Sv: Byten

När jag arbetade detta med min häst så bytte vi när vi bytte stor volt. La in något travsteg första perioden vi tränade, tills hon förstog hur det hela skulle gå till. Sen så kom det med tiden att hon bytte galop. För då visste hon ju at det skulle göras.

Lycka till!

orkade inte läsa hela tråden, men har du provat åttvolter?

Ett bra sätt att hjälpa hästen att byta är att rida på en 20- metersvolt eller större och sedan vända igenom volten och göra bytet. Viktigt att hjälpgivningen kommer i exakt rätt ögonblick och att hästen i övrigt är lyhörd för hjälperna.

Min ponny var ren hopponny innan jag köpte henne, dock välriden även på backen. "Tyvärr" hade ägaren lärt henne att alltid gå i rätt galopp för att underlätta på hoppbanan och detta har gjort att vi fått problem nu när vi börjat tävla dressyr, på galoppdiagonaler byter hon gärna på mitten (:rofl: ) och blir upprörd om man ska rida i förvänd galopp. Har haft ganska mycket extra arbete med det där. Det bästa är väl att hästen har den galopp ryttaren sagt till om.

Jag har precis börjat träna min unghäst på gallop ombyten och förvänd gallop.Det jag har gjort och hört innan man börjar träna /lära hästen det måste hästen kunna gå "rätt" gallop och kunna bära sej och ha styrkan i både vänster och höger gallopen.Det är inget man bara kan börja träna sådär ,det tar tid och i början ska man nog inte ha så höga krav.Och det blir lättare om man är förstående mot hästen och försöker vara ett med hästen,så hästen känner att den kan.

Börja med att träna upp själva galoppen mer till att börja med, eftersom du beskriver att hon har "svårt att hålla ihop den".

Förvänd galopp stärker alltid upp den, och det ska egentligen hoppryttare också kunna använda sig av. En liten genväg kan vara att t.ex galoppera på en volt i höger varv, men ställa hästen åt olika håll.
Börja åt höger naturligtvis, växla sedan till vänster, sen tillbaks, osv.
Har hjälpt mig jättemycket!

Öka, minska, intervaller, avbrott, lite sidvärtsjobb, och när du känner att hon lyder din minsta vink, så börja jobba med bytena igen.
Kanske ett litet kryss, och sen när det funkar, en bom, och sen pröva utan?
Och om du får ett bakslag, gå tillbaks till föregående övning direkt.

Lycka till!

Senast ändrad:

Lägger tråden här eftersom jag är hoppryttare och skiter fullständigt i om min häst kan gå förvänd galopp eller inte.

---

Min häst är stor och älgig och håller inte riktigt ihop i galoppen. Hon är tio år men ganska sent utvecklad och väldigt stor. Först nu de senaste två åren har hon börjat kännas som en "färdig häst".

låter väl dumt att skita i den förvända om hästen är sen, stor och älgig? "dressyr tragglande" är stärkande och balanserande för hopphästar också:angel:

annars brukar det funka ganska bra om man rider en ganska tvär sluta på diagonalen, och när du kommer ut till väggen ställer om och trycker till med den nya galopp skänkeln, speciellt med en tydlig ytterhjälp, nöj dig med några byten per gång, bättre att få till två bra byten, än att trötta- och tråka ut hästen på tio försök som den ändå inte orkar med. lycka till!

kl

När jag började göra byten fick jag rida halvt snett igenom i en ganska pigg och framåt galopp, den måste vara stark och hästen ska vilja framåt. Skänklarna låångt ifrån varandra. När du närmar dig spåret lägger du om skänklarna och vikten samt tar en ordentlig förhållning på den blivande yttertygeln så att du "öppnar upp" den nya innersidan, vilket gör det lättare för hästen att byta. För mig har nyckelkraften eller hur man ska säga, varit just förhållningen. Viktigt att rida framåt igen direkt. Det funkade iallafall för mig :)

Jag vet en häst som inte kunde byta galopp, de hade jätteproblem med byten. Sedan kollades hästen av en equiterapeft och hon hade en låsning i höften och när den lösts så kunde hon byta hur lätt som helst :) Kanske värt att kolla upp?

Lägger tråden här eftersom jag är hoppryttare och skiter fullständigt i om min häst kan gå förvänd galopp eller inte.

Har försökt lära min häst att göra byten. Sist red jag snett igenom och försökte byta när jag kom ut till spåret, men hon la alltid in något travsteg mellan. Jag har också försökt byta över en bom, men ofta landar hon i fel galopp eller lägger in något travsteg.

Hur ska jag träna?

Min häst är stor och älgig och håller inte riktigt ihop i galoppen. Hon är tio år men ganska sent utvecklad och väldigt stor. Först nu de senaste två åren har hon börjat kännas som en "färdig häst".

något som underlättar när du börjat kunna samla hästen i galoppen(man kan börja med stor volter, korta galoppen o minska volten bara öva på) att öva galoppombyten finns en bra övning där rider på en 8volt, du ställer upp ett kryss i mitten på de båda volterna, mitt över hindret kan du ge ett ledande tygeltag och visa galoppfattning åt andra hållet tänk på att verkligen ge massa beröm när hästen gör rätt. det finns många fler övningar men denna tycker jag är bra

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar