Casslick operation

EmelieR

Trådstartare
Hur många här har fått sina ston ihopsydda???
Min är och jag ska tydligen ta upp det innan fölning.. En vecka innan...
JAg frågade när det igenomsnitt är eftersom det är första gången jag har sett detta stoet dräktigt.
Hon visar ganska tydliga tecken annars. Jag kände antagligen när den vände sig och hon hade tydliga tecken för att det var ca 3v kvar förra måndagen... (koliksymtom, juversättning mm)

Nu ska jag alltså ta ut vet ca en vecka innan- hur vet jag när det är???? Det står ju att man inte ska göra det för tidigt pga infektionsrisk...
När jag pratade med vet sa hon bara att normalt föder den 11 mån från betäckningsdatum- 3 veckor +-...

Sv: Casslick operation

Om det var 3 veckor kvar förra måndagen är det alltså 2 veckor kvar nu. Jag tycker att du kan öppna upp nu utan problem om du vill. Många öppnar upp i samband med fölningen, men det tycker jag är lite för riskabelt ifall man missar förlossningen och sedan har ett sto som är sprucken så det tar flera år att läka ihop, om det ens läker ihop.

Du kan med gott samvete öppna upp nu. Har stoet en lutande vulva så att avföringen tar i där på vägen ner till backen så kanske du bör tänka om. Men hon hon ser bra ut där bak så tycker jag att du kan öppna upp. Hellre öppna upp lite för tidigt och vara säker på att det är öppet, än att inte hinna öppna upp i tid.

Alltså- jag tror den vände sig förra måndagen och fyllde juver ca 14 dagar sen.. Alla tecken i boken stämmer med 3 veckor. Det är dygn 335 den 9maj men jag har ju som sagt ingen aning...

Hon är ihopsydd pga att vulvan är långt inne och det var infektionsrisk från träcket. INGET får gå fel nu... Det står att det är stor infektionsrisk i boken...

GAh- jag blir galen... Jag vill bara ha ut den nu ju;)
HAde passat bra. Mina andra hästar är födda 2&3maj så imorgon eller söndag hade varit kul ju!!!
(dock inte troligt)

Hur räknar alla ut sina "exakta" földatum??? Min vet säger +-3v från 11månader...
*Emelie tuggar sina naglar nu*

Min Chami är Caslick opererad. Henne öppnade jag 2 dagar före beräknad nedkomst(15/3). Men hon behagade inte föla innan den 16/4. Men det var lugnt. Ingen infektion. Vet sa att risken för infektion i slutet av dräktigheten inte var speciellt stor. Hon är op pga för lutande vulva. Hon fick in träck.
Hon syddes ca 1 v efter fölning. Ska spolas innan seminering.

TAck för svaret till dig med. Det lugnade en hel del!

MEN hur får ni reda på beräknat datum- vilket dygn räknar man från? 320-360 är ju en bra lång vaktid;)
Såg idag att hon var lite lite kletig på insidan av benet. mjölken genomskinlig och hon ska falla ner mer. Har jag bråttom att ta ut vet tror ni???
Naturligtvis förstår jag att ni inte kan säga med säkerhet....

Det finns väl ingen som kan beräkna ut ett földatum exakt.
Min erfarenheet är att inte många alls fölar INNAN 11 månader, de flesta går över 1-3 veckor.

Precis som CK säger så kan man omöjligt beräkna ett exakt datum. Själv räknade jag med 330 dygn. (det hade hon gått förra gången)
Det är nog vanligare att ston går över den tiden än kortare.

Precis som CK säger så kan man omöjligt beräkna ett exakt datum. Själv räknade jag med 330 dygn. (det hade hon gått förra gången)
Det är nog vanligare att ston går över den tiden än kortare.
Detta är ju jätteintressant egentligen, för olika länder har olika tider. Tex, i de engelsktalande länderna så säger man att stoet är dräktigt i 340 dagar. Som du säger, det är inte speciellt vanligt att stoet fölar innan 330 dagar.

Hon har ingen mjölk i juvret- det är genomskinligt... och det rinner inte annars. Absolut ingenting.
JAg bara menar om jag ska stressa ut en veterinär innan helgen.... JAg själv tror att den kommer nästa helg men då har det gått 335...

Det säger man nog här också. Står så i böckerna iaf.
Men man brukar säga att fölet är "färdigt" vid 330 dygn o studier har visat att flest föl föds runt 330-335 dygn.
Ska bli kul att se vad vi kommer fram till i tråden om vilket dygn o tid stona fölade på.

Båda mina är caslickopererade. Fördel är att klippa upp. Kan göras i samband med utdrivningsskedet. Behöver ej bedövas.
Alt är att vet kommer ut och klipper upp innan förväntad datum.
Tredje alternativet är att stoet spricker upp. Behöver i så fall sys efter fölning, vilket hon även behöver efter uppklippning. Läkningen tar ett par veckor.

Allt beror på hurpass mycket ditt sto är sytt. Viktigt är att hon ej spricker hela vägen till anus. Då kan det bli problem. På de ärr du nu bör kunna se kanske du kan se hur långt hon är sydd ihop.

Lycka till!

Senast ändrad:

KL
Mitt sto blev uppklippt av veterinären i måndags, självklart blir det en sårskorpa efteråt. Men det är ju nästan "ihopläkt" igen, alltså sårskorpan sitter ju tvärs över. Är det vanligt att dom läker ihop eller är det bara som det ser ut pga sårskorpan ?

Tacksam för svar.

Nu tror inte jag att jag är rätt person att svara då jag aldrig varit med om det.
Även om det är en läkt skorpa kommer det ju inte utgöra ett hinder när fölis ska trilla ut. Det spricker nog upp hur enkelt som helst.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 652
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 828
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka