CEM och EVA, är ju någonting som borde intressera oss alla, som avlar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: CEM och EVA, är ju någonting som borde intressera oss alla, som avlar!

CEM är väl obligatorisk för alla hingstar, eller är det bara vissa avelsförbund?

Tror det är samma över alla raser, att importerad hingst måste CEM testas oavsett men ej svenskfödd.

Jag har en quarterhingst som importerades som åring och honom måste jag CEM testa, men inte min painhingst som är svenskfödd.

Nu när man tänker på det så borde det ju vara självklart för alla hingstar och ston att kollas innan betäckningssäsongen drar igång. Är hingsten och alla stona han betäcker friska så smittas ju ingen.

Det är så lätt att åtgärda sådana här smittor om alla bryr sig om att ta det på allvar och göra någonting åt saken. Tyvärr vet jag att flera skulle skaffa ett intyg på att stoet är friskt utan att ha brytt sig om att göra svabbet. Jag vet ett flertal hästar som inte är vaccinerade, trots att det står i passet att de är vaccinerade. Enkelt att fixa när ens bästa kompis/morbror/granne/kusin är veterinär.

Fuskpellar lär alltid finnas och vi kan aldrig nå dem till 100%, men hur kan en seriös veterinär strunta i att vaccinera...............

Helt enig CEM prov på alla hingstar och obligatorisk krav på svabbprov innan stoet anländer till hingsten... lätt som en plätt...not:crazy:

Man får helt sonika ta svabbprovet på plats om man misstänker att det fuskas eller att stoet har flytningar eller något liknande. Menar att det finns en "snabbtest" typ tops kit, som man kan börja med.Rätt eller?
Stoägaren får ju skylla sig själv om det skulle visa sig vara en infektion. Har varit med om liknande situation där stoet måste behandlas och flera brunster missades, inget föl och tusen vis av kronor fattigare, det var inte en lycklig stoägare men förhoppningsvist klokare:idea:! Vet även att en hingst blev smittad från ett sådant sto hela betäckningsässongen "gick tom", hingsten är i dag vallack!:(
CK Jag misstänkte nästan att det kunde bero på smittan mellan mor och son! Har också hört om dessa kroniskt bärande ston, vilket ytterligare borde stressa kravet på obligatorisk svabbprov.
Ska importera en sex - åtta månader hingstunge till hösten och jag lovar att det första han blir är CEM testad medan han "sitter i karantän" i boxen i vårt stall:laugh: inte en chance att jag vill riskera något.
För CEM är verkligen allvarligt och kan förstöra så mycket för en uppfödare.......... våra gränser mot kontinentet är ju vidöppna i dag........
Nu är det Valbog!:D

Helt enig CEM prov på alla hingstar och obligatorisk krav på svabbprov innan stoet anländer till hingsten... lätt som en plätt...not:crazy:
Fast egentligen skulle det ju vara hur enkelt som helst. Tyvärr får man ju aldrig bukt med fuskpellarna som du säger, och visar stoet några symptomer på att vara sjuk borde hingstägaren neka stoet innan det är bevisat att hon är frisk. Samtidigt som det är jättebra att testa alla ur smittosynpunkt, så kommer det bli en merkostnad för alla och dessutom är det en byråkratisk fråga. Vad mer ska bestämmas om? Hur stort är egentligen problemet? Det finns massor med saker som måste övervägas innan man sätter upp regler.

Jepp,så fick jag förklarat för mig utav D-A på SH.

Däremot blev han lite ställd över min fråga varför då inte våra importston hade samma krav,för i allafall som i min ras så har de ju gått på vidderna å ingen har haft nån större kontroll på de eller hingstar..
Å det fick jag ej heller aldrig något svar på utan det var upp till hingstägarna å kräva CEM-provet på stona.

Intressant....... så du menar att en tre veckor och en sex månader gammal hingstunge skulle CEM testas?!
CEM=smittsam livmoderinflamation smittar framför allt sexuellt, visserligen kan det också smitta genom ohygeniskt förfarande på stuteriet. Infekterade hingstar är symptomfria men kan bära smittan kroniskt under lång tid...... men två små hingstföl var kommer de in i bilden????

Jag tror att ankm menar att dessa två hingstungar måste testas innan de godkänns/börjar betäcka eftersom de är importerade även om det är importerade som så unga.
Man behöver alltså inte testa dom som unga enbart för att de är importerade hingstar, utan först då det är chans på godkännande alt att de ska gå i avel. Eller missförstod jag nu?

Det är lite märkligt det här, för i tex DK är det i regel så att hingsthållaren kräver att man har gjort ett prov på stoet innan man kommer dit, har man inget prov så blir inte stoet betäckt.
Sund inställning tycker jag! Det ligger ju lika mycket i stoägarens intresse att stoet är fräscht tycker jag.

*knapplån*

Funderat på en sak...finns ju valacker som betäcker och numera importeras det ju massor.Vad säger att inte valacken har gått m hingstkompis förut...för tydligen kan de ju bära smittan(?)

kl

Tycker faktiskt att även alla stona skulle testas också, ägaren skall kunna visa upp ett godkänt papper på att stoet är testat och ren....men det är klart finns ju alltid fuskpellrar som kan luta till sig ett sådant papper med rätt underskrifft.

Enligt vår veterinär är det mycket svårare att CEM-testa ett sto än en hingst. Dock håller jag med er alla. Det är ju helt tokigt att inte ställa krav på stonas hälsa! Precis som Linea pea (hej förresten!) så pysslar jag med en "importras" så att min hingst är svenskfödd hjälper ju inte mycket om han betäcker ett importerat CEM-smittat sto! Jo, han ÄR faktiskt testad (fast han är svenskfödd), men vad spelar det för roll om han sen betäcker ett smittat sto och för den smittan vidare? Suck.

Apropå test av ston så hade mina föräldrar som krav att "problemston" skulle uppvisa negativt bakt-prov innan de betäcktes av deras (vår) första hingst. Jag kan ju säga att den hingsten inte fick så många betäckningar ... Det var ju mycket enklare och billigare att åka till någon annan som inte ställde sådana jobbiga krav ... :crazy:

Att det sedan krävs fler prover innan en hingst får användas på semin beror som jag förstått det på att en hingst på semin kan betäcka så många fler ston än en hingst som betäcker naturligt. Sen kan han ju inte smittas när han väl står på semin.

Trodde de flesta seriösa hingststationer krävde baktprov på stona i dag?

Det skulle inte ge så mkt då dom flesta infektioner blossar upp i samband med betäckningen

Då tror du fel.;)

Det finns ingen som helst anledning att bakterie-testa varenda sto.
De allra flesta har inga som helst problem med bakterier.

Sen är det ju viss skillnad på bakt-prov och CEM-test. Eller hur?

Man kan nog inte vara nog försiktig, när det gäller bakt prover på ston, särskilt när man betäcker naturellt.
Min väninna i Tyskland kräver bakt prover på alla ston som hon får till sina hingstar och hon betäcker naturellt.
Även tre åringar, och det är inte ovanligt att även de är infekterade.
Hon är av den meningen att, det kostar för mycket om ett sto smittar hingsten och han sedermera för eventuellt det vidare.

Nej, det görs inte alls alltid och finns heller ingen anledning att ta batprov på alla ston eftersom de flesta inte har några infektioner och även om man testat negativt i början av säsongen kan stoet bli infekterat senare under säsongen (och det gäller även ston som semineras dvs smittan behöver inte komma via naturlig betäckning utan det kan vara ett sto som renar sig dåligt i samband med brunst).
Dessutom kan CEM inte upptäckas på ett vanligt baktprov utan man måste specifikt fråga efter den undersökningen eftersom den odlingen kräver särskild behandling.

Historiken bakom varför man började med semin var att man ville komma åt CEM (samt naturligtvis att en hingst kan betäcka många fler ston via semin och även runt om i hela landet). Därför regleras seminverksamheten av förordningar via jordbruksverket, medans avel via naturlig betäckning mer regleras via rasförbunden eller SH.

Enligt vår veterinär är det mycket svårare att CEM-testa ett sto än en hingst. Dock håller jag med er alla. Det är ju helt tokigt att inte ställa krav på stonas hälsa! Precis som Linea pea (hej förresten!) så pysslar jag med en "importras" så att min hingst är svenskfödd hjälper ju inte mycket om han betäcker ett importerat CEM-smittat sto! Jo, han ÄR faktiskt testad (fast han är svenskfödd), men vad spelar det för roll om han sen betäcker ett smittat sto och för den smittan vidare? Suck.

Apropå test av ston så hade mina föräldrar som krav att "problemston" skulle uppvisa negativt bakt-prov innan de betäcktes av deras (vår) första hingst. Jag kan ju säga att den hingsten inte fick så många betäckningar ... Det var ju mycket enklare och billigare att åka till någon annan som inte ställde sådana jobbiga krav ... :crazy:

Att det sedan krävs fler prover innan en hingst får användas på semin beror som jag förstått det på att en hingst på semin kan betäcka så många fler ston än en hingst som betäcker naturligt. Sen kan han ju inte smittas när han väl står på semin.

Hej på dej själv, kul att du hittat hit:D det är ju i allra högsta grad en fråga som berör vår "importras".
Vi har inom vår lilla ras två avelsföreningar. Den ena kräver obligatoriskt CEM test på alla hingstar eligt SHs regel men även svabb prov på alla ston innan betäckning. Den andra följer SHs krav om CEM test för hingstarna vilket gör att vissa stoägare står helt frågande när vi ber om en svabbtest innan de "bokar tid" hos hingstar i vår förening.
Jag tycker att båda prov bör vara en naturlig del i ett betäckningsarbete och är enig med dig (Eldfuxen), vad hjälper det om en testad hingst betäcker ett orent sto om kravet inte gäller stona också:confused:
Visserligen är det svårare att CEM testa ett sto men då får man börja i tid.
Enligt min veterinär tas svabbprov i brunsten och det tar om jag är informerad rätt 5 dagar för svar, ska stoet sedan behandlas för infektion och om den är kraftig går en del av betäckningsässongen men hellre det än en hingst och efterföljande ston smittade! Det kan verkligen ställa till det........ Vad som behövs är mer information från avelsförbund, SJV och avelsföreningar angående CEM prov, svabb prov, bakt prov.
Stoägaren borde föredra att besöka en hingst som är CEM testad och vara glad över att kravet om svabbprov(som vår avelsförening har) även gällde stoet som betäcktes innan sitt eget.... kravet är ju till för att i möjliga mån hindra smitta, inte för att knäppa någon på näsan! Ska priset på ett enkelt svabbprov avgöra vilken hingst man väljer då är jag som hingstägare tacksam för att den stoägare väljer en annan hingst vars hingstägare "skiter" i om hon är svabbad eller ej...:eek: Att snåla på en så viktig test kan stå både stoägare och hingstägare dyrt i det långa loppet!

Senast ändrad:

Min hingst testas varje år och han betäcker endast ston som är testade.

Det är så enkelt att ta ett prov, gör det i samband med vaccineringen så är det inte någon större extra kostnad. :idea:

Min hingst testas varje år och han betäcker endast ston som är testade.

Det är så enkelt att ta ett prov, gör det i samband med vaccineringen så är det inte någon större extra kostnad. :idea:

Ja, så lätt är det att lösa om man vill.:D
Stoägare som planerar betäckning, ta ett svabb-prov vid första brunsten och vaccinera samtidigt så blir kostnaden säkert inte så stor annat än att det är värt det.
Smittsam livmoderinflamation är inget som vi vill ska få fäste i vår svenska avel...........gör något åt det då!:idea:

Senast ändrad:

alla stationer för halvblod gör det absolut inte heller

alla stationer för halvblod gör det absolut inte heller

Nej, det förstår man ju, eftersom halvblodshingstar på naturlig betäckning inte ens behöver CEM-testas.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 771
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025