Cancer symptom?

Seabaz

Trådstartare
Fråga till de som har erfarenhet av hästar som har/har haft cancer invärtes,
- alltså inte vanliga 'skimmelknölar' som syns utan mer allvarlig som lett till avlivning.

1. Var satt cancern?
2. Vilka symtom drogs hästen med?
3. När upptäcktes första symptomen och hur lång tid tills bekräftad cancer och hur länge från det till avlivning?
4. Hur upptäcktes cancern, vilka prover/undersökningar finns för att bekräfta cancer invärtes?
4. Hur såg sjukdomsförloppet/försämringen ut?
5. Hur gammal var hästen?

1. Den satt på äggstockar, hade spridit sig i kroppen. Men troligen börjat med äggstockar.
2. Knölar på ryggen och på mulen, var på klinik men veterinären kunde ej säga vad det var för något.
3. Hästen fick allvarlig kolik en lördagkväll och avlivades samma natt då tumörerna upptäcktes på Helsingborgs djursjukhus.
4. Se ovan.
5. Hade knölar på ryggen säkert 1 år innan koliken slog till, men jag vet inte om det var cancerknölar eller något annat, det fastställdes aldrig. Kan ha varit sadelstadsknutor, behandlades som det i alla fall.
6. Din numrering stämde visst inte ;)
Hästen blev 7 år.

Dressyrtränaren nära mig hade varit på träning med en av sina hästar och på hemväg från träning märkte ägaren att hästen började leva rövare i transporten så körde inte av hemma utan försatte till Slöinge för ägaren trodde kolik.

På Slöinge öppnades hästen och det visade sig att hästen var full med canser så veterinären med ägarens tillstånd väckte inte hästen.

Hästen var 15 eller 16 år, inga täcken på sjukdom innan koliken i transporten.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
447
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama