Ca/P kvoten

Apollo

Trådstartare
Har fått årets analys och Ca/P kvoten bekymrar mig.

Ca 5,3 och P 1,5. vad gör jag åt detta? Hur kan jag jämna ut kvoten.

Har tre hästar i olika storlekar, hur mycket man ska ge till varje kan jag räkna ut själv, men vill gärna ha tips på fosforrikt foder eller finns det som ensam mineral?

Sv: Ca/P kvoten

Du behöver inte tänka på kvoten, calciumöverskott från grovfoder är inte skadligt, men du måste uppfylla fosforbehovet. Det görs enklast med mononatriumfosfat (24-25% fosfor) om det bara är fosfor som fattas, annars finns det färdiga mineralfoder med mycket fosfor och låg kvot!

Hur ser magnesiumet ut då? Det brukar ju oftast behövas tillskott, och då har du tex Biomag som är magnesiumfosfat (24% mag 13% fos).

Vetekli vad får jag mer än bara fosfor med så att säga?

Ingen av mina äter nämligen tillskott i form av grus, pellets etc.
Det pillas ut och ligger som en grå sörja i krubban.:crazy:

Lågt! Särskilt eftersom du har så högt kalcium. C:Mg bör vara mellan 2.0:1 och 1.5:1
Du behöver med andra ord ge extra kalcium. Så försök regna på Biomag och se hur det går upp för dig. :)

Vetekli har mycket B-vitaminer och är rikt på fibrer och spårämnen. Det smakar gott (för hästar :p) och är bra för tarmen. Har man mycket havre eller korn ska man inte komplettera med kli pga det höga fosforvärdet - men det var ju det du ville åt ;) Maxgiva är 100 g per 100 kg kroppsvikt och dag (Hästens biologi Utfodring och avel).

Vetekli ger 8,5 MJ, 104 g smrp, 1,5 g Ca, 10,4 g P och 4,6 g Mg per kg foder (Hästens näringsbehov, Planck/Rundgren).

Intressant, jag har inte sett en rekommenderad kvot Ca/Mg tidigare, var hittade du den? I tabellerna i mina böcker ligger kvoterna högre, upp mot 2,5-3...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30