central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Och eftersom jag inte ljuger så ska jag förklara vad som gäller.

Kraven på stängsel är idag 3 st.
1. De skall hålla tamdjuren innanför
2.De får inte skada djuren
3. betet måste kunna göras tillgängligt för ev. allemansrätt.

Det finns inga krav att stängsel ska hålla predatorer ute.
Ett vanligt fårstaket håller fåren inne, skadar inte djuren och en människa kan lätt kliva över, alltså är det ett godkänt stängsel enligt lag.
Och det är stängsel av den typen jag skulle använda för mina djur.
Lagligt Ja
Sant Ja

Skulle sedan hägnet angripas av predator har jag enligt lag rätt att skjuta angriparen BÅDE inne i hägnet och i direkt anslutning till hägnet

Helt enligt svensk lag:)
Jepp, du verkar dessutom helt förtvivlad över det *obs ironi*

Det är just uttalnde som ovan som gör att du i handling enar dig med varghatarna oavsett vad du påstår själv.

Att vargen dominerar det revir man tagit i besittning är väl tämligen klart.
Problemen lösjagande hundar kontra varg har ju sitt ursprung i det.

Det var inte set du påstod från början- utan att varg skulle bli den dominerande arten- hur och på vilket vis?

Jepp, du verkar dessutom helt förtvivlad över det *obs ironi*

Det är just uttalnde som ovan som gör att du i handling enar dig med varghatarna oavsett vad du påstår själv.

Jag följer den rådande lagstiftningen som en absolut majoritet av djurhållarna håller sig till, inräknat Sveriges hästägare..är dessa då också "varghatare"?;)

Det var inte set du påstod från början- utan att varg skulle bli den dominerande arten- hur och på vilket vis?
När varg,och vilken annan stor predator etablerar sig i ett område så dominerar den området. Bytesdjur o mindre predatorer anpassas till vargen.

Både på gott o ont. Vissa djurarter fördrivs helt, andra förmår att anpassa sig men det är den dominerande predatorn som sätter villkoren.

Det är vad som menas med en dominerande art i en biotop.

Människan hör väl till det mest markanta exemplet.

sedan kan man även tala om antalsmässigt, men även om en gräsätare antalsmässigt dominerar en region ex gnuerna, så sker det under de stora predatorernas villkor.

Jag följer den rådande lagstiftningen som en absolut majoritet av djurhållarna håller sig till, inräknat Sveriges hästägare..är dessa då också "varghatare"?;)

Nu kommenterade jag din attityd till lagen och tillämpningen inte din förmåga att följa lagen. Visar man stark glädje till att ha möjlighet annordna tvivelaktiga skyddsjakter så är det knappast något tecken på att man vill ha varg i landet, tvärt om.

När varg,och vilken annan stor predator etablerar sig i ett område så dominerar den området. Bytesdjur o mindre predatorer anpassas till vargen.

Hur kan då gris enligt dig bli dominerande art? och senast forskning visar att det är tvärtom, vargen anpassas efter bytesdjuren-inte bytesdjur efter varg.

Nu kommenterade jag din attityd till lagen och tillämpningen inte din förmåga att följa lagen. Visar man stark glädje till att ha möjlighet annordna tvivelaktiga skyddsjakter så är det knappast något tecken på att man vill ha varg i landet, tvärt om.

min attityd till lagen är att jag tar reda på vad som gäller genom att läsa vad där står, och agerar inom dessa regler, är det inte så man ska göra?:)

Hur kan då gris enligt dig bli dominerande art? och senast forskning visar att det är tvärtom, vargen anpassas efter bytesdjuren-inte bytesdjur efter varg.
ja exempelvis om allt annat mindre klövvilt försvinner så blir grisen den dominerande växtätaren, den slipper konkurrera om födan och kan i praktiken tom öka i antal där vargen etablerar sig, försvinner sedan jägarna eskalerar bara denna utveckling.

och vem som anpassar si til vem är att fråga vad som kom först, hönan eller ägget.
sanningen är väl den att finns det gott om föda så ökar vargarna i antal, minskar antalet bytesdjur pga av predatortryck så minskar väl vargarna i antal.

men all statistik talar för att omen ny predator kommer in i en mark så ökar de snabbt i antal de första åren

min attityd till lagen är att jag tar reda på vad som gäller genom att läsa vad där står, och agerar inom dessa regler, är det inte så man ska göra?:)

jo, men man kan inte stå o lura på att en bil kommer o slänger ut ungen framför så man får skadestånd heller

jo, men man kan inte stå o lura på att en bil kommer o slänger ut ungen framför så man får skadestånd heller

:D hittar du någonstans där det är förbjudet att hålla djur på det vis jag beskrivit så håller din jämförelse, annars är den rent av löjlig.

:D hittar du någonstans där det är förbjudet att hålla djur på det vis jag beskrivit så håller din jämförelse, annars är den rent av löjlig.

det är skillnad på att låta levande djur vara "åtlar" för man vill locka till sig vargen , oavsett om det kan bevisas eller är o/lagligt
..bara för man vill skjuta den

det är skillnad på att låta levande djur vara "åtlar" för man vill locka till sig vargen , oavsett om det kan bevisas eller är o/lagligt
..bara för man vill skjuta den

Det är ngn intresseorganisation som vill förbjuda jakt med lös hund, för att det med de nya reglerna lett till så många vargars död i samband med att vargarna angripit hundar vars förare varit beväpnade.

Organisationen inser att dagens regelverk medger jakt med hund och att man får skydda sina djur.

Du lär nog få inse att dagens regelverk medger hållande av betesdjur och att regelverket medger skyddsjakt i samband med att tamdjuren i hagarna angrips.

Det är lagen och den håller jag mig till:sneaky:

Att åtla med levande djur är förbjudet sedan många år.
Förr var det vanligt att man agnade med levande mört i gäddsaxarna eller att man tog duvhök i fällor med levande fasaner som bete.

Att åtla med en levande get, tjudrad till en påle är ett lagbrott, att ha 10 getter lösa i en hage är det inte

Senast ändrad:

Nu kommenterade jag din attityd till vargen och inget annat. Jag antar att du försöker blanda i annat i vanlig ordning när det blir obekvämt. Din attityd till vargen och önskan att skjuta den visar på att du tillhör gruppen varghatare. Varghatare behöver inte bokstavligt hata vargen, liksom de som vill ha vargar knappast önskar att krama dem på allvar.

Man kan inte var positiv till varg, seriös och samtidigt ägna spaltkilometer åt att tala om sin önskan att skjuta varg.

Nu kommenterade jag din attityd till vargen och inget annat. Jag antar att du försöker blanda i annat i vanlig ordning när det blir obekvämt. Din attityd till vargen och önskan att skjuta den visar på att du tillhör gruppen varghatare. Varghatare behöver inte bokstavligt hata vargen, liksom de som vill ha vargar knappast önskar att krama dem på allvar.

Man kan inte var positiv till varg, seriös och samtidigt ägna spaltkilometer åt att tala om sin önskan att skjuta varg.

Önskan att skjuta varg?
Nja jag vet inte, jag ser hellre att jag slipper skjuta varg.

Så länge vi inte har en permanent stam av varg där jag bor så är ju allt status quo och vi kan jaga som vanligt, djuren beta bakom standardstängsel och vi slipper agera för att skydda våra djur.

fast "Varghatare behöver inte bokstavligt hata vargen" den var rolig, så jag behöver alltså inte hata vargen bara för att jag inte anser att den ska få etablera sig här då? med andra ord är jag ingen varghatare!

Om du inte vill framstå som en varghatare som vill skjuta varg behöver du ändra ditt sätt att uttrycka dig om varg och vargjakt, det är svårt att dra andra slutsatser av det du skrivit. Vi kan givetvis inte veta vad du verkligen vill, men du beter dig som ett barn som med glasskladd runt munnen som förnekar att du ens slickat på glassen, men för dig handlar det om att skjuta varg.

Om du inte vill framstå som en varghatare som vill skjuta varg behöver du ändra ditt sätt att uttrycka dig om varg och vargjakt, det är svårt att dra andra slutsatser av det du skrivit. Vi kan givetvis inte veta vad du verkligen vill, men du beter dig som ett barn som med glasskladd runt munnen som förnekar att du ens slickat på glassen, men för dig handlar det om att skjuta varg.

Det Anser du,men jag vet att det handlar om ngt annat.
Jag vill ha kvar den livsstil jag har idag, i den ingår jakt med löshund,det ingår att ha djur på bete utan att behöva bygga koncentrationslägerstaket.

nu har staten insett att vargetablering kostar och har därför liberaliserat reglerna för skyddsjakt vilket vi, djurägare naturligtvis accepterar och anpassar oss till.

om du istället för att likna en tjurig unge i ditt sätt att utrycka dig beskriver vilka lagar o paragrafer som förbjuder, dvs klart förbjuder mig att placera skjuttorn på min mark vid mina beten där mina djur går så ska jag naturligtvis anpassa mig, eftersom jag inte vill bryta mot lagen.
ps när det gäller glass..så uteslutande hemgjord glass av italiensk typ:D

Anser är inte rätta ordet här, jag med flera uppfattar dig som varghatare, det kommer utifrån vad du skriver.

Anser är inte rätta ordet här, jag med flera uppfattar dig som varghatare, det kommer utifrån vad du skriver.

du och en del andra uppfattar mig som en varghatare...ärligt talat det rör mig inte i ryggen.
jag vet att jag inte hatar enskilda djur eller arter. det är totalt kontraproduktivt.

min känsla för vargen som art är istället respekt, den har som art nästan samma spridning som vi på det norra halvklotet. en skicklig jägare med ett utvecklat flockbeteende och ledarskap.
däremot anser jag att våra ledare har erbjudit vargen i mina ögon fel spelregler och det har lett till de problem som existerar idag.

hittar du någonstans jag beskriver min relation till varg hatfyllt o respektlöst så varsågod o publicera det

Det rör dig inte ryggen? Du visar det på ett konstigt vis, det som inte rör mig ryggen besvärar jag mig inte att kommentera. Du visar det genom att försöka övertyga oss om att du inte alls skrivit det du skrivit och absolut inte är varghatare. Jag undrar just hur du beter dig om något berör dig? Reaktionen där måste minst sätta igång jordskred i så fall...

Du skriver att vargen inte spelar med i de regler vi människor gett den eller hur?

Varför är då älgar, rådjur och andra djur inte lika uppe på tapeten som vargen är? Älgen är ju inte heller direkt bra på att spela dessa regler som sätts upp för den. Bilar demoleras och människor dör, staket rivs av älgar (vi har fått staket rivna ett antal gånger, el tråd är dyrt). Det måste också kostar mycket pengar.

Räven är ju en bra jägare den också. Smart som attan och dessutom bärare av en sjukdom som inte är rolig att få på sina tamdjur.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama