byte efter ökning

F

flashlight

Hur gör ni med bytet efter galoppökningen på diagonalen?
(vid bokstaven, som jag fattat det ) Blir det före bokstaven eller i "svängen"? Det blir inte på rakt spår.
*bara nyfiken* - inga planer på msv:angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: byte efter ökning

Jag gör det vid bokstaven - eller min plan är iaf att göra det vid bokstaven :D sen var det eg hamnar är en annan historia ibland :angel:
Antar att du med "svängen" menar den lilla sväng som bli precis vid bokstaven - isf är det där jag lägger bytet.
Lägger det def inte före, snarare att det blir strax efter bokstaven på väg mot hörnet om plan a inte fungerar perfekt.

Jag lägger det helst c:a 1 galoppsprång före - så är det dax att svänga galoppsprånget efter bytet - tycker att det är viktigt att hålla bytet rakt.
Det svåraste med den sekvensen tycker jag är att verkligen tänka framåt - precis efter temposänkning och med hörnet framför näsan....
Jag tycker absolut att du skall sikta på att rida MSV - om inte just nu - så om några år - helst även svår - siktar du mot stjärnorna - så kanske du åtminstone kommer upp till trädtopparna....
Lycka till!

Ja det ska ju vara vid bokstaven, men hur får man det, samtidigt som rakt:confused: Hur kan du få det rakt - om du lyckas vid bokstaven?:bow:

Ja man ska vara optimist:)

Ja det är knepigt. Om man nu ska göra det på rätt punkt, vid bokstaven, hur få det rakt? Det blir antingen före - eller efter:confused: Alltså, hur ser det idealiskt ut?

Jag har pratat med en dressyrdomare om det här:idea:

Hon sa att man skulle komma ut lite för tidigt på spåret o sen byta vid bokstaven.
Det är enklare på en 60 metersbana.

Men får man det då? Ska man inte komma ut vid bokstaven?

Hur långt innan, hmmm något språng då? Annars verkar det logiskt.

Jag antar att nån som är skicklig kan göra det så smidigt att det knappt syns:crazy:

Ja det går nog bra. Det fina med det är att det är lättare att rida på framåt i bytet om man inte har väggen framför näsan.

Det viktigaste av allt är att man får tillbaka den snabbt för att hinna rida framåt i samling och på så sätt få ett byte med bättre kvalité.

Ja, det låter vettigt.:idea: Det måste bli väldigt svårt att byta vid bokstaven annars, eller hur? Dvs att få det rakt.

En annan sak, eftersom det här inte är något jag har satt mej in i, (men försöker, intresserad) hur många språng innan går man ner i samlad galopp, de sista 3-4 eller fler? Gissar nu.

Så få som möjligt, men det viktigaste är att man hinner rida framåt innan bytet.
Att göra ett byte i retardation ger inget luftigt byte.

Ja, det låter vettigt.:idea: Det måste bli väldigt svårt att byta vid bokstaven annars, eller hur? Dvs att få det rakt.

En annan sak, eftersom det här inte är något jag har satt mej in i, (men försöker, intresserad) hur många språng innan går man ner i samlad galopp, de sista 3-4 eller fler? Gissar nu.

De sista 3-4 absolut. Du skall ju hinna visa en övergång till samlad galopp innan bytet.

Ja, jag tänkte på det, men samtidigt får det ju inte bli för många eftersom då måste man börja vid medellinjen, nästan?

De sista 3-4 absolut. Du skall ju hinna visa en övergång till samlad galopp innan bytet.

vaa???? :eek:
det är därför jag inte får några poäng :mad:
;)

(min fälttävlanshäst kan ju bara full fart framåt = lång bromssträcka :angel: så jag brukar få prioritera på tävlingsbanan (vi jobbar hårt på träning med att förskorta bromssträckan).
ökning- byte eller lite ökning - upptagning - byte)

Ja, jag tänkte på det, men samtidigt får det ju inte bli för många eftersom då måste man börja vid medellinjen, nästan?

jag frågade en domare, som även dömer högre klasser, om detta på en programridning - och hon sade att de tittar på om man börjar korta galoppen före eller efter kvartslinjen (den andra då, innan man kommer till hörnet). före kvartslinjen tyckte hon var lite tidigt om man vill ha mer än 6a typ, så vi kvartslinjen eller helst strax efter om det ska vara riktigt bra.

Ja det ska ju vara vid bokstaven, men hur får man det, samtidigt som rakt:confused: Hur kan du få det rakt - om du lyckas vid bokstaven?:bow:
Hehe, nu har vi inte kommit så långt i våran medelsvåra karriär :D prio 1 är fortf att hästaskrället ska byta, göra det rent och fortsätta i någorlunda kontrollerbar galopp :angel: typ.
men när jag tänker på saken så lägger jag det nog ngt före bokstaven helst, dock inte ett helt galoppsprång, utan när hästens nos är nästan framme vid bokstaven. då brukar det bli ganska lagom.

Hehe, nu har vi inte kommit så långt i våran medelsvåra karriär :D prio 1 är fortf att hästaskrället ska byta, göra det rent och fortsätta i någorlunda kontrollerbar galopp :angel: typ.
men när jag tänker på saken så lägger jag det nog ngt före bokstaven helst, dock inte ett helt galoppsprång, utan när hästens nos är nästan framme vid bokstaven. då brukar det bli ganska lagom.

Ja nu är jag fortfarande på teoristadiet så du är några mil före, då kan man säga:p . Dvs jag har ju ridit det tidigare (dvs motsv moment) men det är länge sen och försöker nu bara förstå hur det är tänkt. Sen kommer praktiken då och, ja, den pratar vi inte om nu:angel:

Men det lät smart att gå ut lite ovanför bokstaven om man klarar det och SEN byta vid bokstaven.:idea: För du får som sagt nosen mot väggen annars och risk för att hästen inte tänker framåt i bytet?

jag frågade en domare, som även dömer högre klasser, om detta på en programridning - och hon sade att de tittar på om man börjar korta galoppen före eller efter kvartslinjen (den andra då, innan man kommer till hörnet). före kvartslinjen tyckte hon var lite tidigt om man vill ha mer än 6a typ, så vi kvartslinjen eller helst strax efter om det ska vara riktigt bra.

OK, ja jag försökte (bara nu här när jag inte är i ridhuset) tänka i meter och hur många språng i samlad man kan få plats med, för att inte börja för tidigt.

Kom ut någon meter max innan bokstaven och byt vid bokstaven, det är faktiskt 6 meter sedan kvar till väggen och i teorin är det 2 galoppsprång i samlad galopp så det är gott om tid egentligen. I praktiken finns det ingen tid överhuvudtaget :angel: På Hille ligger jag i stort sett ner i kurvan innan man vänder upp på medellinjen. Han gillar att sticka just där :crazy:

Barcelona den djävulen byter ibland självmant ett par galoppsprång INNAN jag ens kommit fram till bokstaven :( MEd henne annars är det gott om tid faktiskt.

Visst känner man sig snuvad på konfekten när hästen kan själv:idea: :crazy:

Ja och på poäng. Vid en programridning så sa domaren att nu var jag snäll som satte en 3a för för tidigt byte , jag kunde satt 0 poäng för ej utfört och satt omslag i ökningen :crazy: Värt att tänka på kanske men vad göra , skall man strula till det och byta tillbaka för att sedan byta igen tro.... Hmm det skulle jag frågat.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka