• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare diskho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 628
D

diskho

Jag har min ponny på lösdrift och det har jag haft honom på i ca 1,5 år. Innan det stog han i stall och troligtvis har han gjort det hela sitt liv (han är 16 år). Lösdriften funkar väldigt bra och han trivs. Sen är det ju bra också eftersom jag inte rider sådär jättemycket så får han ju lite motion iaf.

Men hursomhelst, idag var det lite stormigt här, och våran granne som har stall och hästar frågade om vi ville ta in våran ponny i stallet pga vädret. Och det gjorde vi, och han verkade glad och så eftersom han tycker om när det händer annorlunda saker :P Sen fick han ju mula på lite hästar också, det är ju bra eftersom han går själv i hagen (trivs med det). Sen sa hon att om vi ville kunde vi få ha honom där.

Men iaf, till saken. JAG tycker det är kul att ha hästen i stall eftersom jag faktiskt gillar stalljobbet :P Och man kommer ju lite närmare hästen också eftersom man är lite mer med den. Men jag har ingen aning om vad han skulle säga om han fick börja stå där vintern ut (på natten alltså). Stallet han stog på förut blev han så sjukt stressad av, fast visserligen var det en ridskola och privatstall med runt 30 hästar. Grannen har bara 4 :) Men jag vet inte hur han skulle reagera på att få stå i stall på natten. Han skulle inte få byta hage eller flytta eller något sånt, så han kommer ju få ha kvar sin älskade sovplats i hagen :P Och på våren och sommaren skulle han ju kunna få stå ute jämt. Och när vi tog in honom nu så verkade han glad och han slappande av också för han började gäspa jättemycket xD Min mamma dock vill nog helst inte ha honom i stall, för det blir mera pass då, men liksom, det är ju mest jag som kommer vara där.
Och hur reagerar en lösdriftsponny på att få gå in i box i allmänhet?

Många frågor och lång text.. hoppas ni förstog den xD Saken är liksom den att jag funderar på om jag faktiskt skulle vilja ha ponnyn i stallet eller inte.

Sv: Byte?

Hur du än gör, så se till att hästen har sällskap, hästar är flockdjur o ska inte gå ensamma. En ensam häst på lösdrift kan aldrig slappna av, för den ska vara på sin vakt för rovdjur hela tiden

Sv: Byte?

Ja det vet jag :) Men han har gått ensam hela tiden i hagen i 1,5 år och han har slappnat av mer än när han var med hästar. Han har t.o.m lagt sig ner och sovit flera gånger. Jag vet inte varför men han måste vara otroligt säker i sig själv xD Och han är väldigt ranghög, så kommer det en annan häst för nära så blir han arg.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 947
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V