CEM och EVA, är ju någonting som borde intressera oss alla, som avlar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: CEM och EVA, är ju någonting som borde intressera oss alla, som avlar!

precis, men inte ens stationer som kör allt via semin gör det, på vissa får fok träta sig till ett prov...det tycker jag är väldigt underligt

Jag fattar inte riktigt vad du menar? Anser du att det är större risk för CEM med semin?

Jag har hållt på ganska länge, och inte en människa har bett om ett CEM-prov på sitt sto.
När vi hade travare på naturligt så CEM-testades hingstarna innan varje säsong. Sen fick man en lista från STC varje år vilka ston som betraktades som "högriskston".
Det var några stycken, plus alla som tidigare betäckts med nåt annat än en godkänd travhingst.

Nej men dom får om hingsten betäcker bakterie ston..

nej det anser jag inte, men anser att även stona skulle testas, för där finns ju risken anser jag

Vet även att en hingst blev smittad från ett sådant sto hela betäckningsässongen "gick tom", hingsten är i dag vallack!:(

Om det här handlar om den hingst som jag tror att det handlar om så tycker jag att det är riktigt uselt, både av hingstägaren och rasföreningen (om de nu fått veta något om detta) att inte tala om det. Det betyder ju att ston som varit hos den hingsten är potentiella smittbärare - utan att vi övriga hingsthållare inom rasen har en aning om det!

kl

Fullblodshingstar CEM-testas och EVA testas varje år.. varför skulle inte hblhingstar på naturlig också kunna testas? De testerna tas enligt hingsthållaren jag talade med, i februari-mars ngn gång..

Vet även att en hingst blev smittad från ett sådant sto hela betäckningsässongen "gick tom", hingsten är i dag vallack!:(

Men är inte detta lite av en skröna?
För enligt de uppgifter jag fått så är hingsten smittbärare och har oftast blivit det utav smittade ston,men är själv opåverkad.
Att man behandlar hingsten om CEM-provet är positivt är ju för att han inte ska smitta stona.

Det finns en Welsh hingst som blivit smittad av ett sto och blev infertil. Är nu kastrerad.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 771
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025