fejko

Trådstartare
Lägger tråden här eftersom jag är hoppryttare och skiter fullständigt i om min häst kan gå förvänd galopp eller inte.

Har försökt lära min häst att göra byten. Sist red jag snett igenom och försökte byta när jag kom ut till spåret, men hon la alltid in något travsteg mellan. Jag har också försökt byta över en bom, men ofta landar hon i fel galopp eller lägger in något travsteg.

Hur ska jag träna?

Min häst är stor och älgig och håller inte riktigt ihop i galoppen. Hon är tio år men ganska sent utvecklad och väldigt stor. Först nu de senaste två åren har hon börjat kännas som en "färdig häst".

Sv: Byten

Men man kan ju inte begära att h*n ska kunna byta gallopp bara sådär? De flesta börjar ju bytena med ett travsteg emellan, iaf om hästen inte är tillräckligt stark att byta direkt i luften.
Sen har det ju kanske lite med timing att göra....:angel:
Ta hjälp av någon kunnig.

Det är alltså inte fel med något travsteg mellan? Vad menar du med timing?

Ja, alltså halvhalt-ge skänkel precis i rättan tid... Men styrketräna hästen först innan du försöker byta mitt i steget tycker jag.
Jag tycker inte alls det är fel med trav emellan...
Blir lite lättare för hästen om allt inte är så plottrigt... ;)

Tycker du inte :angel:

Svårt att veta när man inte har sett hästen. Men generellt skulle jag säga mkt fattningar, övergångar osv för att stärka hästen och få den mer på bakdelen. Särskilt om hästen är stor och älgig åxå, då behöver den säkerligen bli kvickare i sina ben för att kunna byta bra.
Iom att det är en hoppehäst åxå kan studsserier mm ara bra för att få ihop galoppen och få den kvickare.
Sen kan man börja jobba med lite enkla byten galopp - 3-5 el fler skrittsteg - ny galopp. När det sitter kan man börja träna galoppombyten.

Om hästen köper att du rider med spö kan du prova att precis i bytesögonblicket peta lite på nya ytter bak för att få med det i bytet. Förutsatt att du har bra tryck i galoppen, och ganska korta språng - hästen får inte bli för lång eller böjd åt nya innersidan för då hänger bak inte med.

Kan hästen bli för gammal för att lära sig? Jag försöker bygga upp henne med mycket fattningar, bakdelsvändningar studs etc. men hon har nog naturen emot sig, min gamla valack som har kortare kropp och mer undertramp (naturligt) har mycket lättare.

Ja, alltså halvhalt-ge skänkel precis i rättan tid... Men styrketräna hästen först innan du försöker byta mitt i steget tycker jag.
Jag tycker inte alls det är fel med trav emellan...
Blir lite lättare för hästen om allt inte är så plottrigt... ;)

Det beror ju på om det är hästen eller ryttaren som har bestämt att det ska vara trav....

Den här tråden ska jag oxå hålla ett öga på:p Min häst byter bara galopp på tävling. Antingen landar han i rätt eller så gör han ett byte utan att jag behöver göra ngt. och de tär ju iofs bra, eftersom det är på tävling det gäller men jag vill gärna kunna göra det hemma oxå:p

jag har oxå en häst som är svår att få ihop, men en stor lång galopp. Men det krävs ju styrka för att göra ett byte. Jag brukar träna genom att komma i galopp och vända över ridbanan, på medellinjen gör jag en avsaktning till antingen skritt eller trav ett steg och sen ny galopp.
Brukar även ha ett litet hinder (typ 50 cm) på medeliinjen och byta över det.
Längre har jag inte kommit:p men jag har iafa börja träna så, och lite resultat har det ju gett eftersom han fattar hur han ska göra på tävling:p

Tack det där vad ett mycket bättre svar! Det där med att inte böja för mycket ska jag tänka på.

Den här tråden ska jag oxå hålla ett öga på:p Min häst byter bara galopp på tävling. Antingen landar han i rätt eller så gör han ett byte utan att jag behöver göra ngt. och de tär ju iofs bra, eftersom det är på tävling det gäller men jag vill gärna kunna göra det hemma oxå:p

Nu svarar jag fast jag kanske inte borde :angel:

Kan det vara så att du har bättre tryck i galoppen på tävling?

Galoppombyte kan du inte bara göra så , ta hjälp av en dressyrtränare om du inte redan har någon, sen låt det ta lite tid.

Vet inte vad de andra har skrivit,med min tränare påpekar alltid det att man helst ska byta på rakt spår, och inte snett. men de är säkert olika vad olika tycker, men jag tycker det låter bra:)

Det stämmer väl iofs, men först måste hästen förstå att den ska byta öht - annars är det ingen mening med att rida på rakt spår.
Och det blir mer logiskt för hästen om man introducerar bytet på böjt spår/när man ska byta varv, gärna mot väggen.
I dressyren vill man ju ha raka och jämna byten, och hästen får inte svaja i bytet.

*KL*
Jag har precis börjat kolla av om min häst kan börja lära sig det där med galoppombyten. När vi ska byta så händer det ofta att hon bara byter fram och att bakdelen inte hänger med. Fortsätter jag rida i korsgalopp och trycker till henne (ibland med ett pet med spöt) så kommer bytet med bakbenen med men oftast med ett liiitet bocksprång. Inte tillräckligt stark bak antar jag???

Det kan stämma.
Men oftast beror det på att hästen har blivit för lång i galoppen före bytet, och ofta även böjd åt nya innersidan i bytet.
Ryttargrejer helt enkelt.

Pröva att peta lite lätt med spöet på nya ytterbak precis i bytesögonblicket :idea:

Ska man inte böja åt nya hållet i ombytesögonblicket? I så fall är det inte konstigt att det inte blir rena byten :o :D

Men jo, hon blir lätt lång...

Ställa men inte böja :)
Blir hästen böjd blir yttersidan för lång och då kommer ytterbak som ska börja nya galoppen inte in under hästen. (Been there done that - många gånger :D)

Lägger tråden här eftersom jag är hoppryttare och skiter fullständigt i om min häst kan gå förvänd galopp eller inte.

Min häst är stor och älgig och håller inte riktigt ihop i galoppen. Hon är tio år men ganska sent utvecklad och väldigt stor. Först nu de senaste två åren har hon börjat kännas som en "färdig häst".

Om hon inte håller ihop är det kanske dags att stärka galoppen, t ex är ju förvänd galopp utmärkt för att få hästen stark och balanserad. :banana:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10