byter inte rent

I

ida.kar

nu har jag börjat träna lite byten med min häst, och det har dykt upp lite problem. han byter inte riktigt rent. han vill ta ett travsteg emellan. knapps så det syns, men det finns där:( .
förmodligen så har väl inridarna lärt in det:mad: :eek:

har inga problem med förvänd galopp, inga problem med själva hjälpen för bytet heller, bara det där travsteget som han vill lägga in..
så, någon som har tips på hur man kan träna bort detta? ös på bara:)

Sv: byter inte rent

Har fått bukt på mina byten efter helgens kurs. Jag skulle glömma allt vad sluta o böjning heter o låta henne vara RAK innan bytet. Tusen gånger enklare för hästen att vara rak bara byta galopp i stället för att vara böjd åt höger, måsta byta halvrak o sedan ställa om till vänster.

Jag orkar inte skriva här allt han sa, men jag ska berätta på påsken då vi ses.

Är det en travare?
Det är just av denna anledningen man inte ska bryta av till trav mellan de olika fattningarna.
Man bör gå ner till skritt, enkelt byte.

nej, det är ingen travare.
jo jag vet och jag har aldrig gjort det och kommer inte att göra det heller. som jag skrev så är det väl från inridningen (inte jag som ridit in).
när jag rider och ber om ett byte och han av någon anledning bryter av till trav så fattar jag inte ny galopp utan bryter av till skritt och börjar om.

ja du får hjälpa mig med detta när du kommer hem.
har gjort på rakt spår också, men märkar ingen större skillnad från böjt spår.

Är det galoppombytet han har problem med? I så fall kan du kan prova att träna med en bom, som många gör när de börjar träna galoppombyten. "Bara" att galoppera över det och byta galopp när han arbetar över bommen.

Lycka till! :)

kajsa gjorde också så ibörjan. mycket irriterande jag vet. det jag gjorde var att jag drev på henne lite extra just innan vi skulle byta så hon helt enkelt inte kunde sakta av, men ändå inte så hon bara flängde över i den nya galoppen.. funkade på henne efter iaf :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 166
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar