Cabrio eller Verdi ???

token

Trådstartare
Jag har ett sto som blir 3 i år, som jag ska seminera med en av dessa har jag tänkt. Båda är ju superfina men helt olika hingstar.
Mitt sto är efter Cardento-Cortus, hon är ganska stor, idag runt 170-171...Högrest och bra hals.
riktigt bra galopp, har stor hoppkapacitet men lite loj och långsam.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/229284-cardine-12-swb


Cabrio verkar ju ha lite mer kvickhet och hoppar ju riktigt bra, dessutom är han skimmel. Capitol kommer i såfall bli på 3:e led på fölet på båda sidor.

Verdi ser ju lite småtråkig ut men är ju riktigt bra med stort scope, bra stam onekligen....

Cabrio finns bara på fryst ( dyrare o svårare)
verdi finns på färskt.

OM man får en avkomma man inte vill behålla, vilken av hingstarna ska man välja för att lättast kunna sälja?? Jag vill helst ha hingstföl så blir det stoföl är risken stor jag säljer.

besultsångest..
 
Senast ändrad:
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Tycker inte du ska lägga på mer Capitol. Verdi är jättefin anser jag. Vad kommer det sig att du väljer mellan just dessa?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag tycker det är två väldigt kapabla hingstar....har tittat mycket under förra året och inte hittat nån jag riktigt tycker om...
Nu tittade jag på eklundas sida och dom hade båda dessa i sitt program...

Har varit väldigt sugen på Clinton och Heartbreaker men dom är båda väldigt dyra och jag vill inte chansa med så mycket pengar på en så ung häst, vet ju inte ens om hon går att få dräktig.

Jag är inte så jättehemma på detta med avel faktiskt om jag ska vara ärlig. Kommer väl lära mig så småningom....

vill ha en hingst som har toppstam, som är attraktiv ( säljmässigt) och som passar mitt sto. Svårt egentligen att veta vad som passar då hon aldrig fått föl....
svårt detta med hingstval
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Många som tittat i tråden...ingen som har några tips? synpunkter?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Du skall i första hand välja en hingst så att du förstärker de fördelar som ditt sto har. Så den första fråga du skall ställa dig och besvara "Vad har mitt sto som är bra?" T.ex. Mitt sto har bra hovar, mitt sto har en jättebra rygg, mitt sto har en lång hals. Av de hingstar som sedan återstår skall du välja bort de som har samma dåliga egenskaper som stoet, t.ex mitt sto har väldigt låg halsansättning, mitt sto har väldigt veka kotor bak.

Om man i första hand väljer en hingst som är bra på det mitt sto är dålig på riskerar man att få en produkt som ärver det dåliga från båda föräldrarna.

Du kan få hjälp att välja hos någon avelsförening eller sök på internet. Jag sökte på "avel hur välja hingst" och hittade bl.a. dessa länkar
http://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/sa-valjer-du-ratt-hingst-till.htm
http://www.angagarden.com/download/Hingstval.pdf
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Ska man sälja så ska man nog använda en superhingst som är välkänd för svenskarna, dvs om du vänder dig till den svenska marknaden. Det är väldigt svårt att sälja föl i dag, och det ska nog vara någon matador som t ex Numero Uno eller Sandro Boy som far till fölet om folk ska kolla på en annons om föl i dag.

Tyvärr dumpas föl med fina stammar ut i dag, jag ser föl med helt ok stam för 15-20000 kronor på marknaden. Ska man inte behålla själv eller om man inte kan behålla tills de är åtminstone 3 år, alternativt att man har ett riktigt bra sto som betäcks med en superhingst, så är det väldigt svårsålt, och man får knappt igen det man lagt ut.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Tack för ett bra svar:)

Mitt sto har jättebra halsansättning och bra benställning o hovar som jag skulle vilja ha på alla hästar...
Hon har superbra galopp, stor hoppkapacitet och ett riktigt bra psyke.

Den av hingstarna som påminner mest om stoet är ju Verdi....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Ska man sälja så ska man nog använda en superhingst som är välkänd för svenskarna, dvs om du vänder dig till den svenska marknaden. Det är väldigt svårt att sälja föl i dag, och det ska nog vara någon matador som t ex Numero Uno eller Sandro Boy som far till fölet om folk ska kolla på en annons om föl i dag.

Tyvärr dumpas föl med fina stammar ut i dag, jag ser föl med helt ok stam för 15-20000 kronor på marknaden. Ska man inte behålla själv eller om man inte kan behålla tills de är åtminstone 3 år, alternativt att man har ett riktigt bra sto som betäcks med en superhingst, så är det väldigt svårsålt, och man får knappt igen det man lagt ut.

Jo så är det nog tyvärr....OM det blir så att jag ska sälja avkomman så blir det inte som föl utan då väntar jag tills den är minst 4 år och man ser vad det blir av den. Så är det ett stoföl så kommer jag antagligen betäcka som 3 åring....sen sälja på hösten/vintern som 4 åring....eller våren som 5 åring....

Att sälja föl det är inte aktuellt..

Så frågan är om Verdi kan vara bra???? Eller är det inte många som känner till den hingsten i sverige???
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Verdi är inte jättekänd i Sverige, så att alla vet vem han är, och av den anledningen så tror jag inte folk stannar upp på en annons med stammen Verdi-Cardento, även om det är en bra stam.

På ett omeriterat sto hade jag lagt någon välmeriterad hingst som är mer känd i Sverige, dvs om man vill sälja, även om man inte säljer förrän hästen är 3-4 år gammal.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Verdi är inte jättekänd i Sverige, så att alla vet vem han är, och av den anledningen så tror jag inte folk stannar upp på en annons med stammen Verdi-Cardento, även om det är en bra stam.

På ett omeriterat sto hade jag lagt någon välmeriterad hingst som är mer känd i Sverige, dvs om man vill sälja, även om man inte säljer förrän hästen är 3-4 år gammal.

Jag tror faktiskt tvärt om. Eftersom du har en så välkänd som Cardento som morfar så har du möjlighet att välja "okänd i Sverige"-hingst. Skulle du vilja sälja och hästen ifråga inte blev en stjärna så räcker det att skriva "gått OS/WC osv" bakom Verdi för att Frk Normalryttare ska nappa (om hon har missat Verdi i OS och alla världscup-klasser på SVT Play). Är det en stjärna så vet de som kan köpa definitivt vem Verdi är.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Fast hur många hästar blir riktiga super stjärnor? De få som blir brukar gå att sälja oavsett stam.

Jag har sett flera Cardento till salu under hösten 2012, 3-5 år gamla, inte alls speciellt dyra, med bra möderne, så det verkar inte vara så jättelätt att sälja dem heller om man nu hänvisar till Cardento som morfarshingst. Hade jag kunnat välja så hade jag tagit en hingst som är mer känd än Verdi i Sverige dvs om jag föder upp för att sälja avkomman.

Vad som händer i framtiden vet ingen, skulle Verdi gå och få medalj i VM eller OS så blir han såklart mer känd, och då är säkert avkommorna lättare att sälja här också.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Fast hur många hästar blir riktiga super stjärnor? De få som blir brukar gå att sälja oavsett stam.

Jag har sett flera Cardento till salu under hösten 2012, 3-5 år gamla, inte alls speciellt dyra, med bra möderne, så det verkar inte vara så jättelätt att sälja dem heller om man nu hänvisar till Cardento som morfarshingst. Hade jag kunnat välja så hade jag tagit en hingst som är mer känd än Verdi i Sverige dvs om jag föder upp för att sälja avkomman.

Vad som händer i framtiden vet ingen, skulle Verdi gå och få medalj i VM eller OS så blir han såklart mer känd, och då är säkert avkommorna lättare att sälja här också.

cardentoavkommorna ligger högt i pris om du jämför med andra hingstar...Har du sett billiga så är det antagligen nåt det beror på..
Verdi tog ju medalj i OS :)

Men vilka hingstar är mer kända tycker ni??? som skulle kunna passa
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Varför skulle det vara något fel på de Cardentoavkommor som inte är jättedyra? Jag har sett flera somsagt, inte jättedyra, men heller inte billiga utan till normalpris. Jag har också en bekant som har en Cardentoavkomma till salu, inget fel på den och meriterat möderne, men köparna står inte direkt i kö för att det är Cardento. Det finns många andra attraktiva stammar i dag, speciellt från utlandet. Marknaden är inte så lätt för någon i dag.

Hursomhelst, jag skrev för luddigt, det skulle vara individuell medalj i VM eller OS, då blir Verdi riktigt känd här också. Vinner han flera WC tävlingar eller gör väldigt bra resultat i WC så är det också en faktor som höjer hans kändisskap i Sverige.

Använd du Verdi om du tror på honom i aveln, jag har ej koll på hans avkommor alls, men jag hade valt en hingst som visat vad han går för både i sporten och i aveln till ett såpass ungt sto. Jag skrev ett par hingstar som förslag innan, och deras avkommor attraherar köpare, och det finns flera i samma klass som dem t ex Stakkato, Nabab de Reve m fl vars avkommor brukar kunna dra till sig köpare.

Oavsett vilken hingst man väljer så ska hingsten såklart kunna förstärka stoets goda sidor också.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

De billiga Cardentoavkommorna jag sett har varit importer. Ofta oinridna och intagna av några av de mer ökända hästhandlarna.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

De jag har tänkte på och har sett annonseras under hösten är inte importer och de är inridna. T ex kompisens som är till salu, och har varit det ett tag, är absolut ingen import utan egen uppfödning.
Observera att jag aldrig skrivit billiga om de jag menade, utan inte speciellt dyra, dvs normalpris, jämfört med andra hästar som har kommit lika långt i sin utbildning.

Sedan är ju allting relativt till vad man tycker är billigt och dyrt. Jag tycker att en fyraåring som är i fas med utbildningen och som visar hyfsad talang ska ligga på minst 100.000 kronor och uppåt, för mig är det ett normalpris, alltså inte jättedyrt.

Nu ska jag inte snöa in på Cardento mer utan önskar TS lycka till med betäckningen med Verdi om det nu blir den hingst hon väljer att betäcka med.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Lord Z ??
Nabab de reve är ju onekligen intressant men svindyr att seminera med antagligen. Hittar inte var han finns ????

Fler tips
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Verdi har ju samma pappa och morfar som Quite Easy 958. Så det finns ju redan en hel del avkommor Quite Easy - Cardento, så du kan ju kolla upp dem.
Vill tipsa om Valentino (KWPN) som finns på Celle.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Alltså om detta är Cardento-stoet som du hade ute på annons för några månader sedan så skulle jag tänka efter både en och två gånger innan jag satte den i avel.

En sån karprygg är inget som har i avel att göra och det kommer inte att växa bort på ditt sto.

Avla på ett exteriört korrekt sto istället, det kostar alldeles för mkt att ta fram ett föl för att man ska chansa!
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Alltså om detta är Cardento-stoet som du hade ute på annons för några månader sedan så skulle jag tänka efter både en och två gånger innan jag satte den i avel.

En sån karprygg är inget som har i avel att göra och det kommer inte att växa bort på ditt sto.

Avla på ett exteriört korrekt sto istället, det kostar alldeles för mkt att ta fram ett föl för att man ska chansa!


Vad gäller hennes rygg så är detta diskuterat med Jonas Tornell som jag anser vara en duktig veterinär. Troligen kommer det växa bort det mesta, blir mindre o mindre för varje månad. Det är inte karprygg hon har.

Jag kommer betäcka henne om jag har henne kvar i vår.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Jag skulle inte våga chansa med en sån defekt oavsett. Vad säger att det inte går i arv? Du vet inte heller om det kommer att gå bort till 100%, mkt tveksamt så som hon ser ut, Jonas Tornell eller inte. Så blir de inte bara av att de växer snabbt, tyvärr.

Välj ett exteriört korrekt sto istället om du ska avla, som jag sa så är det alldeles för mkt pengar inblandat för att chansa på ett dåligt sto. Fel får man ändå ibland, dumt att öka på oddsen om man kan låta bli.

Av ren nyfikenhet så får du gärna lägga in en bild på henne så som hon ser ut nu. Jag har aldrig sett en sån rygg bli bättre, hade varit intressant att se.
 

Liknande trådar

Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 106
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: pastejja
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: Tagliabue
·
Avel Då tänkte jag se om jag kan få lite hjälp med val av hingst. "Min" veterinär seminerar inte med fryst sperma, men kyld. Till mitt sto...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp