Sv: Byten

Nu svarar jag fast jag kanske inte borde :angel:

Kan det vara så att du har bättre tryck i galoppen på tävling?

Möjligt, men jag tror det mer beror på att jag är mkt mer noggrann när jag tävlar :p Kollar vägen och lägger då automatiskt tyngden åt det hållet och då byter han antagligen :p Måste bara bli lika noggrann hemma :p

Steg ett är att du lär dig byta på en häst som kan lära dig. Har du inte ordning på dina vikthjälper så kan du aldrig lära din häst.

Den här tråden ska jag oxå hålla ett öga på:p Min häst byter bara galopp på tävling. Antingen landar han i rätt eller så gör han ett byte utan att jag behöver göra ngt. och de tär ju iofs bra, eftersom det är på tävling det gäller men jag vill gärna kunna göra det hemma oxå:p

jag har oxå en häst som är svår att få ihop, men en stor lång galopp. Men det krävs ju styrka för att göra ett byte. Jag brukar träna genom att komma i galopp och vända över ridbanan, på medellinjen gör jag en avsaktning till antingen skritt eller trav ett steg och sen ny galopp.
Brukar även ha ett litet hinder (typ 50 cm) på medeliinjen och byta över det.
Längre har jag inte kommit:p men jag har iafa börja träna så, och lite resultat har det ju gett eftersom han fattar hur han ska göra på tävling:p

Det låter som du kämpar med samma sak som jag gjorde på min pålle. På tävlingar bytte han klockrent bara jag tänkte "byte", hemma bytte han inte alls, bytte bara fram eller bytte med bak ett steg efter fram. Gissa om jag slet mitt hår i förtvivlan.:crazy:
Jag började träna på små ått-volter. Galopp genom svängarna, sakta av till skritt (!) på "diagonalen" och sedan direkt upp i galopp igen innan nästa sväng. I början skrittade jag ca 10 steg, sedan minskade jag ner det succesivt tills det inte blev några steg kvar. ;) Funkade för mig och honom, efter det var det inga problem längre (det faktum att han senare såldes som dressyrhäst och plockade placeringar nästan direkt med sin nya ryttare i LA borde bevisa det...)
Han gjorde iofs alltid allting bättre på tävling, inklusive hoppa/lyssna bättre på matte. Han verkligen älskade att visa upp sig, och visste tydligen när det gällde. Fler än 10 pers på läktaren och han växte en halvmeter.:p Fullkomligt ÄLSKADE den hästen:love: :love: :love: Tyvärr skadade jag axeln i en ridolycka, och efter det blev han för stark för mig i hoppningen, det var då jag beslutade mig för att sälja.

Jag lärde faktiskt en häst jag hade att byta genom att rida förvänd galopp. Han var 10 år och kunde verkligen inte :angel:

Jag stärkte honom i förvänd galopp, både rättställd och felställd på volten, serpentiner m.m (förövrigt en väldigt bra övning för att få hästen lösgjord) När han gick bra där, var lugn och avslappnad och väntade på mig vände jag snett igenom, flyttade lite åt sidan för nya innerskänklen och bytte. Det funkade nästan direkt faktiskt, eftersom jag hade fått honom lydig och framförallt samlad i den förvända galoppen.
Så träna mer dressyr och tänk på att förvänd galopp kan vara väldigt nyttigt även för hoppryttare!

Ofta ser man att ponnyn/hästen bara byter fram, det beror på att den inte är tillräckligt stark bak. För att stärka upp bakdelen finns en massa bra övningar, men nu var det inte det som var frågan.
Jag brukar rida på en stor åtta-volt, i "korsningen" ett trav steg ny tydlig galopp hjälp, hästen ska i samband med den nya fattningen vara ställd år det nya hållet, ryttarens vikt ska ligga på den nya inre höften, balans i yttertygeln. Åtta-volten ska ridas på samma ställe vid träningstillfällena, galoppen ska vara i arbetstempo, kontrollerad.
När detta flyter bra och hästen vet vad som ska ske och att den bara tar ett travsteg innan ny fattning och det känns kontrollerat är det dags för nästa: steg lägg en bom i "korsningen", fatta ny galopp över den, utan travsteg. om det inte fungerar, och den bara byter fram så bryt av och fatta efter ett travsteg.
Glöm inte att ställa, din egen viktfördelning(som ovan)
De nya fattningshjälperna ger du så här: om den går i höger galopp och du ska byta till vänster, så är det precis innan den sätter ner det högra frambenet i höger galoppen som du ska ge de nya hjälperna för vänster galoppen.
Om den bara byter fram kan du försöka använda din vänster skänkel lite längre bak direkt så kan det hjälpa till att den byter till rätt galopp bak också.
När du använt bommen några gånger så plockar du bort den såklart.
Som sagt så här gör jag på mina hästar, det finns säkert andra som tycker att den här metoden är förkastlig.
Jag har hopphästar och gör inte anspråk på några korrekta dressyrbyten, sedan lär man ju hästen att landa i rätt galopp men den mest välutbildade kan ju landa i fel galopp ibland, och då är det bra att lätt kunna byta.
Lycka till, ha tålamod.

Hej, jag har en unghäst som jag håller på och tränar på byten..
Jag använder mig av 8 volter, först stor över hela ridhuset / paddocken sen mindre i hörn eller i mitten..
Ett bra sätt (enligt mig) är och få dem att bryta av först och samtidigt ställa om sig själv och hästen och sen ta ny galoppskänkel..
Enligt mig är det väldigt effektivt, min gör det nu helt rena.. Med hjälp av denna metoden tog det 2 veckor att lära honom.. och han är bara 6 år..
//MVH Mickan

Våra 3- och 4 åringar byter galopp rent för skänklen. Man lär dem redan när man börjar galoppera genom att lägga om vikten när man byter varv och trycka på med ytterskänklen.
Eftersom de inte har så bra balans när de är så små så byter de helt naturligt av sig själv direkt. Man behöver inte krångla till det så mycket ;)

Senast ändrad av en moderator:

har inte läst tråden...

Men TR byter din häst över hinder när ni hoppar. om ni tex hoppar snett igenom?

Sen så kan du ju börja att öva över en upphöjd bom. och att du bara är över tydlig.. att när du kommer till bommen så i språnget så ställer du om till andra varvet. och byter galopp skänkel och lägger till skänkel... Akta bara så du inte lägger all vikten på den nya galoppens inner i språnget. då kommer den inte byta.

Detta har funkat för mig. Och min häst kan byten på rakt spår och i var 3 steg nu.
Sen så tycker jag att du ska börja med enkla byten när du gör det utan bom. galopp. 2 trav steg sen den nya galoppen....

Sen så lek fram byterna..

FÖr byten är någont som är grymt viktigt att en hopphäst kan... Blir jobbigt annars inne på banan

Lycka till...

Sen så kan du ju börja att öva över en upphöjd bom. och att du bara är över tydlig.. att när du kommer till bommen så i språnget så ställer du om till andra varvet. och byter galopp skänkel och lägger till skänkel... Akta bara så du inte lägger all vikten på den nya galoppens inner i språnget. då kommer den inte byta.

Precis så där övade jag med min tränare sist! Men när man lägger ner bommen på backen kommer travstegen. Jag antar att det bara är att öva vidare. Det där med vikten ska jag tänka på!

Precis så där övade jag med min tränare sist! Men när man lägger ner bommen på backen kommer travstegen. Jag antar att det bara är att öva vidare. Det där med vikten ska jag tänka på!

Två av mina elever hade jag galoppbytes träning lver litet hinder med... Den ena gjorde dom super medsans den andra hade det lite svårare.. men den båda byter över hinder och även ibland efter nu....
SÅ det funkar
MEn byter den över hinder?

:D
Ja hon byter över hinder!

Okay va kul...
Men gör så att du gör byten över upphöjd bom och sen lägger du ner dom men gör exakt lika dant...

Lycka till...

Vill ha rapporter om hur det går... bilder lr fimler oxå

:D

Okay va kul...
Men gör så att du gör byten över upphöjd bom och sen lägger du ner dom men gör exakt lika dant...

Lycka till...

Vill ha rapporter om hur det går... bilder lr fimler oxå

Tack! Rapport ja, filmer - aldrig i livet (tror du jag är en masochist ;) )

Jag har gjort en ganska bra grej på träning som har funkat på min pålle som är lite trög att byta på!

Vi började med att rida i förvänd galopp tills hästen accepterar detta och börjar jobba, sedan korta upp den lite och göra en halvhalt för att sen göra en volt tillbaka så hästen kommer ut i rätt varv.

Detta funkade enormt stärkande för galoppen, och pållen ville själv byta när den gick i förvänd galopp till slut. DETTA ÄR DOCK INGEN EVIGHETS ÖVNING, utan snarare ett par gånger vid varje markarbets pass!

Men jag tycker att du kanske behöver rida ihop din häst och hitta "trampet" som du skriver,

lycka till!

Kan hästen bli för gammal för att lära sig?

Tror jag knappast. Min lärde sig att byta rent tidigare i år, och hon är tolv.

Min tränare brukar köra med bommar som ligger strax innanför spåret, man rider snett igenom, byter yttersida och över bommen så ber man hästen om ett byte. Hon brukar också tipsa om att räkna ner tills att häste ska byta, från 3 till 1.

Jag är väldigt stolt då jag precis lärt min häst att byta galopp!:D :rofl:
Jag jobbade över ett litet kryss mitt på ridbanan och gjorde övertydliga byteshjälper över det, så småning om la jag ned en bom i taget tills det endast var en bom på marken. Tillsist började jag försöka utan bom, med samma övertydliga hjälper. Nu kan hon byta! :banana:
Det är lite finputs kvar, men hon är jätteduktig! :D

Om hästen byter till korsgalopp kan man lägga på spöt precis i svävningsmomentet, det hjälper!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10