Cavalettibommar?

Ö

Önska

Hur långt ska det vara mellan cavalettibommarna (i de olika gångarterna) för en maxad d-ponny? Han har ganska dåligt med muskler, så jag och mamma tänkte börja med att klättra mycket och trava och galoppera lite över bommar. :rofl:

Sv: Cavalettibommar?

Det är olika, pröva dig fram.. Men jag tror jag brukar ha lite mindre än 1 meter mellan i trav för min maxade C-ponny. Fast jag är inte så bra på sånt men i galopp är det rätt så långt, över 1 meter iaf.

På storhäst är det iaf Skritt 80 cm, Trav 130cm, galopp 3m.
Så det är väl o minska dom måtten lite .:)

Jag brukar ha ca 1.10 till den maxade d-ponnyn som jag rider. Det funkar bra om jag inte vill att han ska länga på sig, då brukar jag länga ungefär 10-15cm.

Så mellan 1.10 och 1.25 borde nog passa!
/Linnea

Om du vill jobba upp musklerna lite extra så lägg bommarna på ena långsidan och lägg dom vid 3 olika ställen ex:
Uppe vid C (vet att detta är kortsidan men du förstår nog vad jag menar?) :angel: Lägger du 5st bommar med lite extra långt imellan (typ 110-120)

i mitten lägger du 5st bommar som du har upphöjda med ett avstånd på ca 1m imellan varje bom.

Och nere vid A så har du 5st bommar med kort avstånd ca 70-80cm mellan varje bom.

Då får hästen jobba med att både korta sig och länga sig, super bra för ryttaren oxo eftersom man du måste öva takt & tempo :D

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar