CD mot skotträdsla?

Anna_Lillen

Trådstartare
Förlåt om det redan finns en tråd om de här...

Igår började det smällas raketer runt vårat hus, inte så nära men så det hördes. Lillhunden har aldrig varit med om nyår innan och vi upptäckte att hon är skotträdd :crazy: vi som bara haft hundar som inte kunnat bry sig mindre...men jag har för mig om att jag läst nåt om nån CD för skotträdda hundar där dom vänjer sig. Nån som har testat? Vart finns det att få tag på? Vad funkar i annat fall? Ska försöka ta ledigt så vi kan åka ut till landet men om det inte går så är vi nog tyvärr fast i stan med raketerna...:(

Sv: CD mot skotträdsla?

Jag har aldrig hört om något såndant..
Däremot firade jag nyår med en kompis som har en skotträdd hund. Hon bor mitt i stan i Umeå där det smäller MASSOR!!

Vi hängde för fönstren med lite tjockare tyg som dels tog bort en del av ljudet och sen gjorde att raktererna åtminstone inte lyste in genom fönstret.
Sen spelade vi rätt hög musik och hade tvn på när det smällde som mest, samt att vi höll oss i ett rum, så hunden inte fick chans att springa runt i hela lägenheten och stressa upp sej själv ännu mer.

Sen låtasades vi mest som att det regnade, brydde oss inte om varken hunden eller smällarna, och det gick hur bra som helst.

Nu beror det givetvis på hur rädd hunden blir!
En skräckslagen hund skulle jag se till att ta bort från stan, och kunde jag själv inte ta med hunden skulle jag be någon annan.

Visst finns det såna!
Bland annat säljs dom i bokförlaget JyckeTryck's [http://www.jycke-tryck.se/home.htm] webshop.

Men tänk på att det är försent att börja träna nu. Ni får försöka härda ut detta nyår, och börja träna i tid för nästa istället.

För oss fungerade inte dessa skivor. Vår hund blir bara mer och mer skotträdd för vart år som går, och min kära mor blir hönsigare och hönsigare (detta är antagligen anledningen till varför hundens skotträdsla ökar också).

Har precis varit ute i 2 timmar och tränat med henne. Jag tycker så synd om vår stackars skotträdda tjej.

Förlåt för trådkapningen, men tänkte precis skapa en liknande tråd så jag tänkte att det var onödigt att skapa en helt ny. Är det någon som har några speciella tips om hur man ska hantera en skotträdd hund? Det känns verkligen som om jag plågar henne när vi är ute, men samtidigt är det ju för hennes eget bästa.

är de rikigt rädda, så att de får panik, så ska man inte utsätta dem för en massa smällare. det är helt enkelt inte schysst. det finns starka lugnande tabletter som vet kan skriva ut, de blir helt däckade av dessa. när det bara smälls lite kan man prova DAP, finns som tabletter, spray och en dosa som man sätter i väggen. fråga din vet!

Det är ungefär det jag undrar - när går gränsen för "riktigt rädda"? Just nu är hon lite nervös bara man går ut på kvällarna, hon går och spänner sig och tittar nervöst omkring sig på promenaderna. Så fort det smäller (högt eller lågt, men det är såklart värst när det låter mycket) vänder hon åt det håll som är hemåt och börjar dra ordentligt (tar i med hela kroppen) i kopplet. Hon skakar och flämtar och går knappt att få kontakt med, förrän efter en stund.

Jag vet liksom inte om jag ska träna med henne eller inte. Samtidigt vill jag inte att hon ska dra så mycket, eftersom min mamma blir äldre och äldre. Det handlar ju inte bara om nyårsafton, utan flera veckor varje jul/nyår + alla andra högtider. Igår tog jag som sagt en långpromenad och passade samtidigt på att träffa en bekant till mig som min hund tycker jättemycket om, för att få det hela lite roligare. Jag lyssnade på musik i hörlurar hela promenaden för att jag inte själv skulle ändra beteende varje gång det smällde. När hon blev rädd låtsades jag det regnade. När hon började dra betedde jag mig som jag gjorde när hon var valp och drog i kopplet - vände och gick åt motsatt håll. Saken är den att igår fungerade det faktiskt väldigt bra, efter cirka 30 minuter tragglande fram och tillbaka så slutade hon dra och gick relativt lugnt brevid mig. Hon flämtade något, men skakade inte alls längre. Hon lyssnade när jag pratade med henne. På grund av det här blev jag lite osäker på HUR rädd hon verkligen är - hon blev ju så mycket lugnare bara man inte tog hänsyn till raketerna och till exempel tränade samtidigt.

Hemma är det inte jättefarligt, det är mest problem utomhus. När vi är inne brukar hon springa omkring lite, men sedan kommer hon alltid och lägger sig under mitt bord. Jag sitter ju här framför datorn med musik på och beter mig som vanligt, och då brukar hon lugna ner sig efter ett tag.

Och vi har prövat den mildare varianten av lugnande. Det tog inte alls på henne utan hon var precis som hon brukade vara. De starkade tabletterna har vet. inte ens nämnt, men samtidigt kan vi ju inte ge henne dessa tabletter så ofta? Kanske på nyårsafton och dylikt i så fall.

Förlåt om det blev lite långt.

Senast ändrad:

börjar hunden flämta och darra har det gått för långt. då lider den för mycket för att det ska vara värt att träna enligt mig. min ena hund är lite skottberörd, men hon reagerar så att hon vänder sig mot ljudet och kan göra utfall mot det. avreagerar på ett par sekunder. dock ger varje nytt ljud en ny reaktion, och den är endast något avtagande. en sådan hund kan det vara lönt att träna skott med. (min skottfasta hund kan vifta på örat vid första skottet men bryr sig inte ett skvatt efter det. som jämförelse.)

var bor du där de smäller året runt? här är det max en vecka per år, och då bara när det är mörkt. den tiden kan man gott ha dem lite halvdrogade och/eller låta bli att gå ut på kvällarna. träna på att gå fint i koppel kan man göra resterande av årets 51 veckor.

Jag bor i en förort till Stockholm. Det smäller inte året runt men brukar smälla cirka 1 vecka innan jul, sedan pågår det till 1-2 veckor efter nyår. Självklart smäller det inte konstant, men åtminstone några gånger med jämna mellanrum varje kväll och ibland även under dagen.

Sedan är det likadant vid högtider så som påsk och halloween, fast då handlar det om bara några dagar.

Och vad bra, då vet jag att jag antagligen inte borde dra med henne ut när det är såhär. Vi försöker ju såklart vara inne så mycket som möjligt, men ibland måste hon ju ut en sväng.

Gå fint i koppel kan hon redan gott och väl, så det är ingenting vi behöver träna. Bortsett från när det smäller då. Men då ska vi ta kontakt med vet. och höra med dem om vad de har att erbjuda för lugnande medel och så får vi hoppas att de funkar. Tack så mycket för svaren!

Åh, jag lider med din stackars hund och dig :( Vi hade en skotträdd hund förut, han dog förra året och det var väl det enda positiva med hans bortgång, att han aldrig mer ska behöva vara rädd. Han var rädd för alla skott och höga smällar.
Han var så rädd att han kissade på sig och bara skrek.
Sista bägge nyåren lämnade vi honom hus uppfödarna, som bor mitt ute i ingenstans bokstavligt talat, och grannarna är förstående och inte smäller, så det hörs bara ytterst svagt, och ingenting inomhus.
Där har han mått jättebra :love:
Så om något sådant går att ordna är det ju bäst för hunden. Annars lugnande men det vi hade var för svagt så det funkade inte.

vi har den cd och den funkar kanon fast man måste börja på rätt sätt!!

Svarar alla..

Det ser ut som om vi kan åka ut till landet nu. Alternativet att lämna bort henne är också rätt svårt då hon är väldigt reserverad mot andra och inte accepterar alla människor, så det finns ingen så "nära" människa till henne som bor på landet. Ska beställa en CD så får vi träna till nästa år :D och kommer vi inte ut till landte det här året så får vi spela hög musik då (tur att vi bor i eget hus :angel:) alternativt ge henne något. Tack för alla svar iaf och Gott Nytt År på er!

En del veterinärer vill inte skriva ut lugnande bara så där... De rekommenderar mig att låta bli trots att hon har bra hjärta o så.

Själv vet jag inte vad jag tycker, jag försöker vara som vanligt och inte bry mig om smällarna men hon mår verkligen inte heller bra av smällarna... Runt nyår är det ok att hon är sådan. Hög musik och halvt hysterisk hund då kan jag stå ut med. Värre på sommaren. Tyvärr vet inte jag när det ska åska i förtid så då är det svårt med mediciner...
Jag bor halvvägs ut på landet. I år ska jag gå o lägga mig innan det är dags att smälla o se vad som händer med henne då... Stackarn...:(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 178
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 449
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka