Centrerad ridning.

Blomskan

Trådstartare
Funderar på att gå en kurs i Centrerad ridning.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag kan förvänta mig.
Hur fungerar det?
Vad gör man?
Berätta och hjälp mig med att få en bild av vad det handlar om.
Har problem med min balans och måste komma till rätta med den en gång för alla!
Är detta rätt för mig då?

Sv: Centrerad ridning.

Det låter som att det skulle vara något för dig!
När jag gick så fokuserade man 75% på ryttaren och 25% på hästen.
Vi jobbade också mycket utan hästar i början för att sedan ta med vissa övningar upp på hästryggen. Jag hade t ex alltid ont i mina knän när jag red, men efter att ha ridit centrerad ridning ett tag försvann de problemen.
Jag skulle behöva gå igen nu när jag har börjat rida igen efter några års uppehåll.
Lycka till!
/Annika

Sally Swift har gett ut två böcker om detta. kolla där . Jag har precis börjat med CR och det är så intressant. Handlar mycket om ryttaren, sitsen, balansen, andningen, och hur det påverkar hästen.

Det låter onekligen som något mycket spännande.
Som jag har förstått det så spelar det ingen roll om man är nybörjare eller om man rider Grand Prix, man har ändå nytta av det.

Ska åka direkt till biblioteket idag och ta mig en titt! :)

Centrerad ridning skulle jag vilja kalla för en livsfilosofi ;)
Det handlar mycket om andning, balans och tillit och det finns mängder med övningar på marken innan man kommer upp och gör övningar på hästen!
Det är inget "hokus pokus" utan nyttiga övningar och jag tror inte bara för just hästfolk egentligen!

:)

Det handlar mycket om kroppsmedvetenhet, om ryttaren och hur olika rörelser på ryggen påvekar hästen.
Jag tyckte att det var väldigt intressant, har gått 3kurser men nu känner jag mig "klar" med det eftersom jag inte får ut så mycket mer utav centrerad ridning, det passar inte mig helt och hållet. Väldigt intressant filosofi som fungerar !! men känner ändå att det inte riktigt var "min grej".. Dock har jag mycket nytta utav dem övningarna jag fick göra när jag gick kurserna. Har fortfarande grunderna "i huvudet" och använder mig utav dem när jag rider.

Red för Lotta Månsson för några år sedan framförallt, och jag älskar det!
Det är mer en filosofi, en helhet som handlar om att medvetandegöra din inverkan som ryttare. Man går igenom kroppen både som detaljer och i sin helhet för att lära sin att påverka och inverka på hästens rörelser med enkla, små medel. Det handlar mycket om balans och avslappning, men även spänningar på de rätta sätten. Det är ofta väldigt individanpassat och inriktar sig till största delen på ryttaren.

Har aldrig så mycket riktiga "aha-upplevelse" som när jag tränar för dessa instruktörer! :)

Jag red en sådan tvådagarskurs förra sommaren. Övade först på marken med att hitta balans osv. Sedan på hästen med, jag känner att jag vill ha mer för det hjälpte mig mycket att sitta rakare i sadeln och bli mer följsam.

Filmade lite, man kanske kan skruva upp ljudet så man hör mer. Som sagt ingen fokus på hästen utan bara på mig. Och det var ca 35 grader varmt i ridhuset haha :D

http://www.youtube.com/watch?v=toW2hkQ-76s

Grattis!! Här uppe får man läsa böcker och göra praktiska övningar själv...
Men aha-upplevelserna, de går inte av för hackor!

Det är kanonbra för dig, då man jobbar med sin egen kropp & balans och har man ev skador i kroppen / är sne så kommer man få aha upplevelser som andra ridlektioner inte ger. Vi har Toini Petterson / Effective ridning som kommit hit o vågar påstå att dressyr / hopp och skogmullefolket gillar centrerat eftersom det är en mkt mkt bra komplement till annan träning/ridning. :) Kan säga att jag gillar det verkligen :bow:

Det är kanonbra för dig, då man jobbar med sin egen kropp & balans och har man ev skador i kroppen / är sne så kommer man få aha upplevelser som andra ridlektioner inte ger. Vi har Toini Petterson / Effective ridning som kommit hit o vågar påstå att dressyr / hopp och skogmullefolket gillar centrerat eftersom det är en mkt mkt bra komplement till annan träning/ridning. :) Kan säga att jag gillar det verkligen :bow:

Och nu har jag anmält mig till kursen iaf!
Och gissa vem som håller i den..?? Hihi.. TOINI!
å antar ajag att du kan rekomendera henne och att jag verkligen kan se framemot kursen.

Ska försöka hinna klämma en bok i ämnet innan det blir dax för praktiska övningar.
Bara så man har lite mer kött på benen.

Längtar verkligen.
Har alldeles nyligen börjat "rida på riktigt".
Alltså vara med på träningar och sådär. Det känns så himla roligt med alla små och stora framsteg man gör!
Ser verkligen fram mot detta!
Har dessutom köpt boken "Ett med hästen" och ska läsa denna för att förbereda mig lite på vad det handlar om. :)

AAAAhhh, är smått avis på dig! Toini är kanoners!! Hälsa från Sirpa!!

Hon har hjälpt mig så mkt, så min häst är numera en "annan"- allt berodde på att jag är mkt över rörlig i kroppen och nu efter Toinis tips så får jag fason på mig själv uppe i sadeln. Rider med ett nytt självförtroende, balans o allt. :love: Jag har även diskbråck, men tom detta vart bättre...om det låter som jag gillar centrerat..så har du helt rätt!!

berätta sen hur det gick för dig på kursen..:) se bara framemot den och njut!

Senast ändrad av en moderator:

Jag provade CR för ett antal år sedan och det var definitivt inget för oss (mig och hästen).

Det är första och enda gången mitt fullblod suckat högljutt och sedan traskat av ridbanan innan lektionen var slut :devil:

Ojdå.. :)
Det lät ju inte alls bra.
Får hoppas att min pålle tycker det är roligare än vad din tyckte.
Hon brukar finna sig i det mesta så det ska nog gå bra.. :D

Jag provade CR för ett antal år sedan och det var definitivt inget för oss (mig och hästen).

Det är första och enda gången mitt fullblod suckat högljutt och sedan traskat av ridbanan innan lektionen var slut :devil:

:rofl::rofl:

Det hände när jag skulle rida AR... Hästis var lite nyfiken först, men lade av helt ungefär efter halva lektionen. Skritta runt i slomo på volter är inte riktigt hans grej... :angel:

Längtar verkligen.
Har alldeles nyligen börjat "rida på riktigt".
Alltså vara med på träningar och sådär. Det känns så himla roligt med alla små och stora framsteg man gör!
Ser verkligen fram mot detta!
Har dessutom köpt boken "Ett med hästen" och ska läsa denna för att förbereda mig lite på vad det handlar om. :)

Den boken har jag här... tyckte det var spännande läsning! Jag är rätt så intresserad av CR (sned och stel som jag är) men har aldrig gjort slag i saken och testat. Tycker om att det är så stort fokus på ryttaren istället för på hästen - "sitt rätt så gör hästen rätt" liksom.

Uppdatera gärna om hur det går. :)

rider CR ungefär en gång i veckan för instruktör, det som var en klockren aha-upplevelse för mig var att om jag hänger upp nacken på en krok i himmelen så slappnar jag av i axlarna och blir stadig i handen och hästen blir stadig på tygel och hamnar i balans.. Tänk så enkelt:angel:
Eller för att få ett större steg i traven med vila; lyfta upp ryggfiléerna, lyfter jag dom lyfter han bakbenen.
Det är så skumt och så logiskt på samma gång, och man får sån kroppskännedom och man får en annan slags styrka också.
Första gångerna tyckte jag att det var lite flummigt men sen när man kommer igång med skolor och dressyr då är det riktigt häftigt.

Låter helt fantastiskt.
Jag längtar verkligen till den här kursen. Fast det är några veckor kvar.
Som jag sagt tidigare ska jag läsa på lite innan.
Hoppas boken kommer på posten snart.. :)
Har ni några förslag på andra böcker förutom Sally Swift två?

Är det fler som fått sådana där bra tips som Gravinda fått?
Dela gärna med er av dem!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama