C-tränare

T

Trolltyg

Någon som lämnat sin häst till c-tränare. Vad kunde hästen efter 1, 2 och ev 3 månader?

Sv: C-tränare

Det beror ju på hästen så det är svårt att sätta några specifika mål eller krav om det inte ska bli framstressat.
Efter 2-3 månader kanske det är lämpligt att en 4 gångare kan skänkel & tygelhjälper samt gå i skritt/trav/galopp under ryttare beroende på hur hästen var innan.

Är det en femgångare kan kravet vara att den går framåt öht även om den är passaktig.
Nu har jag tagit exempel på hästar som var oridna från början, att töltsätta dem på denna korta tid tycker jag är alldeles för mkt.

Vår ena reds in av en person som numer är c-tränare. Efter lite drygt 3 månaders inridning funkade enkla skänkel/ tygelhjälper i en trevlig form, hästen hade fem rena gångarter (!) men reds i fyra. Van att gå både på bana och utomhus, trygg och trevlig.

Givetvis var det mycket utbildning kvar (dressyrövningar osv) men grunden var ypperligt lagd. Ägaren (sambon) red hästen då och då under utbildning, för att förhoppningsvis vara i samklang med hästen vid hemkomst.

Det är en extremt trevlig häst, och en jätteduktig tränare :bow:

Min häst var hos en C-tränare som vi har ett gott öga till hela december förra året och efter detta kunde han tölta utan att bli passtaktig.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?