• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saffran2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 077
S

saffran2

ja nu har min hund fått cancer. usch verkligen inte kul.
dom tog bort två cystor för snart 2 veckor sen. skickade dom på analys.
och det visade sig att dom var elakartade. och sprider sig fort.
så nu ska som kolla lungorna på dom om det har spridit sig, har den det finns det inget att göra, men har det inte spridit sig så ska dom ta bort hela juver raden..
sen är det bara att hoppas på det bästa..
usch sitter här hemma och gråter floder:cry:

någon mer som varit med om detta? hur lång tid tog det från att ni fick diagnosen tills att dom försvann till dom evigt gröna ängarna?

Sv: cancer

Jag har inte själv varit med om det, men känner flera som tagit bort juver pga cancer.
Ta inte ut något i förskott, har det inte spridit sig och ni opererar kan ni få många år tillsammans.
Förstår din oro och förtvivlan, det måste kännas hemskt att inte veta...

Usch, jag börjar faktiskt gråta när jag läste ditt inlägg, då jag är orolig för att det är något som jag själv kanske kommer få skriva:cry:

Min tik har tumör i juveret, och jag är jätteorolig..

usch, tycker verkligen synd om dig. det är ingen sitation man vill komma i.
det är bättre att dom bara få somna in pga att dom är gamla..
hur gamal är din tik?
min är ju 10 så det är ju nu det börjat komma lite sånt. men usch jag vill inte
att hon ska försvinna redan. visst det behöver ju inte vara något, men vi får gå och vänta ända till den 17 innan vi vet.
och det känns som att det kan vara alldeles för lång tid, eftersom att denna cancern sprider sig väldigt fort..
grät mig till söms igår:cry:

hoppas det kommer gå bra för din hund, vi håller alla tummar och tår vi kan för
våra tikar.

Min tik är bara 3 år, på tok för tidigt att behöva tänka på något så fruktansvärt som cancer.

Jag ska operera henne, men har på sistone blivit osäker då vet, och andra i min närhet har sagt att det kan bli ännu värre om man väl börjar gräva i det och operera, så jag är rätt kluven.

Vill bara min hunds bästa, men vet inte vad jag ska göra.

Jag lider med både dig och Jassica!

Min fick elakartade juvertumörer (carcinom) vid 9 års ålder och fyller om två veckor 14 år. Innan dess så hade hon godartade juvertumörer. Hon har aldrig helt blivit av med tumörerna utan fått nybildningar (som varit elakartade) och hon är rätt så knölig där juvren har suttit, men är i övrigt vid mycket god vigör, om vi bortser från att hon har artros i ett framben. Så överlevnaden hos min hund har onekligen varit över förväntan!

Hur prognosen ser ut för din hund beror framförallt på vad det är för typ av tumör, samt givetvis huruvida den har spridit sig. Vissa tumörer kan behandlas även om de har metastaserat, medan andra är av den typen (t.ex. inflammatoriska carcinom) att man inte opererar alls eftersom det är en allt för aggressiv cancertyp. Det är väldigt individuellt.

Jassica: Operera bort juverraderna skulle jag absolut råda dig till bara du känner att din hund klarar av det. Här tar man bort vävnad med god marginal och risken att veterinärerna skulle råka sprida runt elakartade celler är minimal. Det är när det redan finns ärrvävnader efter tidigare ingrepp eller när man ska in och plocka bort enstaka tumörer som har "gripit tag" (mycket ovetenskapligt språk, ursäkta för det) i omgivande vävnad som är svår att få bort som det kan vara bättre att avstå för att riskerna att man sprider runt det är större. Men vad du beslutar dig för beror ju på vad du tror att din hund klarar av och vad veterinären råder dig till. Lyssna alltså framförallt på dig själv, din hund och en veterinär som du litar på, så kommer det att gå bra.

Tack båda för era svar.

Jag kommer nog att operera, för låter jag bli kommer jag ju aldrig få reda på om den är godartad eller inte.

Tack.

idag har jag varit hos pappa och hälsat på min älskade hund..
man märker inte det minsta på henne att hon skulle vara dålig, om det nu har
spridit sig..men busar som bara den..men tyvärr så tror veterinären att det har spridit sig, detta va en cancer typ som spred sig väldigt fort tyvärr..:cry:
men tydligen så har dom beslutat att bara ta bort 3 juver, en vi kommer säga att vi vill att dom tar bort alla.. det är ju ingen ide att spara några, lika bra att ta bort alla när man dom väl är där inne och grejar. men usch tycker så synd om min lilla hund...vill ha henne ett par år till..det är bara att hålla tummarna...

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
866
Senast: cassina
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 257
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka