Sv: C-vitamin

Hästar kan inte ta upp c-vitaminet och har inget som helst behov av det (i normala fal dvs), men visst vill du slänga ut 400 spänn på en burk c-vitamin så varsågod.
Diskuterade just detta häromdagen med en husdjursargronom (utbildade inom bl.a. foder) som har häst i samma stall som mig.

Det finns som sagt c-vitamin i pulverform att köpa, dock inget jag skulle göra....

Detta har jag oxå hört. Att hästar till största delen inte kan ta upp det C vitamin som finns i tillskottspreparaten.

Precis, enligt den agronom som jag pratat med så saknar hästar det enzym eller vad det var i tarmen som gör att man kan ta upp c- vitamin. Hon sa även att det bara är människor, marsvin och ngt mer som behöver tillsätta mer c-vitamin i kosten alla andra klarar sig utmärkt som det är!

läste du ens mitt inlägg i början av tråden?? känns som ett konstigt sätt att svara på....:confused: jag är fullt medvetan om det du skriver och har ingen plan på att slänga ut masa pengar i sjön på något så onödigt som c-vit.

kan inte förstå vaför folk gör det!

läste du ens mitt inlägg i början av tråden?? känns som ett konstigt sätt att svara på....:confused: jag är fullt medvetan om det du skriver och har ingen plan på att slänga ut masa pengar i sjön på något så onödigt som c-vit.

kan inte förstå vaför folk gör det!

Jo jag läste ditt inlägg även de andra i tråden och som någon här redan nämnt förstår jag inte riktigt vitsen med den, om man nu inte får komma med sina åsikter utan att du kommer med syrliga kommentarer.:eek:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 545
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka