Bytt från halvblod till fullblod - skillnader.

M

marresnarre

Hoppas denna tråd passar här fast det är gäller en ridhäst.

Har precis köpt ett fullblod efter att bara hållt på med halvblod hela mitt liv. Har en underbar valack e: Talinum som inte gått på banan eller varit i träning då han inte har nån vinnarskalle alls verkar det som. Han är lite som Tjuren Ferdinand... :love:

Hursomhelst, nu när jag börjar lära känna honom märker jag skillnad mot nästan alla halvblod jag haft. Det känns som att han är mycket känsligare, mer alert på alla signaler och oerhört kontaktsökande och social. Svårt att förklara men han känns väldigt "intelligent" om ni förstår.

Är lite fascinerad över detta och undrar om det går att generalisera att rasen är sådan? Eller om det beror på att den kommer från fler linjer och inte är så "inavlad" som svenska halvbloden?

Skulle vara kul att höra ni som bytt från halvblod till fullblod vad ni har upplevt. Jag är nykär i hästen just nu och funderar över allt och inget :D

Sv: Bytt från halvblod till fullblod - skillnader.

Jag upplever nog också fullblod på det sättet du beskriver, de är intelligenta. Men deras känslighet kan ju också bli ett problem om man inte är väldigt lyhörd.

Jag hade först halvblod, sedan har jag haft ett par fullblod, och har nu halvblod igen. Men skulle gärna skaffa ett fullblod igen om blir något bra tillfälle för det. Och Talinum gillar jag mycket!

Tack för svaret. JA det känns som om man måste vara lyhörd på ett helt annat sätt.

Vad har du för erfarenhet av Talinum???

Hursomhelst, nu när jag börjar lära känna honom märker jag skillnad mot nästan alla halvblod jag haft. Det känns som att han är mycket känsligare, mer alert på alla signaler och oerhört kontaktsökande och social. Svårt att förklara men han känns väldigt "intelligent" om ni förstår.

Ja det är väl en rätt bra beskrivning av skillnader:D

Lite skämtsamt i alla fall, det finns ju individer inom alla raser och man kan inte bara generalisera

Håller med dej!
Min är oxå väldigt kontaktsökande och personlig. Har oxå märkt att han är väldigt uppmärksam, känslig och lättlärd när det gäller ridningen.
Skittrevlig helt enkelt!
Han har både lite "nerv" i sej men kan oxå va stencool (vilket han oftast är).

Förresten, han är oxå e. Talinum :)
Du ser det "lilla" livet här till vänster (snart 170 cm!:eek:)

Så uppfattar jag det också!

Kul att det finns fler med Talinum avkommer. Vad planerar du att göra med din??

Vi försöker oss på dressyr.

:banana:

Jag har ockås blivit frälst sen den fösta gången jag satt på ett fullblod. Det är underbara! Jag trodde aldrig att jag skulle bli så kär. Jag var väldigt skeptisk i början men det blev jag snart varse om att jag inte behövde vara mer, för det är fantastiska!

De är som du skrev oerhört känsliga, mycket arbetsvilliga, lätta för att lära och väldigt klocka. De har mycket huvud vilket kan vara negativt för den som inte kan hantera det. Jag har inga problem med det.

Jag älskar dem :love:´

Så visst är där skillnad mellan fullblod och halvblod. Men alla är ju speciella på sitt sätt och har sina för- och nackdelar.

Blir så glad var gång jag läser om människor som upptäcker att xx faktiskt är en genomtrevlig, klok, social, lättlärd och arbetsvillig häst. Naturligtvis finns individer av de mer svårhanterliga och nerviga sorten , men de finns i alla raser. Vi har både xx och halvblod och visst märker man skillnaden mellan raserna. Fullblodet har såååå mycket mer POWER svarar liksom upp direkt villket är otroligt positivt. Sedan är båda sociala och lätthanterliga.....kanske beror på xx inslaget i hbl, hihi :angel: Vi människor är oxå olika , en del vill ha det här lite tröga som hbl ofta känns, så smaken är som baken. Det är som att jämföra volvo med ferrarri. Här i hästvärlden kan priset ist vara skillnaden, xx står lite lägre i pris än vad ferrarrin gör. Sällan hittar man väl ferrarrin i 15-20.000 kr klassen. Visst många xx är från banan och har av olika själ ingen framtid där, men vad gör väl det. Det finns ju så mycket att göra efter den karriären.

Väkommen i fullblodsklubben!!! Det är bara att njuta. Fullbloden är helt underbara. Har två, en som är 19 år och en som är 4 år. Kan inte leva utan dem.

Min tränare jag jobbade för i usa hade Talinum i träning. Jag berättade att vi fått han till sverige och då fick jag en av vinnar tavlorna från hans löpkarriär. Han var en tuff snygg hingst. Har gett mkt snygga trevliga avkommer. Bra på att hoppa.
Välkommen till XX världen. Dom är så lätta att ha med att göra bara man förstår dom.:love:

Jag joinar!

Har också haft mycket kontakt med halvblod innan men nu när jag skaffade häst blev det xx.

Känslig, lyhörd, intelligent och framförallt ARBETSVILLIG . Mycket mera eget go och dialog än med halvisarna. :love:
Och helcool i svåra lägen, fast lätt rädd i andra...:rofl: Blir inte klok på det där, det beror liksom på om han har en "extra-mycket-fullblod-idag"-Dag.....:p

Så visst, man kan inte generalisera men till stor del så ja!

Sen har vi en arab också men är verkar det ha gått åt andra hållet :crazy:, kan låsa sig helt och blir lätt "uppstissad".

Jag har haft min älskling i snart ett år. Och är fortfarande riktigt nykär. Aldrig nåt krångel utan bara man vänligt men bestämt nöter in en sak så är det aldrig några problem. Han är väldigt modig när det väl gäller, men har samtidigt lätt för att bli busrädd när det inte är så allvarligt. Gosig. men aldrig framfusig. Busig men aldrig dum. Kortfattat: Min drömhäst.

Hi hi, roligt att tråden blev en riktig xx fanclub. Min pålle är lite "freaky" som är rund och lurvig. Behöver bara titta på ett höstrå lägger han på sig :d

Varje dag man kommer till stallet lägger han mulen mot min kind och snusar in... som han säger hej. Efter det är man ju såld...

Går inte att tvinga till nåt och att vara arg eller hård funkar inte. Däremot en klapp på halsen så gör han vad som helst för en. :love:

Hoppas alla får en härlig jul med sina härliga fullblodskompisar!

jag har en fullblod/follblods korsnings ponny, hon är jätte kelig och social m.m. :D letar efter ett stort fullblod nu oxå :angel:

Mm, det låter ju så härligt. Jag har ingen egen häst ännu, men snart (till sommaren/hösten hoppas jag) Och tankarna bollar mellan just fullblod och halvblod.
Är van vid ett underbart halvblod, men något seg enligt min smak, samtidigt så otroligt trygg, vilket är så viktigt för mig. Hehe, så får se vad det blir. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka