Cane Corso ?

W

Wermlandstossa

Japp, som rubriken antyder så är jag intresserad av att veta mer om den här rasen.
Jag har läst en del om den, det jag sett så här långt verkar passa mig bra, men hur är de på riktigt ?
Ska väl berätta att det jag är ute efter en en rejäl hund, en som kan vara med ute mycket, gärna när jag kör hästen, som är träningsvillig och samarbetsvillig, samt att den ska vara lugn och trygg hemma.
Vilken sorts träning det skulle handla om beror ju på vilken sorts hund man har, men någon form av träning skulle det bli !
Jag har just nu bordercollies, tränar lydnad med den ena och ska påbörja tävlingskarriären på fredag, de är med mig så gott som dygnet runt i det jag gör, hänger med på joggingrundor och skogspromenader osv När jag jobbar är de hos mina föräldrar, väldigt sällan ensamma hemma.
Vi bor just nu i lägenhet, det finns inga små barn här , men däremot finns det småttingar i släkten som kommer på besök ibland.
Jag har haft större hund förut med mkt vakt i , en korsning schäfer/rottweiler, så jag har en viss erfarenhet av det också.
Har funderat mkt på att skaffa en lite större hund nästa gång igen, men inte riktigt hittat en ras jag fastnat för, däremot är jag nyfiken på denna ras ?
När , var el hur det blir med skaffandet av ny hund vet jag inte, min ena är rätt gammal och jag vill inte ha bara en hund när han är borta, men jag är nyfiken på denna ras och vill gärna lära mig mer om dem, samt höra vad ni som har sådana hundar säger, skulle den kunna passa mig ? :)

Sv: Cane Corso ?

Vet inte mycket om cane corso men har du funderat på dalmatiner? :)

Jag är väl mest nyfiken på just Cane Corson som ras, dalmatiner har jag inga erfarenheter av direkt heller...

De har i alla fall tidigare haft dålig statestik på höfter, vanligt i och för sig på en tyngre hund.

Jag har bara jobbat med en, jag kan tänka mig att är du van vid förigheten hos en BC, då lär du få många grå hår.
Det gäller att vara lika envis.

Det är ju just det där m höfter och armbågar som gör att jag tvekar lite...
Lite samma som för rottweiler, som väl är en av de andra raserna jag funderat på.
Ja, en av de saker som är underbara m bordercollien är ju just att de är så arbetsglada och föriga !
Däremot så vill jag gärna ha en större modell av hund, och då får man väl ta det där m att det inte kommer gå lika lätt på köpet.
Men jag funderar bara än så länge, vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter av just den här rasen !

Provar att putta upp tråden, finns det verkligen ingen som har något att dela med sig av ?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 801
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar