Cane corso

Ela

Trådstartare
En hundras jag är intresserad av....nån som vill berätta lite mer om den??

Sv: Cane corso

Cane Corson är en vaken, alert, uppmärksam och framförallt intelligent hund. Som mastifferna över lag så är det framförallt en vakthund med en tydlig skärpa. Corson är ofta reserverad mot främlingar, förväxla detta dock inte med rädsla som är en helt annan egenskap(!) reservationen kan liknas vid ett ointresse eller en "nonchalans" gentemot främlingar inget annat. Om en hund beter sig avvaktande låt istället hunden söka kontakt med dig oavsett dina så goda intentioner, man ska aldrig som främling tvinga sig på. Därmed inte sagt att det är trevliga hundar för de är det absolut, en härlig familjehund och trogen vän till flockens alla medlemmar barn liksom andra djur. Corson är fenomenal på att "läsa" sin förare vilket är en härlig egenskap och ett starkt rasdrag. Väntar du besök som är välkommet är även hunden godmodig och öppen men är det oplanerat eller kanske rentav inkräktare som uppmärksammats får de ett helt annat bemötande. Kort sagt är du en vän till familjen så bemöts du som en sådan och tvärtom.

images

Vi har funderat på en Cane Corso. Dels för att vakta gården men naturligtvis mest som familjehund. Hur mycket behöver den i motion och stimulans?? Har haft riesensnauzer som aldrig var nöjd...efter flera timmars räddningsträning så sov hon 30 minuter och vill sen jobba MER...puh inte en sån hund igen. :crazy:

Jag har två st....
Ang. deras motions och stimulans behov så är dom som natt och dag så de e väldigt individuellt, min ena e en riktig soffpotatis och sticker helst inte nosen utanför dörren förrän efter klockan 12:) medans den andra e ett krutpaket vi fått för våra synder;)

Så de svårt att säga vad den behöver, em ska du leta valp så leta uppfödare som avlar främst för familje och sällska, för vakten har dom ändå....
Fråga gärna mer om de något annat du vill veta....

Tack för ditt svar!! Ville ju komma i kontakt med någon som har en cc. Jag vill ha en hund som inte behöver stimulans HELA TIDEN. Naturligtvis får den daglig motion och vara med på gården och på ridturer men räcker det för en CC eller behöver den mycket mental stimulering (som tex en riesen gör)

Jag förstår att det är olika men du kan kanske ge mig en hint? Jag har hittat en tik från Ettores som jag blev väldigt kär i....:love:

Det beror på vad du menar med mental stimulans....
Vi bor i stan med våra hundar så vi har varit noga med att social och miljö träna dom från början....
Vi har gått på två lydnads kurser med den äldsta men la ner de ganska snabbt då han inte är intresserad av att arbeta men för att fixa hjärnan så kör vi lite godis sök, hitta husse å matte i skogen och så spelar vi "mind-game", med den lille som nu är sju månader krävs mer av oss som hund-ägare, träna någe varje dag låta honom tänka, ge han en uppgift, you name it, bara han får göra något som han själv får fundera en stund, kör även lite godis-let och så med honom å än så verkar han fixa de... Men e vi sjuka en dag eller två så kryper dom inte ur skinnet för de....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 274
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
854
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring