Cee Bee Doc QUARTER HINGST!??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare equitouch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 943
E

equitouch

Jag undrar lite över vad detta är för en hingst.
Meriter, utseende?

Hittar inget på nätet så ni kloka Bukefalister vet säkert :)

Allt av intresse.

Tackar

Sv: Cee Bee Doc QUARTER HINGST!??

Hittade en avkomma i danmark

42_20050201220539.jpg

plus lite "snack" på en dansk sida

http://www.westernportalen.dk/v3/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=703#pid2257

Senast ändrad:

Buckskin är gul med svarta ben, man o svans, tex den på bilden ovan. Dock utan ål (då är det en Dun)

Är du säker på att han är buck?....
Är näst intill 100 på palomino!

Han reds av Rick Lemay på sin tid. Tror han betäckte lite annat än quarter också....

Senast ändrad:

Buckskin är gul med svarta ben, man o svans, tex den på bilden ovan. Dock utan ål (då är det en Dun)

Är du säker på att han är buck?....
Är näst intill 100 på palomino!

Han reds av Rick Lemay på sin tid. Tror han betäckte lite annat än quarter också....

På en dansk sida (forum visserligen) stod där att buckskinn, men för mig får han mer än gärna vara palomino... :love:
då min tanke är att denna häst jag skall köpa skall betäckas med en isabell senare...

en färgfråga då...
stoets mamma är brun
Pappan är Cee Bee Doc
stoet själv är helt underbart chokladbrun med en enorm lyster mot guld...
den tilltänkte hingsten är isabell...

vad kan det bli för färg och vad kan det inte bli i färg...
iofs helt oviktigt men gud så intressant :)

Bilden på hästen ovan i denna tråd är gulbrun (svensk nomenkalatur), dvs en brun häst med "utspädnings anlag". En gulbrun har precis som en brun häst alltid svart man och svans.
En isabell (med vit eller mycket ljus man o svans) är en fux med utspädningsanlag.
Betäcker du en brun häst med en isabell kan du få fux, brun, gulbrun och isabell. Jag tror tom att det kan blir svart. Det är jag däremot osäker på.
En fux eller brun häst med isabell/gulbrun förälder kan aldrig själv lämna "avfärgat", då utspädningsanlaget alltid syns. Dock en sanning med modifikation , då det uppstår på en svart häst (gulsvart). DÅ kan det vara svårt att se.
Som kuriosa kan jag nämna att "dun" i England är gulbrun, fast den inte har ål.
Bäst är väl att hålla sig till vad vi har för uttryck i Sverige. Det blir så rörigt annars.
R

Bilden på hästen ovan i denna tråd är gulbrun (svensk nomenkalatur), dvs en brun häst med "utspädnings anlag". En gulbrun har precis som en brun häst alltid svart man och svans.
En isabell (med vit eller mycket ljus man o svans) är en fux med utspädningsanlag.
Betäcker du en brun häst med en isabell kan du få fux, brun, gulbrun och isabell. Jag tror tom att det kan blir svart. Det är jag däremot osäker på.
En fux eller brun häst med isabell/gulbrun förälder kan aldrig själv lämna "avfärgat", då utspädningsanlaget alltid syns. Dock en sanning med modifikation , då det uppstår på en svart häst (gulsvart). DÅ kan det vara svårt att se.
Som kuriosa kan jag nämna att "dun" i England är gulbrun, fast den inte har ål.
Bäst är väl att hålla sig till vad vi har för uttryck i Sverige. Det blir så rörigt annars.
R

Tack, intressant läsning.
Jag hade en dun färgad häst som ung, gulbrun. Han var snygg.
Bilen ovanstående är som du skriver :)

Intressant!
Tack för ditt svar :bump:

Jag undrar lite över vad detta är för en hingst.
Meriter, utseende?

Hittar inget på nätet så ni kloka Bukefalister vet säkert :)

Allt av intresse.

Tackar

Lite mer info om hingsten.

Har honom filmad då han visades på hingstpremieringen 1995 i Enköping, då vi visade vår hingst samtidigt. (Var tvungen att leta fram bandet då jag fick för mig att han var med där!)
Han gjorde ett godkännt bruksprov med Rick Lemay som ryttare. Har tyvärr inte hela exteriörbedömningen filmad men det som finns med är som följer;
"Lätta rörelser men vekt bakställ, tät och tåvid fram, hjulig i sitt bakställ. Fick poängen 88788=38 p, godkännd med B till 1998 då han skulle visas upp igen för att se hur bakstället utvecklats."

Vi gjorde bruksprov med vår hingst 1998 och Cee Bee Doc visades inte vad jag kommer ihåg.

Hoppas infon kan vara till någon nytta!

Mvh Cowgirls

Lite mer info om hingsten.

Har honom filmad då han visades på hingstpremieringen 1995 i Enköping, då vi visade vår hingst samtidigt. (Var tvungen att leta fram bandet då jag fick för mig att han var med där!)
Han gjorde ett godkännt bruksprov med Rick Lemay som ryttare. Har tyvärr inte hela exteriörbedömningen filmad men det som finns med är som följer;
"Lätta rörelser men vekt bakställ, tät och tåvid fram, hjulig i sitt bakställ. Fick poängen 88788=38 p, godkännd med B till 1998 då han skulle visas upp igen för att se hur bakstället utvecklats."

Vi gjorde bruksprov med vår hingst 1998 och Cee Bee Doc visades inte vad jag kommer ihåg.

Hoppas infon kan vara till någon nytta!

Mvh Cowgirls

Gud människa!! :love:
Tusen tack!!
Det var super gulligt av dig!

Det var verkligen bra och nyttig information.

TACK TACK :banana: :bump:

Bara roligt att kunna tillföra något!
Det var riktigt roligt att titta på gamla videon. :D

Tack, intressant läsning.
Jag hade en dun färgad häst som ung, gulbrun. Han var snygg.
Bilen ovanstående är som du skriver :)

Intressant!
Tack för ditt svar :bump:

He he... för att förtydliga...

Inom quartersammanhang är en gulbrun häst = Buckskin

En gulbrun häst med ål = Dun

Förövrigt låter din häst (e: Cee Bee Doc) alldeles underbar i färgen! Du borde iallafall ha hög chans för palomino eller buckskin med en isabell (palomino) på den!

He he... för att förtydliga...

Inom quartersammanhang är en gulbrun häst = Buckskin

En gulbrun häst med ål = Dun

Förövrigt låter din häst (e: Cee Bee Doc) alldeles underbar i färgen! Du borde iallafall ha hög chans för palomino eller buckskin med en isabell (palomino) på den!

Tack ja man hoppas ju alltid på en speciell färg men bara fölet är frisk och mamman klarar det galant så får den vara vilken färg som helst, men en bonus är ju aldrig fel. :love:

Min gamla ponny hette t.o.m. Dundee och han hade ål :love:

Tack för alla era svar!

:banana: :bump:

Mitt sto var på betäckning med honom 1996. Hon är buckskin och eftersom Cee Bee Doc är isabell kraxade korparna på en cremello eller perlinoavkomma. Vi har haft många diskussioner ang avkommans färg.
Jag säger gulsvart (smokey black) då mamman på sina fyra föl ej lämnat rött ens efter fux pappa. Sen finns det alternativet leverfux men han har mörkare ben. Fler förslag eller medhåll till gulsvart?
Han är 10 år i år och mycket trevlig häst.
WTV_ren06.jpg

Fler bilder på avkommor någon?

Ett foto (inte det bästa tyvärr) på honom när vi lämnade stoet.
CeeBeeDoc1996.jpg

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 746
Senast: ildiko
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka