Byte eller förvänd

malinsky

Trådstartare
Eller utesluter inte ena det andra?

Hade en diskussion med tränaren, och hon tycker att hästen ska gå stadigt i förvänd innan man börjar med byten.

Andra förespråkar att börja med byten innan.. Enkla byten är väl en sak (förmodar jag) men i språnget?

Hur har ni gjort, och era tankar kring detta?

Sv: Byte eller förvänd

Jag har en häst som alltid har varit väldigt stadig i förvänd, och när vi sen skulle börja med galoppombyten var det svårt eftersom han inte förstod vitsen med att byta när man kunde gå i förvänd, det var ju lika enkelt för honom.
Dessutom är han en häst som slår knut på sig själv för att vara till lags, men gärna blir flyende när han inte förstår --> många varv runt ridhuset i korsgalopp helt utan kontakt med hästen...
Att få till bytena har tagit lång tid, men nu funkar det bra :)
Såhär med facit i hand sas kanske det hade varit smartare att försöka få honom att byta innan han blev så extremt stadig i förvänd galopp, men å andra sidan har det ju löst sig på detta sättet åxå - finns inga garantier för att det ena hade varit bättre än det andra.

Min teori är att det kanske är mer lämpligt att befästa förvända om hästen lätt byter/slår om och att börja byta först om hästen är relativt stadig i förvänd redan från början.

Jag har en häst som alltid har varit väldigt stadig i förvänd, och när vi sen skulle börja med galoppombyten var det svårt eftersom han inte förstod vitsen med att byta när man kunde gå i förvänd, det var ju lika enkelt för honom.
Dessutom är han en häst som slår knut på sig själv för att vara till lags, men gärna blir flyende när han inte förstår --> många varv runt ridhuset i korsgalopp helt utan kontakt med hästen...
Att få till bytena har tagit lång tid, men nu funkar det bra :)
Såhär med facit i hand sas kanske det hade varit smartare att försöka få honom att byta innan han blev så extremt stadig i förvänd galopp, men å andra sidan har det ju löst sig på detta sättet åxå - finns inga garantier för att det ena hade varit bättre än det andra.

Min teori är att det kanske är mer lämpligt att befästa förvända om hästen lätt byter/slår om och att börja byta först om hästen är relativt stadig i förvänd redan från början.

"Min" gör rena byten men den förvända sitter inte riktigt. :angel:

Jag tycker att din teori verkar mycket förnuftig.

Jag rider själv just nu en häst på 174 cm och rider på 40 m bana. Vi har inte börjat träna förvänd än men ibland fattar hon fel och då är det bara att rida igenom hörnet som kommer (det kommer väldigt fort) och hon slår aldrig om. Detta har fått mig att fundera på om jag inte borde börja med byten för att så att säga rubba henne lite. Min känsla är att om jag tränar förvänd kommer hon aldrig fatta att man kan byta eftersom det blir svårt att "råka" slå om och belöna.

• Gilla
Reactions: Sar

Rider en dressyrhäst som jag försöker lära hoppa och då är ju byten rätt bra att kunna. Han är fruktansvärt stadig i förvänd galopp och har problem med att byta. Ibland får vi till det riktigt bra från vänster till höger, eftersom höger är hans starka sida. Men höger till vänster, glöm det.
Min egen häst har jag lärt byten först och sen förvänd.

Jag tycker det fungerar jätte bra att befästa den förvända galoppen först. Dock så ska man inte vänta för länge med att byta, tycker jag. Då blir det svårare.

Men jag vill inte gå miste om all den hjälp man kan få utav förvänd galopp - jag älskar den övningen. Så för mig är det självklart att ta en sak i taget.

Svårigheten ligger ju i att hästen inte få förekomma ryttaren - på något utav hållen. Det är väldigt viktigt att ransaka sig själva och vara mycket tydlig, även om man använder små hjälper.

Vi gör alla olika, men såhär gör jag om det funkar enligt planen:
Om hästen är inriden som treåring (vår/sommar) så börjar vi nosa på bytena på vintern (som tre/fyraåring).
Då är det bara en rubbning av balansen och jag gör lite mer "hoppinspirerat", lekfullt, berömmande. När hästen förstår hjälpen lägger jag det helt åt sidan.
Gör i princip inga byten sen utan befäster galoppen och den förvända galoppen. Sen som femåring tar jag upp bytena igen och då är det sällan några problem.

Men har man inte hästen från början tycker jag ändå att man jobbar förvänd galopp, stärker hästen i galopp med fattningar åt båda håll, jobbar med att förbättra galoppkvaliteten.
Det brukar bli bäst om man inte tänker så mycket när man ska byta utan bara "göra det". Blir det inte rent så ignorerar jag det bara, blir det rent så överdriver jag berömmet makalöst mycket. Är bra att ha medhjälpare då som kan se om bytet är rent eller ej.

Har en häst nu som vill bli jämfota bak och med den är det ju jätteviktigt att man berömmer om så nya galoppsidan bara är 2 cm framför...Med honom är det viktigt att han tar stora språng med bakbenen innan bytet men att han är ihop i kroppen och ändå bjuder framåt...Inte lätt det här:eek: :D :angel:

Jag har gjort misstaget att ha en häst som är alldeles för balanserad i förvänd galopp, bytena har varit skitsvåra, ungefär som PF skriver, fast mycket värre.

På nästa häst kommer jag nog använda förvända som tränings och uppbygnads moment, och börja tidigt med bytena.

Värre än min? :crazy: huvvva.

Tog oss över 2 år innan det öht var någorlunda kontrollerbart (dvs det tog inte två varv runt ridhuset i korsgalopp innan man öht kunde få kontakt med hästen), och då bytte han i nästan alla fall efter bak på ngt sätt.
Stackars tränaren hittade på alla övningar man kan tänka sig för att vi skulle få hästen att byta med alla benen och inte fly iväg.
Så sent som i höstas kan man inte påstå att bytena satt där de skulle direkt...med lite tur blev det rent byte på rätt plats.
Men nu efter 3 års slit fungerar det :) iaf när jag _rider_ galoppen :angel:

• Gilla
Reactions: Sar

Jag har en häst som alltid har varit väldigt stadig i förvänd, och när vi sen skulle börja med galoppombyten var det svårt eftersom han inte förstod vitsen med att byta när man kunde gå i förvänd,

Så var det med min förra häst. Han bytte sen när han inte skulle också, bara man rörde en fena i sadeln:crazy:

Jag har nu inte jobbat jättemycket i förvänd, utan lär in byten först. Hon kan gå i förvänd men jag har bara ridit det då och då, inte tränat särskilt på det. Bla har jag använt förvänd på långsidan i byten.

Det kan bli fel hur man än gör. Jag har mest riidt hästar som haft superlätt att byta, problemet har inte varit det utan att få dem att göra det när jag ber om det, inte när de själva har tyckt det känns lämpligt eller kul. :cool:

Samma problem har jag haft. Har ridit ganska mycket hopphästar som byter så fort det finns en tendens till ev. byte av riktning. Inte speciellt roligt. Därför min inställning till att först lära in förvänd galop, sedan, ganska snart, lära in byten. Annars kan man få ett h-eve på andra hållet.:angel:

Jag tycker att den förvända galoppen ska vara befäst innan man börjar med byten i språnget. Enligt mig så ska man inte göra det så svårt för hästen som man gör om man börjar med byten, då ber man ju den byta när man byter varv, för att sen be den att behålla samma galopp. Sen tycker jag att det är lättare att träna byten i språnget från förvänd galopp till rättvänd, och då måste ju den förvända vara stadig. Men det är ju sen en helt annan femma! :)

Svårigheten ligger ju i att hästen inte få förekomma ryttaren - på något utav hållen. Det är väldigt viktigt att ransaka sig själva och vara mycket tydlig, även om man använder små hjälper.

Det är nog det som är det viktiga, inte kanske vad man gör först egentligen. Man måste vara tydlig och konsekvent och väldigt noga med vad man ger för signaler. Det tror jag är det allra viktigaste.

Tycker att det är beroende av både ryttarens o hästens förutsättningar.

Att sitta still o inte störa den i förvänd klarar de flesta, men att lägga rätt hjälper i rätt moment för byte är annat.

Sen är förvänd galopp fortfarande ingen rörelse, utan en check av balans o lydnad.
Kan den byta för hjälperna kan den oxå gå kvar i förvänd.

Tycker inte alls att det gör ngt i början om den byter själv för att det är kul. Glädjen måste ju vara med i allt som den ska göra- eller?
Tvång?

Jag har suttit och ridit på betydligt fler rena hopphästar än dressyrhästar. På hopphästarna lär man bytena tidigt för att de ska vara behändiga inne på en bana. Enligt min uppfattning är det inte så hysteriskt svårt att få dessa hästar att sen bli befästa i den förvända galoppen. Egentligen vill mitt sunda förnuft först befästa den förvända galoppen, men enligt erfarenhet är det lättare att börja med lekfulla byten.

Eller utesluter inte ena det andra?

Hade en diskussion med tränaren, och hon tycker att hästen ska gå stadigt i förvänd innan man börjar med byten.

Andra förespråkar att börja med byten innan.. Enkla byten är väl en sak (förmodar jag) men i språnget?

Hur har ni gjort, och era tankar kring detta?
Jag har för tillfället två hästar, så här funkar de och så här tänker och tycker jag om galoppombyten och förvänd galopp:

Häst Nr 1 är en 7-årig valack som är "hobbyinriden". Utbildad ungefär LA-dressyr och byten är påbörjade. Han har alltid tyckt att förvänd galopp är toppen. Lätt att styra över från rättvänd till förvänd utan att han slår om. Byter inte ens galopp när han springer lös i hage eller ridhus/ridbana. Har fattat vad byteshjälperna går ut på, men det känns inte som om det är en naturlig rörelse för honom.

Häst Nr 2 är ett 4-årigt sto, inriden som 3-åring och ligger nu på cirka LC-dressyr. Hon är lite vinglig när man galopperar uppsuttet och flyttar man vikten så byter hon galopp. Byter även galopp i hagen etc.

Jag och min tränare lärde in den förvända galoppen först hos Häst 1, eller... Lärde in. Han kunde det redan när vi provade. Var bara att byta varv så fortsatte han i den tidigare galoppen. Eftersom Häst 2 redan nu byter på eget initiativ kommer jag att uppmuntra detta. Medvetet styra över i det nya varvet och se om hon vill byta. Byter hon berömmer jag, byter hon inte utan fortsätter i förvänd galopp bryter jag bara av och fattar ny (rättvänd) galopp.

Jag har hört olika åsikter om varför man ska lära hästen grejerna i en viss ordning och jag ser så här på det: Jag tror att hos en häst som naturligt vill byta galopp vid varvbyten (som min Nr 2) är det bäst att lära in bytena först och sedan arbeta med att få hästen att kunna gå i förvänd galopp. Har jag en häst som är stadig i den förvända skulle jag (efter erfarenheterna från Nr 1) inte uppmuntra och öva något specifikt på detta utan istället lägga in enkla byten och sedan byten i språnget. När jag börjar lägga in byten av olika slag skulle jag dock anpassa efter hästens balans och styrka.

Med facit i hand skulle jag således inte ha ridit så mycket förvänd galopp på Nr 1 som jag gjorde innan jag började med byten. Men det är säkert individuellt vad som är lämpligt och finns nog inget rätt eller fel.

Tillägg: Tränarens tränare anser att man ska lära in galoppombyten innan man befäster den förvända galoppen. Hon menar att det blir konstigt för hästen att först lära sig att behålla "fel" galopp vid varvbyten, för att sedan få lov att göra byten.

Senast ändrad:

Tillägg: Tränarens tränare anser att man ska lära in galoppombyten innan man befäster den förvända galoppen. Hon menar att det blir konstigt för hästen att först lära sig att behålla "fel" galopp vid varvbyten, för att sedan få lov att göra byten.

Det lutar jag åt också, eftersom det är min erfarenhet att det blev just så. Men de hästar jag har ridit har haft lätt för allt i galopp och egentligen har man inte behövt "träna" in förvända, bara komma ihåg att hålla kvar galoppen och inte själv bli virrig och ändra sits, utan sitta kvar.

*KL*

Det är väl som med allting... Man ska träna lite extra på det som är svårt och då behöver det ju inte vara regelrätt träning på det faktiska momentet utan förebyggande/uppbyggande!! Man märker ju ganska snart hur hästen tenderar
Ex. har man en häst som du tidigt märker gärna byter av sig själv får man försöka jobba mot förvänd galopp. Har man en häst som verkar vilja bli "orubblig" får man väl träna byten över bommar osv (lite hoppbyten typ)
Sen är det väl så med just byten tycker jag mig märka många gånger att det är nån sorts mental spärr för många ryttare att signalera detta till hästen och det kan nog i många fall vara en orsak till att vänta för att slippa ett uppstressat ekipage som fibblar med det mesta till sist

Senast ändrad:

På min så var den förvända galoppen befäst, hon var stark i den, och jag hade en häst som var lydig och framför hjälperna, hon har inte haft några problem med att lära in bytena. Vi började väl med dem för ett år sedan och det har varit befästa sen i höstas, visst kan det alltid hända något men hittils har hon också satt dem på tävling.

Jag har inte haft några problem med att lära hästar/ponnyer som är stadiga i den förvända att byta, min c-ponny var jättestadig men jag kunde byta på han, gjorde bara några enstaka, men d-ponny räckte det med att du la fram skänklen och flyttade om i sadlen så bytte han..

På våra så har vi satt den förvända galoppen först i dressyrjobbet MEN de har fått byta galopp vid varvbyten då man hoppat. Så då vi började med byten i dressyren var det ingen stor överaskning.

Det är sällan problem att lära en häst byta om den är på hjälperna i allmänhet. Jag har t.o.m lekt med lite byten på lilla Champinjon ju. :D

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka