C-kort och tungt släp??

C

carnival

Finns det någon som vet om man får dra tungt släp om man har c-körkort (tung lastbil). Jag håller på att ta BE-kortet och trodde att det var självklart att jag kunde övningsköra med min man som har C.
Läste dock igenom reglerna och blev osäker. Gubben ringde vägverket och fick faktiskt inget klart svar!!! Ska ringa på måndag igen men är det någon som vet?:smirk: :confused:

Sv: C-kort och tungt släp??

Nej, du får (självklart) inte dra tungt bara för att du har C. Däremot får du automatiskt BE när du tar CE.

Du får alltså inte övningsköra med din man, men å andra sidan kan du ju övningsköra med ett ekipage som bara kräver B.

Sv: C-kort och tungt släp??

Nej jag instämmer bara, har själv BC-behörighet, men har ändå inte rätt att dra tyngre släp för det. Konstigt att de inte vet sådant på vägverket.:crazy: :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Utrustning Någon som har eller vet om det finns någon pickup som är lätt lastbil (totalvikt 3500kg) som får dra 3500kg? Självklart på BE-körkort...
Svar
17
· Visningar
12 434
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 555
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar