Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Den drabbningen har jag inget minne av.
Har svårt att tänka mig att Sören N skulle haft ngn forskning som talade för blister att komma med.
Den studie jag tänker på publicerades eller refererades i svensk veterinärtidning o var såpass negativ att intresset för bränning o blistring minskade drastiskt bland veterinärerna. Jag tror att man måste ta direkthjälp av biblioteket om man inte kommer ihåg på ett ungefär vad titeln var.
Till Lickety, uppdrag!
PL
Lickety skrev:Har läst. Artikeln säger att: Om ökad genomblödning eller nervpåverkan avses med behandlingarna så finns det mycket bättre alternativ än blistring och bränning.
Jag tyckte inte att författarna klumpade ihop blister och bränning då de gick igenom varje metod under skilda rubriker, tex receptbelagda blister, inte receptbelagda blister, sträckbränning, nålbränning osv. Däremot klumpar jag ihop metoderna till sådant jag inte kommer använda.
De modernare undersökningarna som sammanfattades i litteraturstudien var olika stora och av varierande upplägg, men gemensamt för dem var att inget positivt resultat av metoderna blistring eller bränning kunde ses. Teorier om att det bildas mer blodkärl till en skada vid blistring eller bränning stämmer ej enligt histologiska undersökningar.
Däremot kunde punktbränning ge en axonskada (nervskada), vilket kan tänkas mildra hältsymptom, men inte ta bort orsaken liksom nervsnittning. (Som är förbjudet!)
Tack PL för tipset! Det är så svårt att veta när och var forskning publicerats, fast man vet att resultaten är korrekta!
SO Hovslagare skrev:Jag har en känsla av du inte har något behov av dessa behandlingar heller. Det går inte att jämföra sporthästar med fritidshästar.
Lickety skrev:Darling, som färdig veterinär tänkte jag faktisk syssla med just sporthästar.
Jag har dessutom något som jag kallar en sporthäst, men dressyrhästar gills kanske inte? :smirk:
axel skrev:Varför provocera leder ligament mm ?
I det läget kanske en värmekamera vore bättre.
Om du gjorde så på mig så skulle jag bli nödslaktad
Lickety skrev:Flera av de som är min framtida inkomst pysslar med väldigt många olika saker, vissa bättre och andra sämre.
Jag kommer inte att tycka om allt som alla hästmänniskor gör, vore det verkligen en så bra idé om veterinärer gjorde det?
Man kan omöjligen göra egna kontrollerade studier om alla behandlingsmetoder och bilda sig en egen uppfattning. Därför finns forskning!
Jag tror att man kan spara många hästar från lidande om man läser på biblioteket innan man provar själv, och man behöver inte uppfinna hjulet så många gånger då.
Däremot säger jag inte att jag inte kan ändra åsikt, i morgon kommer det kanske något nytt att lära... Och då måste man kunna tänka om.
Förstår egentligen inte vad du vill få fram med att kritisera att jag läser böcker och artiklar. Vill du verkligen ha en veterinär som endast säger:
-På mina hästar...
-Jag tycker...
-Jag tror....
(Men, det lät ju lite som här på buke? )