Byte eller förvänd

Sv: Byte eller förvänd

Jag håller på med den förvända galoppen. Har fått träna länge på den. Eftersom han har haft svårt med den förvända (och jag med för den delen), så valde jag att befästa det förvända, innan vi börjar med bytena. Var rädd att han annars skulle byta hela tiden, ist för att stanna i den förvända, då både han och jag tyckt det varit jobbigt med den förvända.

Nu sitter snart den förvända till hundra procent, så snart ska vi börja med bytena. Har börjat med enkla, och det funkar hyffsat, men väntar ett tag till med att "byta i språnget".

Lycka till! Jag tror man känner bäst själv, vilken metod som passar just sig själv, och sin häst. Alla är så olika. Om din tränare tycker att du ska befästa den förvända, skulle jag, om jag var du, köra på det. Tränaren ser ju dig och din häst, och ser vad som antagligen blir bäst. Men som sagt, jag tror man känner bra själv, vilket man ska göra först.

Jag har börjat smått med byte innan jag började med förvända på allvar. I ena varvet är förvända knepigare och då villl hon gärna byta istället. Det beror till stor del på mej och mina kortslutningar ibland :cry: ang koordinationen, eftersom hästen behöver mer hjälp i ena varvet. Men det känns väldigt hanterbart just nu, att träna båda samtidigt var inte så dumt som jag trodde, (och var rädd för efter tidigare erfarenheter av ofrivilliga byten)
Jag tvingas renodla vad jag gör, och hålla koll. Det är den berömda känslan och timingen igen, men det är ju också bra att tvingas vara riktigt tydlig, jag är slarvig av naturen och det går inte när man rider:o

Men i det varvet hon har lättast, (dvs otroligt lätt) för förvända kunde det nog ha varit svårt att få till byte om jag inte tjuvstartat med det innan, kanske.:confused:

Tror som du att det beror på hästen också, man måste se till hur den fungerar, och hur man själv fungerar.:o

jag tycker absolut att den ska gå korrekt i förvänd först... Folk överlag är så superivriga att träna byten, vet b la en vars häst drog iväg på tävling och gjorde några egna påhittade byten.. "fina byten, men ingår inte i programmet" skrev domaren...

En av mina gamla hästar gjorde likadant, han bytte i serier när han blev trött/uttråkad.

Har väl egentligen inga tankar kring detta, men på min häst befäste vi förvända, innan bytena.
Hon har så otroligt lätt för att byta, så jag misstänkte att det kunde bli ett problem(byta ur förvända när det blir jobbigt). Med befäst förvänd har det inte blivit så, på henne iaf.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka