Sv: ceder oil

SO Hovslagare skrev:
Jag kritiserar absolut inte kunskap från böcker, tvärtom.
Men att blanda med lite erfarenhet skadar inte.
Det här lidandet som du talar om vore det kanske inte en bra idé att se med egna ögon hur mycket lidande det rör sig om?
Jag har blistrat mig själv flera gånger så jag vet vad jag talar om.

Hur mycket lidande ger en kotledsinflammation?
Hur mycket lidande ger inte en led som är förstörd av för många sprutningar med cortison?
Hur många hästar har inte tagits bort pga att det kommit med bakterier in i leden vid sprutning.
Varför har jag så många gånger fått höra av erkänt duktiga hästveterinärer "Blistra på det där ett par gånger och kör som vanligt, hör av dig om det inte ger sig"

Böcker och forskning är andra människors erfarenhet och kunskap i koncentrat. Jag kommer tids nog skaffa mig egen erfarenhet allt eftersom, och då kan jag eventuellt omvärdera det jag läst mig till.

Talar JAG om lidande? Vart då? :confused: :confused: :confused:

Det enda jag skrivit om skada gällde dermatit, och det är ju syftet med metoden. Samt axonskador av punktbränning, vilket kan ge bestående känselbortfall.

Om det fanns visat att metoden hade positiva resultat för behandling av allvarliga skador, som tex. kotledsinflammation, skulle jag inte föra denna disskussion överhuvudtaget.

Sprutning av leder är inte en behandlingsmetod utan brister, som du nämner. Men den har bevisad effekt, och det är skillnaden.

De blistervänliga veterinärerna har antagligen samma egna erfarenheter som du, och låter sina subjektiva bedömningar gå före det som de klassar som subjektiv forskning. ;)

Lickety skrev:
Flera av de som är min framtida inkomst pysslar med väldigt många olika saker, vissa bättre och andra sämre.
Jag kommer inte att tycka om allt som alla hästmänniskor gör, vore det verkligen en så bra idé om veterinärer gjorde det? :cool:

Man kan omöjligen göra egna kontrollerade studier om alla behandlingsmetoder och bilda sig en egen uppfattning. Därför finns forskning! :idea:
Jag tror att man kan spara många hästar från lidande om man läser på biblioteket innan man provar själv, och man behöver inte uppfinna hjulet så många gånger då. ;)

Däremot säger jag inte att jag inte kan ändra åsikt, i morgon kommer det kanske något nytt att lära... Och då måste man kunna tänka om.

Förstår egentligen inte vad du vill få fram med att kritisera att jag läser böcker och artiklar. Vill du verkligen ha en veterinär som endast säger:

-På mina hästar...
-Jag tycker...
-Jag tror....

(Men, det lät ju lite som här på buke? :o :p )

Precis här talar du om lidande.

Lickety skrev:
De blistervänliga veterinärerna har antagligen samma egna erfarenheter som du, och låter sina subjektiva bedömningar gå före det som de klassar som subjektiv forskning. ;)

Och menar du att dom ska bortse ifrån i vissa fall 40-50 års egna goda erfarenheter av blistring för att det inte finns någon tillförlitlig forskning på området? Tack och lov så är dom för upptagna med att bota hästar för att hålla på med hårkyverier.

Nu har jag letat i Adams men jag hittar inte ett ord om blister varken för eller emot.

Lickety skrev:
Fast där pratade jag om principen, gäller inte endast blister utan alla preparat... Men det kanske kunde missuppfattas.

Vet du vart i Adams det skulle stå om blister?
Det står inget i index. Jag har bläddrat men vad F*n tolvhundra sidor.

SO Hovslagare skrev:
Och menar du att dom ska bortse ifrån i vissa fall 40-50 års egna goda erfarenheter av blistring för att det inte finns någon tillförlitlig forskning på området? Tack och lov så är dom för upptagna med att bota hästar för att hålla på med hårkyverier.

Nu har jag letat i Adams men jag hittar inte ett ord om blister varken för eller emot.

"De blistervänliga veterinärerna har antagligen samma egna erfarenheter som du, och låter sina subjektiva bedömningar gå före det som de klassar som subjektiv forskning."

Men suck... Delar upp meningen: Jag skrev ju att de går efter sin erfarenhet, eller vad? Som är samma som din? = god. Erfarenhet är subjektivt. Och att de kanske tycker att forskningen är subjektiv eller otillräcklig.

Men vad vet jag om vad de tycker och tänker, fråga dem i stället!!!
Detta är väl hårklyverier om något!

Senast ändrad:

Skit samma vi lägger ner detta ..
Tror vi har tjatat nog om ämnet;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 062
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 888
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar