Cartujanos och andalusier är detta samma ras?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marlenè
  • Startdatum Startdatum
M

Marlenè

Skulle gärna vilja veta om det är någon skillnad mellan en andalusier och en cartujanos :confused:

Har även hört att andalusier hästarna ibland korsas med arabiskt fullblod tänkte att det är kanske då man kallar rasen för cartujanos.....

Vad tycker ni om andalusier hästarna,
någon som har erfarenhet?

Hoppas någon svarar :bump:

Cartujanos är en av "linjerna" inom PRE-rasen. PRE är i princip vad man tidigare kallade andalusier. Andalusier är dock ungefär alla hästar födda i andalusien, men PRE är en ras där de ju måste uppfylla vissa kriterier.

Jag är inte helt insatt i det här med de olika linjerna så kanske någon annan kan ta över ;)

När PRE korsas med arab kallas de hispano-arabe.

De är fantastiskt positiva till arbete, vackra och med oerhörd talang för samling. Däremot är de mycket svårridna, heta, viga (min har visat prov på "courbette" - följt av stående kapriol när jag red för nära en hästhage på långa tyglar :crazy: ), känsliga och kommer med många egna ideer. Många PRE går och "fuskar" med formen också pga att ryttaren tror de går i form bara de kröker den stora nacken. Det är viktigt att få dem att jobba ordentligt med ryggen. Det är ingen lämplig förstahäst alltså... Jag hade haft 3 ridhästar innan jag köpte denne, och trots det tog det ca 2 år för mig att lära mig rida honom!!! Men nu går det hur bra som helst. St Georg är vårt mål för den här sommaren! ;)

cartujanon är en egen linje inom P.R.E rasen.
Det var cartujano munkarna i byn cartuja som tog ner två hingstar och ett antal ston ner i katakomberna i klosteret när kriget bröt ut i spanien ,jag tror att det var på 1200 talet(lite osäker där)Munkarna avlade på dessa hästar ett antal år och fick då en helt ren linje efter dessa hingstar och ston. Det är dessa man i dag kallar cartujano.
Om du äger en cartujano så kan du gå med i cartujer klubben för en summa pengar och då få ett certefikat som talar om att denna häst är en cartujer.
detta var lite snabbt och förenklat berättat om dessa hästars historia.Sen kan jag berätta att mina rena P.R.E hästar är väldigt lugna och intelligenta .hetsar inte upp sig när man rider dom utan jobbar på i ett lugnt tempo.
Jag för min del anser att en ryttare som inte är låst i den tradionella ridningen utan kanske inte har så mycket i bagaget lär sig dessa hästar fortare en många av andra ryttare som är van vid en lite tuffare häst.
Jag tror i och för sig att detta inte gäller speciellt P.R.E hästen utan dom flesta lättlärda och känsliga raser eller hästar.
jag har själv ett antal P.R.E hästar varav två är 100% cartujanos.
Hoppas att det hjälpte dig lite
hälsningar ninjo :D

Tack för jätte intressanta svar och extra kul att några av er även har egna pre-hästar.....
Skulle därför vilja passa på att fråga lite granna mera ang denna hästras.

Först en ytterligare fråga ang cartujanon.....
jag undrar om den linjen skiljer sig ngt mot
ordinarie pre-häst ex lättare/grövre typ, bättre gång etc :confused:

Sedan undrar jag hur Pre-hästar allmänt hävdar sig på en svensk dressyrtävling?
(har hört att de ej ännu helt accepterade av svenska domare, likaså att de kan ha svårt att placera sig pga att de tappar poäng på ex ökningar)
Ligger det någon sanning i detta :crazy:

Jag funderar själv på att köpa en men har tyvärr väldigt lite erfarenhet av just den rasen så jag hoppas få veta lite mera av er som har den erfarenheten.

Hur gick ni till väga för att köpa PRE häst har ni själv importerat eller?

Vad får man betala för en PRE häst som ligger på utbnivå
LA-Msv i dressyr och är ca 10 år?

Många frågor men jag vill passa på när jag såg att det fanns personer med egna PRE hästar inne på detta forum!

Jag skulle bli otroligt tacksam om ni tar er tid att svara/berätta lite mera om rasen,
jag vill ha all information jag kan få. :bow:

Cartujanos

Det finns mycket mer information på http://www.yeguadacartuja.com

Cartujano-linjen är enligt legenden fylld med både romantik och mystik och det höjer priset. Precis som tillgång och efterfrågan. Och just det rena Cartujanoblodet har blivit mycket eftertraktat och populärt bland P.R.E.-uppfödare världen över. Sen finns givetvis både bra och dåliga hästar även inom denna linje.

Eftersom man vill hålla blodet "rent" är inaveln förhållandevis stor jämfört med hästar med blandade blodslinjer. Men de flesta P.R.E. har en stor del Cartujano-blod i sina stamtavlor om man går bakåt några led.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Confessor, ecclesiastical writer, and founder of the Carthusian Order. He was born at Cologne about the year 1030; died 6 October, 1101.

Det där är ju munken som grundade Karthusierorden. Han har inte ett dugg att göra med hästarna :)

Läser man lite här och var på nätet så får man fram att kriget som hästarna sägs ha skyddats från var Napoleonkriget. Napoleon invaderade Spanien i början på 1800-talet.
Sen råder det många delade meningar om det verkligen är sant eller ej, Ninjo tycks dock veta säkert.
Förresten, var ligger byn cartuja??

Cartujano

Härstammar inte ordern och blodslinjen från Jerez de la Frontera?

Vad då är andalusier vilken häst som helst från Andalusien? Trodde det var det förra namnet på PRE? Eller har jag fel nu? *förvirrad*

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar