Byten i varje

Sv: Byten i varje

Jag tror att man brukar kasta bak ytterskänkeln o den andra gör inget.
en hel del gör likadant idag.
det går ju så himla fort o timingen måste vara därefter. Ja jag tycker att det är svårt.

Ngn sa att det är som en egen "gångart" o det är ju inte sådär jättebekvämt.

det är ju ngt helt annat än upp t o m vartannat.

Fast kastar du bak skänkeln så måste du ju ta fram den igen för att kunna kasta bak den nästa gång. ;) Och eftersom det går fort så blir det ungefär samtidigt som du tar bak den andra skänkeln, så vi gör väl isåfall ungefär likadant, bara ger impulsen med olika ben.

Nej jag kastar inte bak skänkeln, men det kanske blir en väldigt tydlig signal.

*KL*

Intressant att höra att så många byter för nya innerskänkeln. Jag har nyligen blivit idiotförklarad för att jag gör det och fått höra att det förstör hästens möjligheter att göra seriebyten.

Förlåt, jag missförstod dig. Läste nog lite slarvigt. Jag trodde du menade att du brukade göra det när du skrev att många brukade göra det. Tyckte väl det var lite konstigt när du skrev innan att du inte flaxade vilket jag tolkade som inte rörde benen alls. Jag får ta och lära mig läsa bättre. :p

Svea, jag byter ju för nya innerskänkeln och du har ju sett Leo byta i serier ett antal gånger tror jag och vet att det funkar? ja hur som helst så fungerar det alldeles utmärkt för oss, men däremot så vet jag att det egentligen rekomenderas att byta för ytterskänkeln. Helst ska man väl mest vinkla om höften, men eftersom jag inte kan röra höfterna så gör jag det som funkar lättast för mig och det är att byta för inner. Så jag tror att det är en smaksak. Samtidigt så är ju hjälperna utformade efter vad som ska vara som mest "naturligt" eller hur man nu ska uttrycka det. Mao det är därför man inte drar i ena örat om man vill stanna eller klappar 3 gånger på halsen om man vill svänga vänster o 2 gånger om man vill svänga höger. :p Så det är nog en poäng med att byta för ytter om man ska lära sig att byta, men fungerar det bra med inner så verkar det ju onödigt att lära o. :)

Svea, jag byter ju för nya innerskänkeln och du har ju sett Leo byta i serier ett antal gånger tror jag och vet att det funkar?

Har sett de stiliga bytena men inte tittat så mycket på hjälpgivningen.

Jag har hur som helst inte varit särskilt orolig för att det inte skulle funka, rent logiskt bör ju den hjälp som ger de bästa bytena också ge de bästa serierna och jag kan inte förstå varför nya innerskänkeln plötsligt skulle sluta funka som byteshjälp bara för att man rider mer än ett byte.

Nu säger jag inte att JAG är en fena på det här, men jag har fått lära mig att det optimala är att förvandla båda sina skänklar till ytterskänklar. Alltså, hålla båda skänklarna tillbakadragna och byta igenom att bara klacka fram bytena för den nya ytterskänkeln utan att direkt sitta om. Det är svååårt men efter fem dagar på en läromästare så satte jag femton på raken. Och då hade jag aldrig gjort några ettor innan. Men tränaren var väldigt enveten så jag hade förmodligen fått rida tills jag föll död ner om det inte hade gått... Däremot så lyckades jag inte med att få hästen att bibehålla framåtdrivet, den mer hoppade fram, men jag var nöjd ändå. Den tränaren gjorde de mest fantastiska bytesserierna bara igenom att göra så som jag beskrev.

När du byter för innerskänkeln, flyttar du inte bak ytterskänkeln också då? Jag tycker att jag också byter för innerskänkeln, för det är den jag ger impuls med (och jodå, min häst byter bak han också ;) ) men samtidigt så flyttar jag ju bak ytterskänkeln för att kunna flytta fram den i nästa byte och då kan det se ut som att jag byter med ytterskänkeln även fast det är med innerskänkeln jag byter i min hjärna.

Om du slutar att flytta bak den ej hjälpgivande o har fram båda, så kan jag ge mig Katten på att den inte byter.

Jag menar att det är nog inget som du direkt tänker på- att du använder båda benen.;)

Jag tror också att det är ett bra sätt att byta på, borde vara lättast att hålla hästen rak på det viset och det är så jag har ridit mina serier innan.

Tyvärr har jag dock ställt till det för mig och fått problem med orena byten, som dock blir rena när jag byter med nya inner. Så fram tills han är helt ren och säker i bytena så byter jag för nya inner.

Det tror jag också. Nu är byten i varje bara teori för mej men jag har hört flera världsryttare prata om detta, bla Kyra och Anky och de säger alla att ytter är byteshjälpen eftersom det är nya ytterbak som ska få impulsen. Helt logiskt. Tror inte proffsen har missat något som hobbyryttare har råkat upptäcka utan det finns nog andra förklaringar då, skulle jag tro?

Cettan: Jag såg film där du byter i vartannat och där tycks du i varje fall använda ytter? Det är nog som axel säger kanske?

Jag kommer ihåg den här diskussionen med Lancet, men som hon sen reviderade.
det funkar säkert eller kanske på vissa att lära in byten för inner, men sen krävs det mer för att få fina serier o att hästen inte bara växlar, utan byter med gest- i uppförsbacke.

*KL*

Intressant att höra att så många byter för nya innerskänkeln. Jag har nyligen blivit idiotförklarad för att jag gör det och fått höra att det förstör hästens möjligheter att göra seriebyten.
Ja hur går det?
Byter den rent o med gest alltid?
Funkar även bytena i serier?

Vänta o se innan du idiotförklarar mig:idea:

Just nu rider jag bara enstaka byten och då väldigt få - han är inte riktigt igång sån jag rider korta pass där jag joggar igång honom i trav och galopp, rider några rakriktande och samlande övningar, och sen byter jag upp mot spegeln ett par gånger innan jag sitter av, lossar sadelgjorden och går hem. Tanken är förstås att han ska förstå vilken fantastisk och duktig häst man är när man gör rena fina byten. Och jo, de är rena och med gest och i uppförsbacke.

Nu närmast är planen att hålla på ungefär så här i två veckor, sen ska han stå en vecka när jag åker bort, och då får han "smälta" det hela. Sen ska det förhoppningsvis vara såpass befäst att jag kan våga mig på att mängdträna enstaka byten och börja nosa på serierna igen.

Och som du redan vet så är ju planen att försöka gå tillbaka och byta för ytter igen så småningom.

Ja och det skrev jag ju också tidigare? Att jag även flyttar bak ytterskänkeln. Och jag skrev också att det finns en poäng med att byta för ytter om man ska lära sig, men att det här funkar för mig. Det är kanske inte optimalt, men det är mycket jag gör när jag rider som inte är optimalt och det funkar ändå. Tex ger jag inte korrekt hjälpgivning vid öppna heller, men vi kan göra öppnor ändå. Precis som vi kan göra byten för innerskänkeln och få 8or på serierna när vi tävlar så hyfsat raka och med gest tror jag nog att de är. ;) Och ja, jag flyttar bak ytterskänkeln lite när jag byter, men det är inner jag ger impulsen med. :)

Jag ska inte bråka med dig, men jag tror att det innern gör är att hålla hästen rak.

Kan du inte prova att bara föra fram o även att bara föra bak?

Jag tror att det är dina totala hjälper att även sätet är inblandat.

Lite of topic, men blev nyfiken! Vad har du för hjälpgivning i en öppna? Och är det endast på Leo eller alltid när du tider en öppna på valfri häst?

Jag rider bara med skänklarna istället för med hela överkroppen. typ. Rider jag en öppna till vänster tar jag bak ytterskänkeln lite för att rumpan inte ska flyta ut, och jobbar med innerskänkel för att hästen ska kunna böja sig i bålen runt den. Men jag kan inte koppla loss höfterna och vinkla dem utan att vinkla axlarna så överkroppen sitter jag alltid helt still med utan att vinkla om i höften oavsett om det är en öppna, sluta eller galoppfattnign jag gör. Allt gör jag med benen. Och jo, så gör jag på alla hästar, men på andra hästar än Leo som jag inte ridit så mycket så brukar det ju ta ett tag innan de förstår vad jag vill eftersom de inte är vana vid den hjälpgivningen.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 734
Utrustning Jag söker med ljus och lykta efter något jag inte vet om det finns... Har två islandshästar i tävlingskondition som på riktigt tränas...
2
Svar
21
· Visningar
2 088
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka