Cellförändringar

gul_zebra

Trådstartare
Jag har tydligen åkt på cellförändringar. Nu har ett par månader gått och jag ska in på provtagning på torsdag. Nervös? Kan man kanske säga ja :crazy:

Ni som varit där, hur går det till? Gör det ont? Allt jag vet är att gyn tydligen ska ta några bitar av livmodertappen. Det låter rätt sjukt smärtsamt :cautious:

Jag har tydligen åkt på cellförändringar. Nu har ett par månader gått och jag ska in på provtagning på torsdag. Nervös? Kan man kanske säga ja :crazy:

Ni som varit där, hur går det till? Gör det ont? Allt jag vet är att gyn tydligen ska ta några bitar av livmodertappen. Det låter rätt sjukt smärtsamt :cautious:

Undersökningen är ingenting att vara orolig för! Jag låg och kollade i taket och sjöng en sång i huvudet och sen var det över :)
Det känns lite i en millisekund precis när de knipsar och sen går det över. Blödde lite efter i någon timme.

Jag har haft cellförändringar och fick göra en sådan provtagning för några år sedan (som sedan visade normala värden tack och lov, i många fall är det ingen fara). Jag var också supernervös minns jag men det var inte så farligt! Det blödde ganska mkt men gjorde inte så ont alls som jag trodde, de förde in en smal tång och knipsade av minibitar av vävnad. Vad jag kan minnas sved det bara till lite och det var en väldigt snabbt övergående känsla. Jag tog två alvedon en timme innan, vet inte om det gjorde någon nytta kanske. Lycka till!

Tyckte inte det kändes så mycket :) man känner ju att dom är där och gör nånting men skulle inte säga att det gör ont.
Jag fick göra en konisering sen tyvärr.

Lycka till :)

Jag tyckte det kändes lika illa som vanliga cellprovet, möjligen lite mer petande.
Fick göra konisering sen, men då fick de söva mig :)

Låter som du ska göra kolposkopi med biopsier? Jag gjorde det för bara några månader sedan, var jättenervös innan men kändes knappt alls! Tycker typ att vanliga cellprovet gör mer ont. Gyn förklarade det med att det är glest mellan nerverna i livmoderhalsen. Ska göra om samma test om 1 år och känner mig inte ett dugg orolig nu . Lycka till!

De enda jag tyckte var obehagligt var när gyn skulle ta ut den där grejen som vidgar gången så att säga (så de kommer åt att ta ett prov). Det var som att jag liksom fick kramp! Men nästa gång sa jag till (jag gjorde undersökningen säkert 3-4 gånger innan de bestämde att jag skulle koniseras) så då använde han en rörlig och inte en som är fast eller hur jag ska förklara och då fick jag inte kramp!

Min erfarenhet av undersökningen är god även om jag hellre slipper såklart!

Det finns fler trådar i detta tema :)
Ja jag sökte, men hittade bara om konisering och det är inte det jag ska göra :p

Låter som du ska göra kolposkopi med biopsier? Jag gjorde det för bara några månader sedan, var jättenervös innan men kändes knappt alls! Tycker typ att vanliga cellprovet gör mer ont. Gyn förklarade det med att det är glest mellan nerverna i livmoderhalsen. Ska göra om samma test om 1 år och känner mig inte ett dugg orolig nu . Lycka till!
Låter som att det stämmer ja. Tack! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 737
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 107
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar