Ca, P, Mg & Se normalvärden?

B

Borka2008

Går det att lita på de normalvärden i tabeller man kan finna på hösilage som finns på nätet? Vi saknar dessa uppgifter på bondens analys, men vill gärna beräkna ut en foderstat till gossarna.

Sv: Ca, P, Mg & Se normalvärden?

Nej, det är inget bra att använda "normalvärden", för det kan avvika en hel del från dessa standardvärden.

Varför inte lämna in en tuss för mineralanalys?

Mineralerna kan variera ganska kraftigt medan selenhalten i svenskodlat foder i princip är 0.

Vad ska ni med normalvärdena till, för att räkna ut en foderstat? Ni vet ju ändå inte vad ert grovfoder har för värden...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka