CEM och EVA, är ju någonting som borde intressera oss alla, som avlar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Frågan som jag har ställt mig själv, många gånger är.
En hingst som skall gå på skick sperma, måste testas för CEM och EVA.
Men en hingst som betäcker naturligt behöver inte testas.

Är inte risken för EVA och CEM, lika stor för de ston som betäcks naturligt som för de som semineras.

Varför är det såhär? OCh vad tycker du?

Sv: CEM och EVA, är ju någonting som borde intressera oss alla, som avlar!

Frågan som jag har ställt mig själv, många gånger är.
En hingst som skall gå på skick sperma, måste testas för CEM och EVA.
Men en hingst som betäcker naturligt behöver inte testas.

Är inte risken för EVA och CEM, lika stor för de ston som betäcks naturligt som för de som semineras.

Varför är det såhär? OCh vad tycker du?
Varför skulle man testa den som går naturligt menar du ?

Om man skulle ha krav på EVA och CEM-prov på de hingstar som står på naturlig betäckning så skulle man behöva prova samtliga ston som ska betäckas också, eller ta nya prov på hingsten inför varje nytt sto som ska betäckas.
Det skulle bli lite väl dyrt och ta lång tid, svarstiden för prover på EVA och CEM är ca två veckor...

CEM är väl obligatorisk för alla hingstar, eller är det bara vissa avelsförbund?

CEM är väl obligatorisk för alla hingstar, eller är det bara vissa avelsförbund?
Hingstar som betäcker naturligt behöver INTE provtas med avseende på CEM och EVA.

Regel inom Svenska Welshponny och Cobföreningen:
Importerad hingst som ansöker om licens måste CEM-testas utan anmärkning före licensen utfärdas. Svenskfödd hingst behöver dock inte testas.

De flesta hingstar inom SWF betäcker naturligt. De få som går på semin blir ju "automatiskt" testade.

Senast ändrad av en moderator:

Regel inom Svenska Welshponny och Cobföreningen:
Importerad hingst som ansöker om licens måste CEM-testas utan anmärkning före licensen utfärdas. Svenskfödd hingst behöver dock inte testas.

De flesta hingstar inom SWF betäcker naturligt. De få som går på semin blir ju "automatiskt" testade.
Jag svarade Athena på regelverket inom ASVH eftersom hon och jag sysslar med den aveln.

Varför skulle man testa den som går naturligt menar du ?

Det jag menade, kanske lite oklart utryckt att hingsten borde i varje fall CEM, EVA testas innan licensen ges, oavsett hur hingsten står tillförfogande.
Så att hingsten är ren innan han går in i säsongen.

Det jag menade, kanske lite oklart utryckt att hingsten borde i varje fall CEM, EVA testas innan licensen ges, oavsett hur hingsten står tillförfogande.
Så att hingsten är ren innan han går in i säsongen.
Men dem proverna är ju inaktuella redan efter första betäckningen. Eller skall jag tolka det som att du menar att man skall få redan på om han har något "dret" kvar sedan förra säsongen?

Men dem proverna är ju inaktuella redan efter första betäckningen. Eller skall jag tolka det som att du menar att man skall få redan på om han har något "dret" kvar sedan förra säsongen?

Precis! Kanske klumpigt utryckt utav mig.

Jag svarade Athena på regelverket inom ASVH eftersom hon och jag sysslar med den aveln.

OK - jag tänkte närmast på travaravel faktiskt (som jag inte alls sysslar med :D), där har det iaf varit obligatoriskt innan. Men det är upp till avelsförbunden alltså.

Det framgår inte av hennes fråga att det endas var ASVHs hantering som intresserade henne........... alla som avlar...........:laugh:

Att ni i ASVH har det på det viset är ju inte bra tycker jag.
Inom Svensk Hästavelsförbund krävs godkänt CEM prov på hingst som betäcker naturligt.
Inom min ras, en liten specialras kräver vi att varje sto tar svabbprov innan de ankommer till hingst annars tas det innan betäckning vilket försenar det hela. Skulle det visa sig att vara problem då behandlas stoet innan betäckning detta för att utesluta risken för smitta från sto till sto via hingst.

För övrigt anser jag frågan som mycket relevant inom alla avel i vårt land!!!

Senast ändrad:

SH kräver inte CEM på alla hingstar som betäcker naturligt,de kräver endast på alla importhingstar.
Oavsett vid vilken ålder de importerades vid så skall de ha tagit CEM-provet

Jag tror faktiskt inte det är SH som kräver CEM-test för importhingstar, observera att det gäller även för svenskfödda hingstar som vistats utomlands!, innan de får betäcka i Sverige, utan jag tror CEM-kravet kommer från högre nivå ändå = Jordbruksverket.

Jag trodde jag var själv om denna åsikt att prov skall tas, men det är intressant att läsa, att fler än jag ställer sig frågande till varför det är så här inom halvblodsaveln.
Varför finns det ingen övergripande regel i Sverige för alla raser?

Jag tror faktiskt inte det är SH som kräver CEM-test för importhingstar, observera att det gäller även för svenskfödda hingstar som vistats utomlands!, innan de får betäcka i Sverige, utan jag tror CEM-kravet kommer från högre nivå ändå = Jordbruksverket.

Jag hamnade i den situationen i fjol och pratade då med JBV och enl B.L där så var det rasföreningarna eller SH som hade kraven,inte JBV.
Min hingst importerades som 6 månaders så därav min fråga,liväl som jag vet en som importerats vid sian som 3 veckors och även den har vart tvungen å ta cem-provet..

SH kräver inte CEM på alla hingstar som betäcker naturligt,de kräver endast på alla importhingstar.
Oavsett vid vilken ålder de importerades vid så skall de ha tagit CEM-provet
Tack för ditt förtydligande!:bow:
Tänkte inte på svenskfödda hingstar eftersom de inte är aktuella för min/vår del. Jag vet att leasade hingstar till Sverige ska CEM testas. Fast borde inte också svenskfödda hingstar CEM-testas? De kan ju bära på smittan under en betäckning om ett sto varit orent tex året innan!? Sedan tycker jag att även svabbprov borde vara obligatoriskt innan betäckning!
Om SJV har krav på CEM-test av hingstar som betäckt utanför landet av olika anledningar, borde det väl gälla för alla raser. Så jag tror inte det är ett krav från högre ort utan snarare rasrelaterat.

Tycker det är en väldig bra sakfråga att ta upp här i forumet!

Jag hamnade i den situationen i fjol och pratade då med JBV och enl B.L där så var det rasföreningarna eller SH som hade kraven,inte JBV.
Min hingst importerades som 6 månaders så därav min fråga,liväl som jag vet en som importerats vid sian som 3 veckors och även den har vart tvungen å ta cem-provet..

Intressant....... så du menar att en tre veckor och en sex månader gammal hingstunge skulle CEM testas?!
CEM=smittsam livmoderinflamation smittar framför allt sexuellt, visserligen kan det också smitta genom ohygeniskt förfarande på stuteriet. Infekterade hingstar är symptomfria men kan bära smittan kroniskt under lång tid...... men två små hingstföl var kommer de in i bilden????

Hos SH är det numera ett krav men förr var det rasrelaterat. 1999 leasade vi en hingst till Sverige och då krävde vår dåvarande förening CEM prov, för första gången. Vad de hade glömt var att flera "svenska hingstar", importerade från utlandet sedan år tillbaka inte var CEM testade och om de senare blev det vet jag inte. I vår nuvaravde förening är det ett naturligt krav, precis som med svabbprov på stona är obligatoriskt.
Jag har en importhingst och innan vi kunde få språngrullan från SH måste vi CEM testa och DNA typa honom, vilket jag tycker är bra. En leasinghingst som står här i två år fick samma besked!
Nu betäcker vår hingst i utlandet denna sässong men vi kräver svabbprov på alla ston han ska betäcka. När han återvänder hem CEM testas han innan vi betäcker våra egna ston sist på sässongen.
Det är enligt min mening lika bra att vara på förkant med allt ....:laugh:
Trevlig Valborg!

Senast ändrad:

Intressant....... så du menar att en tre veckor och en sex månader gammal hingstunge skulle CEM testas?!
CEM=smittsam livmoderinflamation smittar framför allt sexuellt, visserligen kan det också smitta genom ohygeniskt förfarande på stuteriet. Infekterade hingstar är symptomfria men kan bära smittan kroniskt under lång tid...... men två små hingstföl var kommer de in i bilden????

Så vitt jaglärt mig så kan vissa ston bli kroniska smittbärare, och smitta sina föl vid fölning.

Nu kollade jag i mina böcker, och jag hade rätt.
Föl kan även infekteras EFTER fölningen genom kontakt med fosterhinnor och stoets flytningar.

Nu när man tänker på det så borde det ju vara självklart för alla hingstar och ston att kollas innan betäckningssäsongen drar igång. Är hingsten och alla stona han betäcker friska så smittas ju ingen.

Det är så lätt att åtgärda sådana här smittor om alla bryr sig om att ta det på allvar och göra någonting åt saken. Tyvärr vet jag att flera skulle skaffa ett intyg på att stoet är friskt utan att ha brytt sig om att göra svabbet. Jag vet ett flertal hästar som inte är vaccinerade, trots att det står i passet att de är vaccinerade. Enkelt att fixa när ens bästa kompis/morbror/granne/kusin är veterinär.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 771
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025