Cavi-lipo - någon som testat?

Att utsätta sig för alltmer extrema ingrepp är en psykisk sjukdom i de allra flesta fall. Det blir ett tvångsmässigt beteende där den drabbade tror att bara man får ännu större läppar, ännu större bröst etc så kommer livet bli bra och man kommer må bättre. Det är lite samma principer som ligger bakom ätstörning. Behovet av att ändra kroppen är ett symptom på att personen inte mår bra psykisk. Så jo, det är i högsta grad något fel och de behöver hjälp att ta sig ur det istället för ännu en operation. Det har ett namn som jag inte kommer ihåg just nu.

Jag vet att TS är Ramona.

Bodydysmorphia tänker du på och det är ju något HELT annat än att göra EN fettsugning, EN bröstförstoring eller ETT vilket ingrepp som helst för att bli av med något oönskat.

Alla dessa vuxna som skaffar räls, lider de också av psykiska åkommor? Jag menar, de vill ju förbättra sitt utseende..

Tack Gnist, och +1 på den.
Har inte nån icd hemma men tycker detta stycke jag snodde från wiki är bra då många missuppfattar sjukdomen (min fetning):

"Dysmorfofobi (BDD) kallas ibland för "inbillad fulhet", vilket är en felaktig benämning av sjukdomen. Denna benämning sätter vikt på att den upplevda defekten är inbillad, vilket i sin tur antyder att störningen anses vara en störning på grund av denna inbillning. I själva verket innebär dysmorfofobi (BDD) förenklat att den drabbade felaktigt riktar sin ångest mot sitt utseende. Utseendet är alltså egentligen ingen faktor i denna sjukdom."

Så det ingreppet/behandlingen du väljer att genomgå för att förändra ditt utseende är okej, men att genomgå en annan typ av ingrepp/behandling är patetiskt?
Bara för att du tycker att det ena är snyggt och det andra inte?
Dubbelmoral?
Nej, vill man köra botox är det helt okej, men det får ju inte gå till överdrift. Precis som alla andra operationer. Det är okej att fettsuga sig eller operera sig, men det går inte bli tokigt när man börjar operera bort revben, etc. Tycker jag. Men det är absolut var och en för sig. Man ska göra det som gör en glad.

I helgen har vi ett evenemang på badhuset för fjärde året i rad. Tonåringar får för 20 kr bada, leka, tävla hela kvällen. Nästan gratis alltså.
Tjejerna kommer inte mer än ett fåtal, killarna bara vissa.
Vi frågade varför. Är dom inte trygga? Nä, det är för att dom är feta och fula. Vi har inte en chans som vuxna att argumentera mot detta. Och tro mig, vi försöker. För hela medievärlden ger ett annat budskap. Sorgligt.
Jag tycker inte det är ok att företag tjänar pengar på att man inte duger som man är.
När jag växte upp under 60-70 talet var det inte snack om utseendet, vi gjorde det vi ville göra oavsett hur vi såg ut så utseendefixeringen är till stor del marknadens kassako. Jag citerar en kompis som en gång sa "bred som en ladugårdsdörr, arsel som en ardenner, lår som hinkar och innerst inne klappar ett hjärta av renaste guld." Utseendet har inget med insidan att göra alls och precis alla duger precis som dom är, ja enligt mig iallafall.

Förresten har jag en kompis som svarar "ja det var kossan" när nån ringer, varför? Tre "kalvar" efter varann = mjölkade konstant, bor på landet, bryr sig inte ett smack om utseendet men en helhärlig tjej, ja hela familjen faktiskt som är mer än lovligt galna. :laugh:

Jag tycker det är bra mycket värre att klanka ner på de som väljer att göra ingrepp än att göra dem.
Ja, det är synd att vi har ett utseendefixerat samhälle men det blir ju inte bättre av att tala om för någon att de är korkade som gör ingrepp. De flesta gör inte 40 till.

Ramona, jag tvivlar på metoden men testa om DU vill. Det lär ju knappast vara skadligare än mycket annat. Jag har en likadan bula och den kan reta gallfeber på mig. Den syns i alla kläder som sitter åt lite. Jag retar mig inte tillräckligt för att göra något åt den dock.

Jag tycker det är bra mycket värre att klanka ner på de som väljer att göra ingrepp än att göra dem.
Ja, det är synd att vi har ett utseendefixerat samhälle men det blir ju inte bättre av att tala om för någon att de är korkade som gör ingrepp. De flesta gör inte 40 till.

Ramona, jag tvivlar på metoden men testa om DU vill. Det lär ju knappast vara skadligare än mycket annat. Jag har en likadan bula och den kan reta gallfeber på mig. Den syns i alla kläder som sitter åt lite. Jag retar mig inte tillräckligt för att göra något åt den dock.
Håller med!
Tycker inte man ska döma folk. Alla har väl sina egna skäl, tänker jag.
Jag tror dessutom att de allra flesta gör en plastikoperation för sin egen skull. För sitt eget välbefinnande och som Ts säger, för att kläderna ska sitta bättre.
Varför inte, liksom?

Jag har också full förståelse för kvinnor som har mycket stora bröst och som vill göra bröstreduktion.
Det är fruktansvärt tungt att dra runt på en stor byst för både nacke, rygg och axlar.
Mina egna är på gränsen, har 85 E och skulle helst vilja ha något mindre, men inte tillräckligt för att göra något åt det.

Den dag jag gått ner mina 30 kg (om jag någonsin gör det) så kommer jag garanterat göra en bukplastik efter det.
Huden har blivit uttänjd, särskilt efter andra graviditeten och på vissa partier tror jag det helt enkelt fortfarande kommer vara påsar oavsett min vikt.

För mig är det också stor skillnad om man tar bort något i jämförelse med att sätta dit något.
Att operera eller spruta in något främmande i kroppen är något jag personligen inte skulle vilja riskera.
Undantaget då om man har haft bröstcancer och gör rekonstruerad plastik.
Bröstförstoring med inlägg, till exempel, ger ofta smärtor och problem med inkapsling.
Botox ser ofta onaturligt ut.
Dom bitarna har jag svårare att förstå men det andra, inga problem.

Idag så såg jag en hälsobloggare som la ut bilder från samma tillfälle - ena bilden såg hon supersmal ut med platt, platt mage andra bilden som var en helt normal pose så hade hon en normal mage också. Folk jämför sig sällan med det normala utan snarare med det som är fotograferat i sin absolut mest smala pose eller rent av retuscherat. Det tycker jag är synd - att idealen är nånting som inte ens är på riktigt.

Uppdatering 1:
Första behandlingen idag. Jag gick ner 1 cm i omkrets, så väldigt liten skillnad, men jag mår lite illa och det kliar i huden på magen. Det kan ta 3-4 dagar innan man rensat ut slaggprodukterna, så på vissa ser man inte skillnad förrän efter ett par dagar, jag kan tänka mig att jag är lite seg, för det är så jag brukar vara med kroppen liksom. Arbetar inte snabbt min kropp inte.

Nu har jag 5 behandlingar kvar, så vi får se i slutet hur det gick. Men nu är det ett par timmar sen jag gjorde behandlingen och det kliar fortfarande på magen, så någonting har ju hänt eller händer.

Bodydysmorphia tänker du på och det är ju något HELT annat än att göra EN fettsugning, EN bröstförstoring eller ETT vilket ingrepp som helst för att bli av med något oönskat.

Alla dessa vuxna som skaffar räls, lider de också av psykiska åkommor? Jag menar, de vill ju förbättra sitt utseende..

Nu har du missuppfattat rejält. Jag skriver om människor som är beroende av plastikkirurgi och gör extrema och upprepade ingrepp, inte fru Svensson som gjorde en enda fettsugning eller fröken Karlsson som gjorde ett bröstlyft!

Uppdatering 1:
Första behandlingen idag. Jag gick ner 1 cm i omkrets, så väldigt liten skillnad, men jag mår lite illa och det kliar i huden på magen. Det kan ta 3-4 dagar innan man rensat ut slaggprodukterna, så på vissa ser man inte skillnad förrän efter ett par dagar, jag kan tänka mig att jag är lite seg, för det är så jag brukar vara med kroppen liksom. Arbetar inte snabbt min kropp inte.

Nu har jag 5 behandlingar kvar, så vi får se i slutet hur det gick. Men nu är det ett par timmar sen jag gjorde behandlingen och det kliar fortfarande på magen, så någonting har ju hänt eller händer.

Kan du inte fråga nästa gång vad de där slaggprodukterna är för något?

Nu har du missuppfattat rejält. Jag skriver om människor som är beroende av plastikkirurgi och gör extrema och upprepade ingrepp, inte fru Svensson som gjorde en enda fettsugning eller fröken Karlsson som gjorde ett bröstlyft!

Är det relevant för tråden med dessa extremfall? Du skrev om det på ett sätt som lät mer som att det var vanligt bland de som gör ingrepp.

Halvt offtopic: Tycker det är lite komiskt att det alltid tas upp de här som gör massa ingrepp, som om det hände gemene man att gör man en grej så kan man inte sluta sen.. Jag skrev en tråd om bröstimplantat här för snart 12 år sedan, och förutom en del förstående svar och diskussion om vad jag skulle tänka på osv så fick jag kanske en tre pers som var övertygade om att jag inom några år skulle ha fixat rubbet och gå runt som Barbie.

Jag fixade brösten när jag fått ihop pengarna, det är drygt 11 år sedan nu. Fortfarande inte fixat nåt annat. Fortfarande extremt nöjd över beslutet och resultatet.

Hoppas du blir nöjd Ramona!!

Hoppas TS blir nöjd med ingreppet

Visst har vi rätt att ifrågasätta div skönhetsoperationer (utan för den skull döma någons önskan att förändra sitt utseende)
Vi har rätt att ifrågasätta om människor blir lurade när det gäller idealen vi har i samhället, (det kanske inte är möjligt för alla att se ut på ett visst sätt) människor kan också bli lurade på mycket pengar (om behandlingen inte fungerar öht). Det finns mycket pengar att tjäna på skönhetsindustrin. Vi måste få prata om div ingrepp utan att bli anklagde för att döma
(Jag har själv gjort ingrepp, som jag blev nöjd med, tycker ändå att vi måste kunna diskutera frågan)

Är det relevant för tråden med dessa extremfall? Du skrev om det på ett sätt som lät mer som att det var vanligt bland de som gör ingrepp.

Därför att andra användare började dra fram extremfall som om det skulle vara det normala/hur alla som gjort något ingrepp blir. Så är det inte. Men det är de som syns och alltid dras fram i debatten om plastikkirurgi.

Uppdatering 1:

Vad är det man gör?

"Ultraljud kan mycket riktigt inte smälta fett utan fettcellerna reduceras med hjälp av kontraindikationen av ultraljud vilket är kavitation. Kavitation betyder att skapa ett hålrum och det är detta vakuum som leder till friktionsvärme och sedan är det värmen som spräcker fettcellen"

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..) De senaste åren har jag varit (och...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama