central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Ja vilken tur dårå för vargen att du kör med lagliga medel så inget brott går att bevisa. Så himla mycket bättre för vargen-såklart- att någon som inte vill ha varg skaffar getter han inte har och bygger dålig hage i skogen för att när vargen kommer då ska där börjas betas. Och så ett litet jakttorn-helt lagligt såklart, pass på varg och boom.

Vilken tur vargen har att en del tänker lagligt när de vill ha bort dem, ja, såklart, du har inget emot vargen som art bara den inte är i ...Sverige.:sneaky:

*** Gilla ***

Fast du, som ivrig vargmotståndare, som ivrig jägare så har du ett ansvar för alla dina fränder - den bild du lägger an på oss som inte tycker som du får alla på din sida dras med. Att gå in i stavelsepolemik och leta efter inlägg i jakt efter bevis för vad som är sagt eller inte är ointressant - det är vad du står för - i detta fallet som vargmotståndare - står du för så många fler än dig själv även om du är på ett litet skitforum här och nu. Bilden du ger oss av den representativa vargmotståndaren förmedlas vidare långt längre än vad detta forum förmår att göra, och tja...du gör varken vargmotståndarsidan eller den seriösa jägarkåren någon tjänst. Du kan bättre än så här lbb.

http://www.svd.se/opinion/brannpunk...439681040":"og.recommends"}&action_ref_map=[]

Fast du, som ivrig vargmotståndare, som ivrig jägare så har du ett ansvar för alla dina fränder - den bild du lägger an på oss som inte tycker som du får alla på din sida dras med. Att gå in i stavelsepolemik och leta efter inlägg i jakt efter bevis för vad som är sagt eller inte är ointressant - det är vad du står för - i detta fallet som vargmotståndare - står du för så många fler än dig själv även om du är på ett litet skitforum här och nu. Bilden du ger oss av den representativa vargmotståndaren förmedlas vidare långt längre än vad detta forum förmår att göra, och tja...du gör varken vargmotståndarsidan eller den seriösa jägarkåren någon tjänst. Du kan bättre än så här lbb.

http://www.svd.se/opinion/brannpunk...439681040":"og.recommends"}&action_ref_map=[]

De är en stor skillnad mellan att hata vargen och att anse att vi ger den fel spelregler. Jag stöder idag det förslag o slutsatser man kan dra från den senaste utredningen.

Att sänka sig till en nivå där jag anklagar mina meningsmotståndare för saker jag inte har täckning gör jag inte, vare sig i vargdebatten eller i andra diskussioner.

Att sedan efterfråga källor när någon för fram tokerier är i min värld en självklarhet.

Men du , har du uppsikt över din hund så blir den inte angripen av varg , men släpper du den utan uppsikt finns risken helt klart.

Fast den där kommentaren tycker jag visar att du inte verkar ha så stor koll i och med vargangepp. En välkänd sådan händelse är väl hon som gick med barnvagnen för något år sedan. Men jag har läst om flertalet fler sådana händelser.

Ja vilken tur dårå för vargen att du kör med lagliga medel så inget brott går att bevisa. Så himla mycket bättre för vargen-såklart- att någon som inte vill ha varg skaffar getter han inte har och bygger dålig hage i skogen för att när vargen kommer då ska där börjas betas. Och så ett litet jakttorn-helt lagligt såklart, pass på varg och boom.

Vilken tur vargen har att en del tänker lagligt när de vill ha bort dem, ja, såklart, du har inget emot vargen som art bara den inte är i ...Sverige.:sneaky:

Det finns väl inget brott att bevisa om jag kör med lagliga medel?:D:D:D

Och naturligtvis ska man använda lagliga medel, dels när man agerar politiskt för att myndigheterna ska ta rätt beslut och rent praktiskt vid ex skyddsjakt. Och då finns inga brott att bevisa, det förutsätter ju att brott är begånget

Senast ändrad:

Fast den där kommentaren tycker jag visar att du inte verkar ha så stor koll i och med vargangepp. En välkänd sådan händelse är väl hon som gick med barnvagnen för något år sedan. Men jag har läst om flertalet fler sådana händelser.

En älghund arbetar vid jakt helt lagligt på en radie runt hundföraren på en eller ett par km.

För att kunna skjuta en varg som håller på att ta en älghund så måste avståndet mellan skytt och varg/hund vara betydligt mindre.

Lagen ger mig som hundförare rätt att freda min hund både då den jagar helt lagligt och då den har rymt.

En älghund arbetar vid jakt helt lagligt på en radie runt hundföraren på en eller ett par km.

För att kunna skjuta en varg som håller på att ta en älghund så måste avståndet mellan skytt och varg/hund vara betydligt mindre.

Lagen ger mig som hundförare rätt att freda min hund både då den jagar helt lagligt och då den har rymt.

Jotack, jag tycker jag har full koll på ovanstående. Det jag motsa var att bara hunden var i ens absoluta närhet så fanns ingen risk. Jag menar att risken finns ändå.

Jotack, jag tycker jag har full koll på ovanstående. Det jag motsa var att bara hunden var i ens absoluta närhet så fanns ingen risk. Jag menar att risken finns ändå.

det är väl bara en sak som är säker, har man med djur att göra kan man inte vara 100% säker.

jag vet exempelvis med mycket stor säkerhet (inte 100%)
att om jag släpper min hund vid en viss position så kommer jaken att gå i en viss huvudriktning, nämligen bort från riksvägen, vad jag inte kan planera för är om det råkar finnas varg i området.
Vi har fått 2 hundar ihjälkörda här på gården sedan 1950. och båda ggr var det rymningar. än har vi som tur är inget annat än passerande solitära vargar här.

Visst, men eftersom det är enkelt att visa på vad en person skrivit så är det enkelt att just bevisa det.

Och anklaga någon för något får du gärna göra, dvs babbla vad du vill,men det är betydligt svårare att bevisa vad du säger.

Att folk ser meningsmotståndare som "hatare" eller mindre vetande är inget annat än ett bevis på deras egen litenhet.

Att respektera andra människor, deras åsikter är något man lär sig, kräver en del, somliga lär det sig aldrig:sneaky:

Det handlar inte om att anklaga någon. Du trasslar själv in dig i dina märkliga resonemang. Du märker ju inte ens att ingen tar dig seriöst ju.

Den som allra mest sänker din trovärdighet är du själv. Sen kan du babbla runt det och kalla folk stollar och tomtar så mycket du vill men det hjälper liksom inte.

Det handlar inte om att anklaga någon. Du trasslar själv in dig i dina märkliga resonemang. Du märker ju inte ens att ingen tar dig seriöst ju.

Den som allra mest sänker din trovärdighet är du själv. Sen kan du babbla runt det och kalla folk stollar och tomtar så mycket du vill men det hjälper liksom inte.

Trassla hit och trassla dit.

Min trovärdighet sänker jag i dina ögon direkt jag framför en åsikt som inte överensstämmer med din egen.

Vad du tycker o tänker om mig är egalt och så länge man hellre uttalar sig om min person istället för att sakligt bemöta åsikterna så visar det ju klart på vilken seriös nivå man befinner sig.

Att hävda att jag är "varghatare" är var och ens rätt. Min rätt är att hävda att det är kvalificerat skitsnack och stilla fråga efter var jag uttryckt "hat" gentemot vargen. Jag sticker inte under stol med att jag varit och är starkt kritiskt till de synnerligen naiva önskemålen om en "stor vargstam"Tydligen så är jag inte ensam om det. Utredningen har ju kommit fram till liknande åsikter. ca 400 vinterlevande individer anses ju livskraftigt;)

Att då säga att man inte vill plocka fram det är ungefär som snorungen i sandlådan som hävdar att han kan flyga. Naturligtvis får ha då uppmaningen: men flyg då. Och lika prompt svarar han -jag vill inte.

fast den hunden var väl lös och inte hos matte ???

Senast ändrad:

Vem lurar du tror du? Dig själv mest skulle jag tro.

Tro är bra, vetande är bättre.
Vetande hör ihop med fakta.
:D
Så fortsätt gärna framföra dina åsikter o teorier så inväntar jag fakta istället.

Fortfarande inte en rad där jag skriver att jag hatar en djurart

och ps jag är inte förvånad;)

Tro är bra, vetande är bättre.
Vetande hör ihop med fakta.
:D
Så fortsätt gärna framföra dina åsikter o teorier så inväntar jag fakta istället.

Fortfarande inte en rad där jag skriver att jag hatar en djurart

och ps jag är inte förvånad;)

nej , det har du inte skrivit , men du har skrivit att du skulle kunna tänka dig stänsla in dina djur dåligt så om gråben kommer kunde du ( som diú säger) lagligt skjuta den..inte i denna tråden men i andra ...och nekar du så ljuger du

Trassla hit och trassla dit.

Min trovärdighet sänker jag i dina ögon direkt jag framför en åsikt som inte överensstämmer med din egen.

Vad du tycker o tänker om mig är egalt och så länge man hellre uttalar sig om min person istället för att sakligt bemöta åsikterna så visar det ju klart på vilken seriös nivå man befinner sig.

Att hävda att jag är "varghatare" är var och ens rätt. Min rätt är att hävda att det är kvalificerat skitsnack och stilla fråga efter var jag uttryckt "hat" gentemot vargen. Jag sticker inte under stol med att jag varit och är starkt kritiskt till de synnerligen naiva önskemålen om en "stor vargstam"Tydligen så är jag inte ensam om det. Utredningen har ju kommit fram till liknande åsikter. ca 400 vinterlevande individer anses ju livskraftigt;)

Att då säga att man inte vill plocka fram det är ungefär som snorungen i sandlådan som hävdar att han kan flyga. Naturligtvis får ha då uppmaningen: men flyg då. Och lika prompt svarar han -jag vill inte.

Men du....400 vargar var för mindre än ett halvår sen enl dig en fullständigt barock siffra, då tror jag du hävdade att 100-150 vargar i Sverige var ett rimligt antal

Orkar inte söka i gamla trådar just nu

Det finns väl inget brott att bevisa om jag kör med lagliga medel?:D:D:D

Och naturligtvis ska man använda lagliga medel, dels när man agerar politiskt för att myndigheterna ska ta rätt beslut och rent praktiskt vid ex skyddsjakt. Och då finns inga brott att bevisa, det förutsätter ju att brott är begånget

Precis vad jag skrev och tur för vargen då som lockas lagligt till döden:crazy:, men nu var det ditt påstående om varg som den mest dominerande arten......hur kan den bli det?

nej , det har du inte skrivit , men du har skrivit att du skulle kunna tänka dig stänsla in dina djur dåligt så om gråben kommer kunde du ( som diú säger) lagligt skjuta den..inte i denna tråden men i andra ...och nekar du så ljuger du

Och eftersom jag inte ljuger så ska jag förklara vad som gäller.

Kraven på stängsel är idag 3 st.
1. De skall hålla tamdjuren innanför
2.De får inte skada djuren
3. betet måste kunna göras tillgängligt för ev. allemansrätt.

Det finns inga krav att stängsel ska hålla predatorer ute.
Ett vanligt fårstaket håller fåren inne, skadar inte djuren och en människa kan lätt kliva över, alltså är det ett godkänt stängsel enligt lag.
Och det är stängsel av den typen jag skulle använda för mina djur.
Lagligt Ja
Sant Ja

Skulle sedan hägnet angripas av predator har jag enligt lag rätt att skjuta angriparen BÅDE inne i hägnet och i direkt anslutning till hägnet

Helt enligt svensk lag:)

Men du....400 vargar var för mindre än ett halvår sen enl dig en fullständigt barock siffra, då tror jag du hävdade att 100-150 vargar i Sverige var ett rimligt antal

Orkar inte söka i gamla trådar just nu

Jag kan hjälpa dig, jag stödde regeringens förslag, dvs straxt över 200 individer.
Nu accepterar jag utredningens förslag, eftersom den är så sakligt uppbygd, det förslaget ligger på ca 400 individer.
Och eftersom vi har en höststam på närmare 500 så är stammen beskattningsbar.

Precis vad jag skrev och tur för vargen då som lockas lagligt till döden:crazy:, men nu var det ditt påstående om varg som den mest dominerande arten......hur kan den bli det?
Att vargen dominerar det revir man tagit i besittning är väl tämligen klart.
Problemen lösjagande hundar kontra varg har ju sitt ursprung i det.

Sedan, om man ser hur arterna interagerar i en region där vargen dyker upp.

Det blir ungefär som att flytta sig tillbaka 200 år.
De arter som etablerat sig sedan dess är inte anpassade för varg,möjligtvis kronhjorten. Både dovhjort och rådjur kommer att försvinna från områden med en stark vargstam. Det räcker med en eller två snörika vintrar så har vargen ätit upp det förrådet.
Sedan kommer de djur som finns kvar att anpassas både i fördelningen av arter o antalet individer, med vargen som styrande eftersom den är toppredatorn.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama