Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Men sparkade han verkligen? För jag har hört att det faktiskt inte rör sig om sparkar, utan bara en tappning, men det ser ut som en spark - ungefär som shower i kampsport då man har kroppskontrollen att stoppa kraften i rörelsen i precis rätt sekund. Som i klippet länkat ovan, men jag tycker det har varit ganska genomgående.

Det här klippet är mindre än 1 år gammalt, men här är det en spark på riktigt - och det är första gången jag har sett CM sparka. Det här är när hunden inte vill släppa: http://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM

Jämför det klippet med hans snabba lyft av hälen och hans ökända "tss" som är snabbt och lätt. När man jämför de två så blir det iallafall för mig ganska tydligt.

Edit: sen tycker jag det är ganska taskigt att ge hunden mat, och så fort hon börjar äta beordra henne från maten. Men då hade just den hunden problem med att vara aggressiv kring maten också, så jag ska nog inte säga mer som inte har så bra koll på hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Problemet med sparkarna är att han medvetet sparkar på njurarna. Det gör skitont.

Andra saker han blir kritiserad för är extremt dålig tajming, trista metoder (ryck i kopplet, sparkar etc), att han provocerar fram dåligt beteende och bestraffar det samt framför allt allt detta j*vla prat om dominans vilket är rent skitsnack.

Det finns egentligen bara två saker jag tycker är bra med det han gör: Han förespråkar mycket motion och han är duktig på att "claim his space" (användandes sin utstrålning och sitt kroppspråk). Dessvärre är det sistnämnda någonting som är helt omöjligt att lära många av de människor han träffar, på så kort tid. De fattar inte vad han egentligen gör utan tror att det är "tschh":et som gör skillnad.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Jag har också uppfattat det som att folk uppfattar att det är ljudet i sig som är grejen, när det i själva verket är energin det handlar om.

Mot njurarna - det är nytt för mig, tack för info :bow:. Och när det gäller djurhantering kan det som du säger ofta bli ett evigt tjat om detta med dominans och vissa drar det så långt att man behandlar djuret som en robot - häst som hund.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Kl

För mig handlar tråden inte om respektives och folks egna åsikter om dem utan just trådens ämne .
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Kl

För mig handlar tråden inte om respektives och folks egna åsikter om dem utan just trådens ämne .

Diskussioner om respektive tränare finns det redan hundratals av, utgår jag ifrån. Så jag hoppas att jag inte hällt bensin på elden :o

Men om vi håller oss till att enbart diskutera detta fall som jag har länkat till, så håller vi oss till ämnet :)

Hästen Cupcake är ett quartersto på 22 år som används i terapiverksamhet - och problemet är att hon sparkar mot människor på marken. Hon bockar inte eller så med ryttarna, utan det är bara människorna som går/springer bredvid henne som hon sparkar mot.

Hundarna hoppar, drar, morrar och skäller mot hästarna.

Så håller vi oss till avsnittet ifråga istället, så blir det mer ordnat kanske.

Mina tankar kring hästfallet:
Cupcake är en ganska rolig häst att observera tycker jag, för hon verkar vara så lugn, trygg och cool - och så helt plötsligt svänger hon ut bakdelen och bara sparkar. Och jag tittar och tittar igen och jag förstår inte varför? Man ser att hon stryker bak öronen, men jag ser inte vad människorna gör som provocerar sparkandet från hennes sida.

Dock - i programmet nämns inte vilka åtgärder som gjorts med hästen rent somatiskt, innan man sökte sig till ett TV-program. Ungefär samma tankeställningar som man möts av i Ponnyakuten.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans


Jag har nu tittat på detta klipp 3 gånger. Som sagt - jag är i grunden neutralt inställd. Och jag ser inga sparkar, jag är ledsen. Jag ser bara snabba, korta, lätta korrigeringar. Men eftersom jag nu har fått lära mig att dessa lätta tappningar är riktade mot njurarna så måste jag forska vidare.

Jag kan inte så mycket om en hunds fysiologi. Och därför äger jag ingen egen hund. Om en så pass liten, lätt tappning (även om det ser ut som en spark) mot området där njurarna ligger - varför berättar då inte veterinärer för hundägare om detta?

Tänkte på tjejen i klippet som du själv länkade till. Hon hade använt elektroniska halsband som tränaren förkastade, eftersom de orsakade smärta.

Det enda jag kan fundera på just när är hur veterinärer kan vara så okunniga i psykoogin hos den grupp djur de behandlar, i proportion till tränarna.När det gäller hästar är ju A och O att först och främst veterinär, och därifrån vidare.
Jag utgick ifrån att var samma med hundar, eller vilket annat tamdjur som helst.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Jag menar att bägge är kommersiella kändisar och att samarbetet är kommersiellt . Dvs det går ut på publicitet och pengar .

Jag tycker allmänt sån kommers är tragisk . Än mer när djur är inblandade .

Varför är det illa? I det kommersiella når man ju även ut till fler människor - människor som kanske lär sig något om sin egen hantering av djur genom att se detta. Människor som kanske inser att invanda beteenden går att ändra och problem går att lösa. På vilket sätt är det dåligt?
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

KL

Det kommer nog alltid att vara "fult" att vara känd och tjäna pengar i Sverige.
Vad gäller Cesar och hans metoder, så är jag övertygad om att han gör mer positivt än negativt för alla dessa hundar och ägare han möter. Cesar är född och uppvuxen i ett land mycket olikt Sverige vad gäller hundkultur. Ja, han gör garanterat fel. Det gör alla hundtränare och t.o.m veterinärer. Man är bara människa.
Jag tycker det är fascinerande att så många verkar reta sig på en person som i grunden vill göra väl. Man verkar glömma den kulturella aspekten här. USA/Cesar är inte Sverige. Hade Cesar varit verksam i Sverige så hade han säkert gjort på annorlunda sätt med vissa bitar. Han hade ex. varit tvungen att ta hänsyn till svensk lag vad gäller viss typ av utrustning. Cesar blir äldre och förståndigare han med. Man ser stor skillnad på tidiga avsnitt av "Dog Whisperer" och senare. (Som han dessutom slutat spela in)
Det är en intressant diskussion detta, runt Cesar.

För att återgå till trådstarten. Jag är absolut inget fan av Pat Parelli och NH, men nog blir jag glad om människor som Pat och Cesar kan samarbeta för att göra livet något drägligare för djuren. :)
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Jag menar att bägge är kommersiella kändisar och att samarbetet är kommersiellt . Dvs det går ut på publicitet och pengar .

Jag tycker allmänt sån kommers är tragisk . Än mer när djur är inblandade .

Så typiskt svenskt, man får inte vara duktig på något och absolut inte tjäna pengar på det ;)



kl

Själv är jag neutralt inställd. Detta var första gången jag såg Pat "in action" och jag tycker väl att det var varken eller. Han hjälpte dom att tyda hästens signaler så dom kunde stoppa den innan den sparkade. Jag vet dock inte om jag tycker han hade någon lösning på själva problemet, VARFÖR sparkade hästen? Olat bara kanske....


Och Ceasar Milan måste jag säga att jag gillar, jämfört med en svensk hundtränare som öppet har kritiserat honom och hans metoder.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Det finns så mycket som är fel med CM så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Men oavsett vad man tycker om hans träningsmetoder så tycker jag att en person som så stenhårt predikar osanningar och konsekvent vägrar ta till sig "ny" forskning tåls att ifrågasättas.

Han kanske är duktig på att läsa hund, men han skulle behöva öppna en bok också.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Jag då som i min okunnighet om hur man "ska" göra och bara kan bedöma och jämföra det jag ser på teve.

Vad är det för osanningar han far med? Och alla andra fel du säger han gör?

Jag har förstått att folk reagerar på hans touchar och kallar det allt mellan misshandlande sparkar till små antydningar. Well, vi kan väl skippa den biten då vi alla verkar se olika på det?


(Förutom drabblet om att han skulle ha en medfödd instinkt bla bla bla... ;) )
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Som sagt, det är så himla mycket, så det blir lite övermäktigt att förklara allt på korrekt och utförligt sätt. Det finns dock oändligt med info på nätet om man söker lite.
Men för att att ta det lite kort:

-Han pratar mycket om dominans och flockledare, lite vad hela hans träningssätt går ut på. Bara det att all forskning kring detta pekar åt ett helt annat håll.

-Han jobbar uteslutande med korrigeringar, lite typ: gör du fel så blir du bestraffad, gissa vad som är rätt. Istället för att guida hunden och hjälpa den fram till rätt beslut.

-Han jobbar med "Flooding" på väldigt osäkra hundar som istället hade behövt ta ett steg i taget för att öka självförtroendet.

-Han utsätter dem för situationer som han vet att de inte kan hantera för att korrigera felaktigt beteende istället för att på ett positivt sätt närma sig problemet steg för steg.

-Han korrigerar symptomen, men lämnar grunden till problemet obehandlat.

Det är bara en väldigt grundlig beskrivning på några av de fel jag tycker att han gör.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Vad är det du får till att jag fallit för Jante ?
Jag anser att det är ren kommers och jag gillar inte kommers runt djur på det sättet . Jag är heller inte överdrivet imponerad av parelli eller cm
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Jag tycker Ceasar är skitduktig. Lugn och harmonisk och frågar mycket om hundarna och deras situationer och nöjer sig inte med förenklade förklaringar som ägare ofta gillar att komma med.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

-Han pratar mycket om dominans och flockledare, lite vad hela hans träningssätt går ut på. Bara det att all forskning kring detta pekar åt ett helt annat håll.
Hur ska man vara med en såkallat "dominant" hund menar du? Det finns säkert individer som naturligt försöker "ta över" i olika situationer, att den inte litar fullt ut på människan. En hund som är utan en trygg matte/husse blir ofta väldigt osäker och osäkra hundar kan bli farliga.

Sen tror jag mycket beror på hur hunden varit innan, en hund som har en bakgrund av att hugga folk, anfalla andra osv, en farlig hund helt enkelt, dom behöver säkert en mycket mera fastare hand och tydligare och mera konsekventa ägare än en hund som har en bra bakgrund utan dåliga erfarenheter eller en bakgrund av att ha anfallit hundar/människor.
-Han jobbar uteslutande med korrigeringar, lite typ: gör du fel så blir du bestraffad, gissa vad som är rätt. Istället för att guida hunden och hjälpa den fram till rätt beslut.
Stämmer inte att han bara jobbar med korrigeringar, har sett flera program då han använt positiv förstärkning och lockat med godis osv.
-Han utsätter dem för situationer som han vet att de inte kan hantera för att korrigera felaktigt beteende istället för att på ett positivt sätt närma sig problemet steg för steg.
Fast han måste ju gå dit där hunden har problem, svårt att "fixa" någonting utan att få fram vad problemet är.
-Han korrigerar symptomen, men lämnar grunden till problemet obehandlat.
Där är han ju väldigt tydlig med att det som varit det har varit och nu är nu. Alltså han verkar inte det minsta tro att hundens bakgrund spelar någon roll eftersom hunden reagerar på sinnesstämingen och energin som är just nu. Människorna kan sedan antingen befästa hundens gamla osäkerheter och älta det eller glömma det som varit och se framåt.

Sen är ju inte allting alltid bra med CM, jag tycker inte att någon tränare är perfekt men mycket av det han gör är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Håller med. Tycker han ofta får antigen onödigt mkt negativ kretik lr så är man alldeles lyrisk...

Hans metoder kan man ju ifrågasätta ibland. Jag skulle vilja se mer beröm och att man får vara glad och positiv tillsammans även vid själva träningen. Men han är duktig vad gäller aggresiva hundar. Mer osäkra skulle jag velat se honom gå mer varsamt fram och inte chocka som han ofta gör.

Bra när han tar upp hur viktig energin är, många verkar ju inte ens vara medvetna om vad de förmedlar. En kvinna som lät sin lilla hund hugga sin dotter och säger nej med pipig röst och motar bort dottern istället :grin:. Han är bra på att förmedla till de osäkra människorna vad de gör för fel utan att lägga nån skuld på dem. Jag hade nog ledsnat tillslut... Folk som inte ens fattar att en hund behöver gå på regelbundna promenader. Verkar tro att det är ett gossedjur.
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Hur ska man vara med en såkallat "dominant" hund menar du?
Eftersom jag inte har skrivit något alls om hur man ska hantera en dominant hund, så menar jag inget alls gällande det.
Det finns säkert individer som naturligt försöker "ta över" i olika situationer, att den inte litar fullt ut på människan. En hund som är utan en trygg matte/husse blir ofta väldigt osäker och osäkra hundar kan bli farliga. Ja det håller jag med om. Jag skulle dock inte kalla det att hunden försöker ta över ledarskapet, utan att hunden inte respekterar de regler människan önskar. Tror inte alls att hunden anser sig ha makt över människan.

Sen tror jag mycket beror på hur hunden varit innan, en hund som har en bakgrund av att hugga folk, anfalla andra osv, en farlig hund helt enkelt, dom behöver säkert en mycket mera fastare hand och tydligare och mera konsekventa ägare än en hund som har en bra bakgrund utan dåliga erfarenheter eller en bakgrund av att ha anfallit hundar/människor.

Stämmer inte att han bara jobbar med korrigeringar, har sett flera program då han använt positiv förstärkning och lockat med godis osv.
Eftersom att jag aldrig har sett ett sådant avsnitt så kan jag inte kommentera hur han använder sig av detta. Jag har sett honom locka med godis, men aldrig belöna/berömma med godis.

Fast han måste ju gå dit där hunden har problem, svårt att "fixa" någonting utan att få fram vad problemet är.
Jag håller inte med. Om jag ska behandlas för t.ex spindelfobi så skulle jag uppskatta att man tar det i små steg där jag känner mig trygg och kan påverka farten man går fram i, inte att någon kastar en tarantella i håret på mig.

Där är han ju väldigt tydlig med att det som varit det har varit och nu är nu. Alltså han verkar inte det minsta tro att hundens bakgrund spelar någon roll eftersom hunden reagerar på sinnesstämingen och energin som är just nu. Människorna kan sedan antingen befästa hundens gamla osäkerheter och älta det eller glömma det som varit och se framåt.Ja, fast om en hund är livrädd för män och gör utfall så tycker jag att fel väg att gå är att korrigera utfallen. Rätt väg är att bygga upp förtroendet för män.

Sen är ju inte allting alltid bra med CM, jag tycker inte att någon tränare är perfekt men mycket av det han gör är bra.

Mina kommentarer i rött.
Hur delar man upp citat?
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 780
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 650
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp