det är härligt! Livet är ju riktigt bra faktiskt ;)

Ska göra det sen när jag gått den här grundkursen.. :)

Men igår när jag äntligen kunde ta en ridtur efter en veckas konvalecens så provade jag lite övningar som jag läst om.
Har ju börjat att skumma i centrerad ridning boken för att få ett hum om vad det handlar om.
Så jag tänkte på det jag lärt mig där med mjuka ögon, andas med diafragman, fundera på kraftcentret samt kroppens byggklossar.
Genast kände jag hur jag liksom började följa med hästen och jag kände hur hon rörde sig under mig.
Underbart! :)
Dessutom bara genom att läsa lite i en bok.

Sista biten på vägen hem började jag även fundera på cyklandet.
Nu skrittade jag på lång tygel och testade bara i 25meter.
Men jag tror att jag förstog hur du menar.
Man gungar liksom med samtidigt som man rör sittbenen i små cirklar fram och tillbaka..?
Är jag nått på spåren??

Detta verkar vara mumma för någon som inte är född med ridtalangen utan måste lära sig den. :)

Måste bara tillägga att de 30 minuterna vi skrittade igår fick mig att bli glad resten av kvällen.
Nu är det ju inte bara centrerad ridning det handlar om utan det handlar också om att jag äntligen (efter 29års häståkande) börjar få kläm på hur mina hjälper påverkar hästen att göra det jag vill att den ska göra. :bump:

Du är inte ute och cyklar helt och hållet i alla fall (HEHE) Håller verkligen med dig med det där om ridtalangen. Jag är gammal ridskoleryttare och hade ganska mycket ridskoletänk innan jag började rida för Lisa, man får en helt annan blid av hur ridning fungerar! Redan efter första lektionen kände jag skillnad... Min häst travade med så mycket ryggverksamhet så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag var helt lyrisk:D

Min CR lärare brukar förklara det som att man promenerar tillsamans med hästen, cykla har jag aldrig hört, samt att när man ska upp i trav så börjar man jogga. Liksom.
Jag tycker att det är supersvårt samtidigt som det är så enkelt, får jag bara ihop min egen kropp så så får jag en kanonhäst under mig. Det är riktigt fantastiskt ibland.
Jag är frälst.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama