Cecar millan

Sv: Cecar millan

Så vad det handlar om är elhalsband i tre(!) programinslag. Ett för att hålla en schäfer från katten, ett där han demonstrerar halsbandet och ett där han tränar sin egen hund att hålla sig borta från skalleroemar.
Och detta får du till att han använt det i mer än hälften av sina program!?

Stackelhalsband i Cesars program har tagits upp flera gånger och dom flesta verkar vara överens med mig om att det vanligen används för att hundägarna använder det och inte för att han behöver det. Jag har faktiskt inte sett honom utnyttja stackelfunktionen någon enda gång. Det verkar räcka med hans vanliga hanterande.

Konstigt hur en del reagerar när dom blir korrigerade. :angel:

LIA

Så vad det handlar om är elhalsband i tre(!) programinslag.
Inte alls, jag tog upp tre exempel. Resten bad jag dig hitta själv på ceasars hemsida. I vissa program säger man inte i förväg att el används, men om du inte vet hur ett elhalsband ser ut ska du kika efter en "dosa" som sitter på vad som kan se ut som ett vanligt halsband. Det där med mer än hälften av programmen handlade både om stackel och el-men nog förekommer el tillräckligt ofta ändå.

Stackelhalsband i Cesars program har tagits upp flera gånger och dom flesta verkar vara överens med mig om att det vanligen används för att hundägarna använder det och inte för att han behöver det.
Varför förklarar han isåfall inte för ägaren att redskapet är onödigt och byter till vanligt halsband? Dålig ursäkt.

Jag har faktiskt inte sett honom utnyttja stackelfunktionen någon enda gång. Det verkar räcka med hans vanliga hanterande.
Oj, jag ser det användas sålänge det är på.

Konstigt hur en del reagerar när dom blir korrigerade. :angel:
Hm, det där förstod jag inte.

Om jag inte svarar på ditt kommande svar kan det bero på att ignorefunktionen funkar igen och jag inte kan se ditt svar då. Jag har kontaktat gunnar om det eftersom att den uppenbarligen inte funkar fast jag har dig på min lista.

Vi reagerar nog likadant på den behandlingen/de avsnitten med dessa hundar eftersom att vi båda har/haft reserverade hundar på samma sätt. Det är ju inte alla som haft det och det är skillnad på reserverad och reserverad...

Inte alls, jag tog upp tre exempel. Resten bad jag dig hitta själv på ceasars hemsida. I vissa program säger man inte i förväg att el används, men om du inte vet hur ett elhalsband ser ut ska du kika efter en "dosa" som sitter på vad som kan se ut som ett vanligt halsband. Det där med mer än hälften av programmen handlade både om stackel och el-men nog förekommer el tillräckligt ofta ändå.
Jag har alltså sett merparten av Cesars program utan att ha sett dom många avsnitt med elhalsband du talar om. Jag vet hur elhalsband ser ut.
Du svarade på ett citat från Phakal, och det citatet gällde enbart elhalsband! Det är också elhalsband jag svarat på.

Varför förklarar han isåfall inte för ägaren att redskapet är onödigt och byter till vanligt halsband? Dålig ursäkt.
Jag förstår det heller inte, men förutsätter att det finns skäl till att han inte gör det. Har faktiskt mailat och frågat utan att få svar. Det är lätt att glömma att han inte sitter i samma ankdamm som vi.

Oj, jag ser det användas sålänge det är på.
Observera att jag skrev "stackelfunktionen". Blev kanske luddigt, men jag menade att han inte "tog i" så hårt att stackeln hade någon betydelse. Han jobbar ju med mycket lite (svag alltså) fysisk korrigering.

Om jag inte svarar på ditt kommande svar kan det bero på att ignorefunktionen funkar igen och jag inte kan se ditt svar då.
Ja, det är ju ett sätt att slippa se kommentarer på sina inlägg. Inte min förlust. :)

LIA

Jag ska kolla Cesars hemsida lite mer noga så snart jag får ordning på internetet. Det funkar tyvärr bara nån minut i taget.
Har han alla sina TV-program där? Det blir ju i så fall en :devil: massa att titta på.

LIA

jo, men varför är det förbjudet i sverige? det låter lite konstigt att skriva att en metod som är klassad som djurplågeri är en bra metod, och något man bör eftersträva. speciellt när man i samma andetag skriver att IMMI och annat fjäsk och dalt (hur IMMI kan klassas som fjäsk och dalt är kanske en annan diskussion) bara är skit och värdelöst.

Observera att jag skrev "stackelfunktionen". Blev kanske luddigt, men jag menade att han inte "tog i" så hårt att stackeln hade någon betydelse. Han jobbar ju med mycket lite (svag alltså) fysisk korrigering.
Svarar på din andra fråga om programmen här också. Jag tror att det är alla program han har på sin hemsida. Jag kan inte svära på det, men det är en sjuhelsikes massa iaf. Där kan man även i ett par avsnitt se hur han använder stackelfunktionen. Tydligast är ett avsnitt med en jack russel som han ska ha bort från en motorcykel.
Det hörs kan man lugnt säga. För övrigt så nyper ju alltid stacklet när halsbandet dras åt, man behöver ju inte stå och rycka som en vettvillig för att det ska kallas användande. Jag anser att det sänder ut fel signaler till folk som tittar. Han använder sig ju även ofta av sitt egen designade halsband, som fungerar precis som en kräksnara.

det är ju ett sätt att slippa se kommentarer på sina inlägg. Inte min förlust. :)
Du och jag har aldrig kommit fram till något vettigt i våra diskussioner så jag anser inte att det är värt mödan att ens försöka efter ex antal år. Jag ser ingen anledning till att lägga energi på sådant som står och trampar på samma ställe. Ett steg fram åtta steg bak ungefär.

Jag tror att det är alla program han har på sin hemsida. Jag kan inte svära på det, men det är en sjuhelsikes massa iaf. Där kan man även i ett par avsnitt se hur han använder stackelfunktionen. Tydligast är ett avsnitt med en jack russel som han ska ha bort från en motorcykel.
Hur jag än försöker kan jag inte få fram programmen. Du kan kanske hjälpa mig med länk till jack russel-avsnittet?

LIA

*knapp*

Svarar till alla som skrivit i denna del av tråden.

cillamuffins
Tråkigt nog så kanske jag skrev lite väl hetsigt vilket kan ha gjort att du tolkade mig som att jag förespråkar el som en metod. Så är det givetvis inte men jag väljer att upprepa att det KAN I VISSA VÄL AVVÄGDA FALL vara till hjälp.
Nu får vi också ta hänsyn till vilka typer av hundar som mr C tar sig an. Många av dessa är stora tunga raser med ett sånt beteende som gör att dom inte är långt från döden, för många ägare är han sista räddningen, innan döden för hunden endast står kvar som alternativ eftersom många har testat både den ena och andra hundpsykologen. Många gånger har dessa fått råd om att avliva hundarna.
Om då ett elhalsband sätts på hunden i säkerhet, ifall den skulle löpa amok och attakera så kan jag bara hålla med om att en elkyss är på sin plats tills situationen är under kontroll. Om det kan rädda hundens liv så ser jag ingen anledning till att inte ta till el.
Däremot tkr jag att det är bra att vi i Sverige har en lag som förbjuder detta då folk som inte har nog så mkt vett i skallen kanske tittar på cesars program och får för sig att el är lösningen i livet, vilket det sjklart inte är!
Dessutom står det ju inför VARJE avsnitt att man INTE ska tillämpa ngt utan hjälp av expert.

MrsScabtree
Du har helt rätt jag har inte sett alla avsnitt, jag har inte tid varje måndagkväll tråkigt nog men jag skulle vilja :). Jag vågar dock påstå att jag har sett en hel del av dem.
Att stackel har förekommit vid ett antal tillfällen är ingenting jag uppmuntrar, inte heller el på småhundar (vilket jag iof aldrig har sett han utnyttja) om det inte är för att tex ormsäkra hundarna.
På större hundar kan jag tycka att starkare redskap KAN vara på sin plats, samtidigt minns jag ett program där han träffade en mkt dominant hund som bet sina ägare på prommenaden när han inte fick rikta sin ilska mot tex en mötande hund, där tog Cesar AV halsbandet och sa att det bara förvärrade situationen.
Att hans metoder i sig kan leda till att hundmänniskor fattar det hela fel och börjar sparka sina hundar, ela och stackla upp dom är ju en risk men sånna ska ju inte ha hund alls! Och mkt skit har man ju sett på våra helt vanliga bruksklubbar också!
Då tkr jag ett hundkörkort löser det och många andra problem. :)

Men hur många gånger har man sett honom utnyttja elfunktionen på elhalsbanden, dom sitter nog säkerligen där som en säkerhet.
Och de vassare halsbanden vet jag inte om jag någonsin sett honom säga "dethär det är grejjer det, DEN ska ni ha", för att sedan byta ut halsbandet på hunden från det som ägarna hade... Eller har jag fel där? Jag är allmänt inte för stackel men i USA vet jag att det förekommer ofta.
Det är ju för övrigt i USA som han utövar sina metoder, och jag hoppas och tror inte att sveriges television kommer göra en amerikanare = blippa, klippa, sudda ut ev för svensk lag mindre passande saker som elhalsband.

Ska jag vara ärlig så skulle jag gladerligen använda ett elhalsband på min tik som jagar ALLT och dessutom befiner vi oss då och då på ett ställe som KRYLLAR av huggormar med närmsta jourvet inom 12 mils avstånd och dåliga vägar, att ormsäkra henne vore skönt.. Helt onödigt på min hanhund däremot som är ormrädd i sig utan att jag behövt lyfta ett finger!:banana:

LIA
Har du hunnit gå igenom ALLA avsnitt ännu?:p

Den sidan har jag också varit inne på, men bekymren börjar när jag vill gå vidare in på Video Libraries/ season 1 osv. Då "låser" datorn på den sidan.

Hur funkar det för dig? Hur många avsnitt finns det att se? Han lär ha gjort c:a 100 program! Jag antar att man måste köpa DVD-boxarna?

Nu är jag i första hand intresserad av avsnittet med Jack Russeln som MrsScabtree har talat om. Vet du var det finns?

LIA

jag svarade på ditt inlägg. jag påstod inte att det var du som hade skrivit att el var en bra metod. försök tagga ner lite.

det låter lite konstigt att skriva att en metod som är klassad som djurplågeri är en bra metod, och något man bör eftersträva. speciellt när man i samma andetag skriver att IMMI och annat fjäsk och dalt (hur IMMI kan klassas som fjäsk och dalt är kanske en annan diskussion) bara är skit och värdelöst.

Detta svarade du mig med. Då undrar ajg såklart VAR jag påstått liknande öht? Jag får vara hur taggad jag vill :p

du har helt rätt, jag missförstod dig. nu är det uppenbart att du inte menar att detta ska användas på alla hundar. dock håller jag inte med om att det har varit så nödvändigt på de hundar jag har sett i programmet. det de har behövt är ett värdigt hundliv.

javisst får du det. jag bad dig bara försöka låta bli. som jag skrev innan svarade jag på ditt inlägg, som du skickade till mig.

http://www.cesarmillaninc.com/dogwhisperer/seasonfour.php

Men det är ju långt ifrån alla avsnitt....
Men om din dator knasar så är det ju inte mkt att göra..
Man kan ju få tag i avsnitten på annat vis om man vil.....
Ska nog gå igenom alla avsnitt från början till nutid några regniga dagar :p

Jag såg nu att dom har tagit bort massor med avsnitt på ceasar sida:confused:, dåligt tycker jag! Det kan dock hända att det var en annan sida jag såg avsnitten på..vilket tv program i USA är det som äger rättigheterna till showen? Det kan ju ha varit dom isåfall...
Någon som vet?

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
876
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka