Sv: ceder oil

I shall find it!!! Ska bara tenta lite idag först, men sen... :)
Tack för infon föresten, ska bli intressan att läsa den artikeln. Jag är ju född igår = 80 talet, så jag minns inte sådana artiklar riktigt...:(
Men man måste inte vara tappad bakom en vagn för det... :angel:

peter_lundin skrev:
Den drabbningen har jag inget minne av.
Har svårt att tänka mig att Sören N skulle haft ngn forskning som talade för blister att komma med.
Den studie jag tänker på publicerades eller refererades i svensk veterinärtidning o var såpass negativ att intresset för bränning o blistring minskade drastiskt bland veterinärerna. Jag tror att man måste ta direkthjälp av biblioteket om man inte kommer ihåg på ett ungefär vad titeln var.
Till Lickety, uppdrag!
PL

Papa stödde sig väl på Professor Forsell som vanligt antar jag, jag minns faktist inte. Den studie som du talar om tror jag att jag sett och att jag reagerade på två saker dels att man klumpat ihop streckbränning och blister dels att man fick uppfattningen att det hela var skrivet med en från början negativ inställning till blister om det nu är samma. Man talade bland annat om permanenta hudskador med ärrvävnad. Jag kan säga att jag har aldrig sett detta, jag har aldrig fått ett vitt hårstrå eller ett öppet sår på en häst jag blistrat.
jag har förstått att preparaten man använde förr iofs var ruggigt mycket starkare än det man använder idag.
Sen har ju motståndarna en poäng i att t ex. Stig H Johansson har klarat sig i alla dessa år utan blister. Men då blir det mycket cortisonsprutning i stället och även det har sina nackdelar.

Bränning och blistring av häst - en litteraturstudie = Firing and blistering of horses - a literature review

Svensk Veterinärtidning. Supplement no. 14
Stockholm : Sveriges Veterinärförbund, Aug 1987. Svensk Veterinärtidning ; v. 39(10) (suppl. 14), p. 57-62

Ska läsa den också, återkommer.

Har läst. :) Artikeln säger att: Om ökad genomblödning eller nervpåverkan avses med behandlingarna så finns det mycket bättre alternativ än blistring och bränning.
Jag tyckte inte att författarna klumpade ihop blister och bränning då de gick igenom varje metod under skilda rubriker, tex receptbelagda blister, inte receptbelagda blister, sträckbränning, nålbränning osv. Däremot klumpar jag ihop metoderna till sådant jag inte kommer använda. :angel:

De modernare undersökningarna som sammanfattades i litteraturstudien var olika stora och av varierande upplägg, men gemensamt för dem var att inget positivt resultat av metoderna blistring eller bränning kunde ses. Teorier om att det bildas mer blodkärl till en skada vid blistring eller bränning stämmer ej enligt histologiska undersökningar.
Däremot kunde punktbränning ge en axonskada (nervskada), vilket kan tänkas mildra hältsymptom, men inte ta bort orsaken liksom nervsnittning. (Som är förbjudet!)

Tack PL för tipset! :) Det är så svårt att veta när och var forskning publicerats, fast man vet att resultaten är korrekta!

har jobbat hos en känd proffstränare under en tid. Där blister förekom nästintill dagligen. Alla hästar böjdes igenom varje vecka o de som hade små känningar blistrades, men bra resultat.
Jag tror att med rätt kunskap o erfarenhet tror jag på blister som ngt bra. Vi hade inga blister skador på ngn av hästarna, kan tilläggas att det användes betydligt starkare saker än cederoil :smirk:
Men jag skulle inte rekomendera en ovan hästägare att blistra sin häst.

Fint att göra böjprov varje:devil: vecka
Tror jag det, att man var tvungen att blistra dem.

Sv: ceder oil o vatten

Har heller inte set nåt negativt med cedar oil blandat med vatten. Däremot på den tiden man använde irländskt eller franskt blister så var det A och O att inte få kontakt med vatten. Lite olika om det var första fyra dagarna eller första veckan. Tror det är krotonoljan som reagerar så starkt med vatten.
Vad gäller dessa båda blister så var det väl så att de förutom att de kan orsaka stora skador vid felanvändning också innehåller kvicksilver. Har ett svagt minne av att det var en anledning till att de förbjöds.
Apropå veterinärer som rekommenderar/förordar blistring så tar Ken Seeber upp blistring som användbar behandlingsmetod av vissa hältor i sitt kapitel i "Care & Training of the Trotter and Pacer".

Det finns beskrivningar av sådant i många veterinärmedicinska böcker, varav flertalet är utländska. I artikeln nämns tex Adam's lameness in horses (kurslitteratur på vet. programmet).
Där kan man dock läsa att effekten är osäker, samt att det är kontraindicerat (ska ej användas) för akuta inflammatoriska tillstånd, som snabbt uppkommande ledhältor oftast är...
Naturligtvis står det i böcker att det används då det har använts så länge.

Senast ändrad:

Lickety skrev:
Har läst. :) Artikeln säger att: Om ökad genomblödning eller nervpåverkan avses med behandlingarna så finns det mycket bättre alternativ än blistring och bränning.
Jag tyckte inte att författarna klumpade ihop blister och bränning då de gick igenom varje metod under skilda rubriker, tex receptbelagda blister, inte receptbelagda blister, sträckbränning, nålbränning osv. Däremot klumpar jag ihop metoderna till sådant jag inte kommer använda. :angel:

De modernare undersökningarna som sammanfattades i litteraturstudien var olika stora och av varierande upplägg, men gemensamt för dem var att inget positivt resultat av metoderna blistring eller bränning kunde ses. Teorier om att det bildas mer blodkärl till en skada vid blistring eller bränning stämmer ej enligt histologiska undersökningar.
Däremot kunde punktbränning ge en axonskada (nervskada), vilket kan tänkas mildra hältsymptom, men inte ta bort orsaken liksom nervsnittning. (Som är förbjudet!)

Tack PL för tipset! :) Det är så svårt att veta när och var forskning publicerats, fast man vet att resultaten är korrekta!

Jag har en känsla av du inte har något behov av dessa behandlingar heller. Det går inte att jämföra sporthästar med fritidshästar.
Om jag direkt, gång på gång år ut och år in ser att jag kan stoppa en känning från att bli en allvarlig inflammation så är det klart att jag använder det jag vet fungerar och många många gör likadant.
Ibland har jag tyckt att hästen reagerat så lite vid böjning att jag inte brytt mig om att blistra på, Ofta kommer det då surt efter och hästen är halt vid nästa jobb.

PL. Det jag menar är att jag aldrig sett en blistring som gett öppna sår eller ärrvävnad. Däremot så har även jag sett gamla skador efter felaktig användning av blister och även vanligt liniment.

Axel. Vad är det för fel att böja hästen varje vecka?
Jag böjer alltid igenom dagen efter jobb.

SO Hovslagare skrev:
Jag har en känsla av du inte har något behov av dessa behandlingar heller. Det går inte att jämföra sporthästar med fritidshästar.

Darling, som färdig veterinär tänkte jag faktisk syssla med just sporthästar. :D
Jag har dessutom något som jag kallar en sporthäst, men dressyrhästar gills kanske inte? :smirk:

Varför provocera leder ligament mm ?
I det läget kanske en värmekamera vore bättre.

Om du gjorde så på mig så skulle jag bli nödslaktad;)

Nu är det säkert ingen som ger mkt för dina prestationer framför sulkyn ändå.
Vad beträffar hästar ser jag inga problem med att böja ofta.
PL

Lickety skrev:
Darling, som färdig veterinär tänkte jag faktisk syssla med just sporthästar. :D
Jag har dessutom något som jag kallar en sporthäst, men dressyrhästar gills kanske inte? :smirk:

Då tycker jag honey. Att du skall ta och titta närmare på blister i verkligheten och bilda dig en egen uppfattning i stället för att leta i biblioteket. Då väldigt många av dem skall stå för din framtida inkomst håller på med just blister.
Om dressyr är en sport eller vad det nu kan vara överlåter jag till andra att tycka något om. Men jag kan ge dig det att om fler travhästar dressyrreds mellan varven så skulle behovet av blistring minska.

axel skrev:
Varför provocera leder ligament mm ?
I det läget kanske en värmekamera vore bättre.

Om du gjorde så på mig så skulle jag bli nödslaktad;)

Man kan böja och så kan man böja.
Jag provocerar inte leden jag känner efter rörligheten sidovackel och kollar efter smärta.

Där träffade du mitt i prick.
Jag har bara varit resenär. Fyy vad otäckt.
En häst var 176 o stor.
Sen bar det av i galopp på gärdena. Fastnade med vagnen i vägbommar o körde med ena hjulet över en avspärrningssten.

Behöver jag berätta att matte oxå red FT o gjorde vådliga vurpor:cry:

Flera av de som är min framtida inkomst pysslar med väldigt många olika saker, vissa bättre och andra sämre.
Jag kommer inte att tycka om allt som alla hästmänniskor gör, vore det verkligen en så bra idé om veterinärer gjorde det? :cool:

Man kan omöjligen göra egna kontrollerade studier om alla behandlingsmetoder och bilda sig en egen uppfattning. Därför finns forskning! :idea:
Jag tror att man kan spara många hästar från lidande om man läser på biblioteket innan man provar själv, och man behöver inte uppfinna hjulet så många gånger då. ;)

Däremot säger jag inte att jag inte kan ändra åsikt, i morgon kommer det kanske något nytt att lära... Och då måste man kunna tänka om.

Förstår egentligen inte vad du vill få fram med att kritisera att jag läser böcker och artiklar. Vill du verkligen ha en veterinär som endast säger:

-På mina hästar...
-Jag tycker...
-Jag tror....

(Men, det lät ju lite som här på buke? :o :p )

Lickety skrev:
Flera av de som är min framtida inkomst pysslar med väldigt många olika saker, vissa bättre och andra sämre.
Jag kommer inte att tycka om allt som alla hästmänniskor gör, vore det verkligen en så bra idé om veterinärer gjorde det? :cool:

Man kan omöjligen göra egna kontrollerade studier om alla behandlingsmetoder och bilda sig en egen uppfattning. Därför finns forskning! :idea:
Jag tror att man kan spara många hästar från lidande om man läser på biblioteket innan man provar själv, och man behöver inte uppfinna hjulet så många gånger då. ;)

Däremot säger jag inte att jag inte kan ändra åsikt, i morgon kommer det kanske något nytt att lära... Och då måste man kunna tänka om.

Förstår egentligen inte vad du vill få fram med att kritisera att jag läser böcker och artiklar. Vill du verkligen ha en veterinär som endast säger:

-På mina hästar...
-Jag tycker...
-Jag tror....

(Men, det lät ju lite som här på buke? :o :p )

Jag kritiserar absolut inte kunskap från böcker, tvärtom.
Men att blanda med lite erfarenhet skadar inte.
Det här lidandet som du talar om vore det kanske inte en bra idé att se med egna ögon hur mycket lidande det rör sig om?
Jag har blistrat mig själv flera gånger så jag vet vad jag talar om.

Hur mycket lidande ger en kotledsinflammation?
Hur mycket lidande ger inte en led som är förstörd av för många sprutningar med cortison?
Hur många hästar har inte tagits bort pga att det kommit med bakterier in i leden vid sprutning.
Varför har jag så många gånger fått höra av erkänt duktiga hästveterinärer "Blistra på det där ett par gånger och kör som vanligt, hör av dig om det inte ger sig"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 062
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 888
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar