Cavalierer och hälsa.

Red_Chili

Trådstartare
Är det någon här som har koll på hälsan hos cavalier king charles spaniel?

Jag har för mig att de har väldigt många allvarliga, ärftliga fel i rasen. Tänker jag rätt då och i så fall, vad är det man ska se upp med?

Skulle man våga köpa en hund som är hälften cavalier om hunden är vuxen och till synes frisk? Finns det några hälsotester man kan göra för att se att den inte är drabbad av något allvarligt problem eller är hälsofelen sådana som man inte kan se förrän hunden börjar lida av dem?

Sv: Cavalierer och hälsa.

Hjärtfel kommer ofta med stigande ålder hos cavalier. Hur är det med föräldrarna till hunden, på cavaliersidan då, är den lyssnad på/har fått valpar tidigare?

Jag gillar cavalier som ras, men då de har en sån information om sjukdomar på sin rasklubbssida (vilket är bra, i och för sig) så vågar inte jag skaffa nån.

Uppskattningsvis kan sägas att man räknar med att 40 till 50 procent av
alla cavalierer dör eller avlivas i hjärtsvikt.
Studier har påvisat en hög frekvens (31-50%) av trombocytopeni hos Cavalierer.
Dessutom har många av dessa hundar förstorade trombocyter s.k. makro-
trombocyter.

Från cavaliersällskapets hemsida.

Senast ändrad:

Usch... Det låter verkligen inte kul. Stackars små söta hundar :(
Jag vet inte hur det ser ut med föräldrarna till hunden, men det ska helt klart kollas upp så mycket som möjligt och självfallet kommer hunden veterinärbesiktas innan ett eventuellt köp. (Men alla på buke kan vara lugna, det är inte jag som ska ha den, jag håller mig till mina långbeningar ;) )

Det där med trombocytopeni, kan man kolla upp det på något vis? Hur ser ärftligheten ut där?

Trombocytopeni är brist på trombocyter och kan därmed ses genom blodprov. Vet dock inget om ärftligheten där.

*KL*
De dras ju med syringomyeli (stavn?) också men jag vet inte i hur stor grad. Tyvärr verkar det ju som om det är lite strutsmentalitet när det gäller vissa sjukdomar/defekter men det gäller förstås inte bara cavalier.
Men en vuxen hund borde man väl märka om den har några symtom?

Nu vet jag inte hur det är med just de där sjukdomarna, men om hunden är 5 år eller äldre så borde man väl börjat se något om det finns problem? Då är ju hunden utan tvekan klar i kroppen iaf.

Ruben är hälften King Charles som dras med samma problem som jag förstått. Han är fem år och fortfarande fullt frisk. Opererade ut tänder i vintras och då gjorde de en noggrann kontroll innan som inte visade något.

Det enda problem som kan komma då är hjärtat, men det kan det ju göra oavsett ras även om det är betydligt högre risk på en cavalier.

Nu vet jag inte hur det är med just de där sjukdomarna, men om hunden är 5 år eller äldre så borde man väl börjat se något om det finns problem? Då är ju hunden utan tvekan klar i kroppen iaf.

Syringomyeli kan ha väldigt diffusa symptom, allt från huvudvärk till att de spökkliar sig. Med tanke på att 95% av cavaliererna antas vara predisponerade för syriongomyeli varav 55% utvecklar sjukdomen så skulle jag vara vaksam på alla avvikande beteenden.

Annars håller jag med om hjärtat, men där är man på väg att vända problematiken. Det är också lätt att upptäcka genom att lyssna på hjärtat och ev. göra ett ultraljud.

Är det inte dem man avlar på så små huvuden så inte hjärnan får plats ordentligt och dom får problem med epileptiska anfall?

Annars håller jag med om hjärtat, men där är man på väg att vända problematiken. Det är också lätt att upptäcka genom att lyssna på hjärtat och ev. göra ett ultraljud.

För de hjärtfel som har tidig debutålder är det ett bra sätt att gallra på. Men problemet är väl att det är störst sannolikhet att de hjärtproblem som uppkommer har sen debutålder. D.v.s. hunden är redan 6-10 år när man upptäcker felet. Då är ju sannolikheten jättestor för cavalieren att den får hjärtproblematik, i princip alla har det i äldre ålder. Det är ju jättesvårt att avla ifrån, även om man ökar debutålder för avel så kan man ju inte vänta tills tiken är 4-5 år innan de får sin första kull, även om det skulle öka generationstiden.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 682
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 764
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar