Sv: Byte eller förvänd
Eller utesluter inte ena det andra?
Hade en diskussion med tränaren, och hon tycker att hästen ska gå stadigt i förvänd innan man börjar med byten.
Andra förespråkar att börja med byten innan.. Enkla byten är väl en sak (förmodar jag) men i språnget?
Hur har ni gjort, och era tankar kring detta?
Jag har för tillfället två hästar, så här funkar de och så här tänker och tycker jag om galoppombyten och förvänd galopp:
Häst Nr 1 är en 7-årig valack som är "hobbyinriden". Utbildad ungefär LA-dressyr och byten är påbörjade. Han har alltid tyckt att förvänd galopp är toppen. Lätt att styra över från rättvänd till förvänd utan att han slår om. Byter inte ens galopp när han springer lös i hage eller ridhus/ridbana. Har fattat vad byteshjälperna går ut på, men det känns inte som om det är en naturlig rörelse för honom.
Häst Nr 2 är ett 4-årigt sto, inriden som 3-åring och ligger nu på cirka LC-dressyr. Hon är lite vinglig när man galopperar uppsuttet och flyttar man vikten så byter hon galopp. Byter även galopp i hagen etc.
Jag och min tränare lärde in den förvända galoppen först hos
Häst 1, eller... Lärde in. Han kunde det redan när vi provade. Var bara att byta varv så fortsatte han i den tidigare galoppen. Eftersom
Häst 2 redan nu byter på eget initiativ kommer jag att uppmuntra detta. Medvetet styra över i det nya varvet och se om hon vill byta. Byter hon berömmer jag, byter hon inte utan fortsätter i förvänd galopp bryter jag bara av och fattar ny (rättvänd) galopp.
Jag har hört olika åsikter om varför man ska lära hästen grejerna i en viss ordning och jag ser så här på det: Jag tror att hos en häst som naturligt vill byta galopp vid varvbyten (som min
Nr 2) är det bäst att lära in bytena först och sedan arbeta med att få hästen att kunna gå i förvänd galopp. Har jag en häst som är stadig i den förvända skulle jag (efter erfarenheterna från
Nr 1) inte uppmuntra och öva något specifikt på detta utan istället lägga in enkla byten och sedan byten i språnget. När jag börjar lägga in byten av olika slag skulle jag dock anpassa efter hästens balans och styrka.
Med facit i hand skulle jag således inte ha ridit så mycket förvänd galopp på
Nr 1 som jag gjorde innan jag började med byten. Men det är säkert individuellt vad som är lämpligt och finns nog inget rätt eller fel.
Tillägg: Tränarens tränare anser att man ska lära in galoppombyten innan man befäster den förvända galoppen. Hon menar att det blir konstigt för hästen att först lära sig att behålla "fel" galopp vid varvbyten, för att sedan få lov att göra byten.