Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Fast det är ju lite det jag menar med kommers .
Det är en tv show , och resultat ska ske snabbt . Man löser problem för att få snabba resultat och tittar siffror och tjäna pengar .
Samma sak med parelli clinics och många med han .

Sen håller jag fullt ut med de som påpekar att det är ju inga lätta hundar/hästar som får sändningstid direkt . Rent ut idioter till ägare som fostrat fram extrema problem i sin okunskap . Så säkert i kombo med tv så är lösningarna anpassade efter det . Kommers . ;)
 
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Ja det håller jag med om. Jag skulle dock inte kalla det att hunden försöker ta över ledarskapet, utan att hunden inte respekterar de regler människan önskar. Tror inte alls att hunden anser sig ha makt över människan.
Jag tror problemet är att det är olika ord för samma mening. Jag tycker CM tex säger ofta att man får en bästa vän för livet om hunden är i balans. Jag tror inte att han menar att man ska trycka ner hunden hela tiden, se till att den är "undergiven" osv. Så som han behandlar hundar i den mest akuta fasen när han bryter ett beteende eller sinnestillstånd, så tror inte jag att han menar på att man ska göra så fort inte hunden sitter på kommando.
Eftersom att jag aldrig har sett ett sådant avsnitt så kan jag inte kommentera hur han använder sig av detta. Jag har sett honom locka med godis, men aldrig belöna/berömma med godis.
Jag har sett många program och jag har sett alla möjliga sätt som han har för att nå fram till hundarna. En hel del sköra hundar som han har fått gå väldigt varsamt fram med också.
Jag håller inte med. Om jag ska behandlas för t.ex spindelfobi så skulle jag uppskatta att man tar det i små steg där jag känner mig trygg och kan påverka farten man går fram i, inte att någon kastar en tarantella i håret på mig.
Du är en människa, dig kan man prata med och prata dig igenom känslor och allt vad det är. Du kan inte sätta en hund i terapi och prata dom igenom en rädsla eller gulla dom igenom en rädsla. Min erfarenhet med hästar tex är att ju mer försiktigt man går fram ju harigare blir hästen, velar man och tar det lite i taget osv så är det lite som att säga att det här är farligt, vi får ta det försiktigt. Sen beror det såklart på vad det är som hunden/hästen är rädd för men jag tycker man sällan ser hundar i det programmet som har fobier.

En hund kan ju inte gå i KBT tex, inget djur kan. Och hundar och hästar är ju ofta såpass tacksamma varelser att dom faktiskt snabbt kan ändra sin sinnesstämning till skillnad från oss som ältar mycket över varför vi känner som vi gör.
Ja, fast om en hund är livrädd för män och gör utfall så tycker jag att fel väg att gå är att korrigera utfallen. Rätt väg är att bygga upp förtroendet för män.
Fast där har vi ju det här med det trygga "ledarskapet" som hunden ska känna från matte/husse eller den som för tillfället hanterar den. En hund som känner trygghet med en person, den gör inte utfall och är nervös för andra människor eller hundar för den vet att den behöver inte oroa sig, den behöver inte känna den otryggheten. Människan som är med skyddar och tar hand om situationen. Hunden kan lära sig att koppla av.

Hundar gör ju utfall och känner rädsla ofta pga att dom inte känner någon trygghet hos matte/husse. Tryggheten kommer ju av ett konsekvent och tydligt hanterande. Det man ser i CM:s program är ju ofta den akuta fasen då han måste på något sätt bryta beteendet, på något vis så måste det gå att nå hunden när den låser sig och då ser det kanske heller inte särskilt trevligt ut. Sen som sagt, allt håller jag inte med om i hans program, men jag håller och andra sidan inte med någon tränare helt och hållet, finns ingen tränare som har allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Framför allt är hundar och hästar helt olika djur då den ena är ett flyktdjur och det andra ett rovdjur . Rovdjuret hundens sociala samspel är utöver det extremt mkt mer konplext än hästens, samtidigt som det på andra sätt är simplare . Ditt sista inlägg blir lite luddigt i den bemärkelsen .
 
Senast ändrad:
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Framför allt är hundar och hästar helt olika djur då den ena är ett flyktdjur och det andra ett rovdjur . Rovdjuret hundens sociala samspel är utöver det extremt mkt mer konplext än hästens, samtidigt som det på andra sätt är simplare . Ditt sista inlägg blir lite luddigt i den bemärkelsen .
Tycker inte det är så komplicerat, en häst blir trygg av en stadig konsekvent ägare. En hund blir trygg av en stadig konsekvent ägare. Det är grunden för att dom ska vara trygga och kunna slappna av tillsammans med ägaren, sen skiljer sig självklart hästar och hundar åt på en del plan. Reagerar annorlunda osv.

Jag behandlar inte min häst direkt annorlunda än hur jag behandlar min hund. Jag ser många likheter mellan dom två, båda kräver motion och båda behöver sysselsättning mentalt för att må bra och trivas. Hunden blir osäker med skällande hundmöten med andra men bryr sig inte ett smack med mig, hästen kan vara tittig och lite skeptisk på vissa saker när jag inte är med men kolugn med mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Ceasar Millan och Pat Parelli jobbar tillsammans

Jag tycker Ceasar är skitduktig. Lugn och harmonisk och frågar mycket om hundarna och deras situationer och nöjer sig inte med förenklade förklaringar som ägare ofta gillar att komma med.

I ett land där det verkar som de flesta har noll och ingen aning om hundhantering så är han guld värd. Där gör han ju något bra.


Här är han helt överflödig, gammaldags och inte påläst. Vi har absolut inget behov av honom här. Vi kan träna och skola hundar med positiva metoder, utan dominanstänk, stackel och ryck i koppel.

Dock ska man tänka på att han ofta har att göra med svåra problemhundar med misshandel i bagaget.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 780
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 650
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp