Carobpulver

Takire

Trådstartare
Är carobpulver verkligen smakmässigt ätligt?

Jag köpte en påse carobpulver i villfarelsen att jag kunde byta ut det rakt över mot kakao. Eller tvärtom då. Byta ut kakaon mot carobpulver alltså.

Det är bara det att carobpulvret stinker ju! Blir det verkligen gott att ha i någonting som helst?
 
Jag tycker det är gott och tycker absolut vissa recept är utbytbart mot kakao rakt av för variation. Det smakar inte exakt som kakao/choklad, men kan i vissa kombinationer påminna om det. Jag tycker bra smakkompisar är bland annat banan, fikon, valnöt, apelsin. Jag köper gärna bakverk innehållande carob när jag är i Portugal (alfaroba där, kallas även johannesbröd på svenska) och där bakar de även matbröd på det, vilket är helt okej, men är inte en av mina favoriter.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är gott och tycker absolut vissa recept är utbytbart mot kakao rakt av för variation. Det smakar inte exakt som kakao/choklad, men kan i vissa kombinationer påminna om det. Jag tycker bra smakkompisar är bland annat banan, fikon, valnöt, apelsin. Jag köper gärna bakverk innehållande carob när jag är i Portugal (alfaroba där, kallas även johannesbröd på svenska) och där bakar de även matbröd på det, vilket är helt okej, men är inte en av mina favoriter.

Hm. Frågan är vad jag ska våga försöka baka då :p. Tycker du att pulvret luktar illa då? Jag är rädd att det smakar som det luktar!
 
Hm. Frågan är vad jag ska våga försöka baka då :p. Tycker du att pulvret luktar illa då? Jag är rädd att det smakar som det luktar!
Jag kan inte minnas att det luktar illa, nu var det ett tag sedan jag hade en sån burk. Är du orolig för smaken kan ett alternativ vara att behålla halva mängden kakao och bara ersätta halva t ex för att ändå behålla kakaosmaken. Jag har främst själv använt det i rawfood-bollar, så testa något sånt kanske om du gillar det? Eller chokladbollar för något enkelt. Beror lite på vad du gillar att äta i vanliga fall. Vad tänkte du dig göra när du skaffade det?
 
Bara av nyfikenhet måste jag fråga vad det är och var man har det till? Jag fattar som att det bara är ett substitut för kakao så varför kan man inte bara använda kakao? :)
 
Bara av nyfikenhet måste jag fråga vad det är och var man har det till? Jag fattar som att det bara är ett substitut för kakao så varför kan man inte bara använda kakao? :)

Kakao är inte så miljösnällt eller arbetarsnällt tycker jag ha läst mig till då min förhoppning var att carobpulver skulle vara bättre i dessa avseenden :).
 

Liknande trådar

Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
450
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
613
Senast: ufot
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 014
Senast: Voeux
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp