Byte av stall - problematik...

L

LitenC

Det är nu så att jag flyttade till ett nytt stall för någon månad sedan med mitt dräktiga sto.
Allt var okej i början, jag flyttade främst för att det var ganska billig hyra, närmare till ridhus, etc. Frågade då hur mkt man behövde hjälpa till själv i stallet, svaret jag fick var att de tog de flesta fodringar, etc men uppskattade om man hjälpte till någongång i veckan, vilket jag tyckte var elt ok för det priset.
Men efter några veckor började stallägarna prata om att höja hyran. (ganska rejält med tanke på priset innan) Det skulle då vara kallhyra med ett tillägg för tjänsterna (Fodringar och ut- insläpp varje dag). Frågade även vad de skulle ha för sommarbete, de svarade då att de skulle ha samma hyra (kallhyra+kostnad för tjänsterna) FAST mitt sto ev. kommer gå ute dygnet runt, och jag sådeles ej behöver deras hjälp med fodringar eller ut-insläpp.(Står bara jag och en tjej till i det stallet som är inhyrda, flera boxar lediga)
Men nu vill dom även fast vi betalar ett fast pris ha hjälp 1 gång per vecka, vilket inget var sagt om det i början, det var något dom tydligen har betämt själva... I tidigare stallet betalade vi en betydligt billigare kallhyra och hade ca 3 pass/vecka var. Var sedan på stallmöte, då sa dom att dom YTTERLIGARE skulle höja hyran, för då ska torvmix ingå.. dom höjer med 300 kr för 4 bal/månad.. Sa också att jag ej tyckte hösilaget var bra (dammar) frågade om jag kunde ta dit eget, men då sa dom att de ej hade förvaring för det.. fast de finns en jättestor grusplan där det andra ensilaget är.. Det här känns inte så bra för mej, så jag undrar, hur ni andra hade gjort? Hade ni flyttat, eller stått kvar tills fölet är fött? Hade ni gjort på nått annat sätt? Man vill ju bara sin hästs bästa! Men jag vet inte... Evigt tacksam för svar :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byte av stall - problematik...

*puttar*
Ingen som har något tips hur man kan göra??

Det är ju lättare att flytta nu innan fölet är fött
Jag hade inte stått kvar en dag till om jag inte hade trivts i ett stall.

Det konstigaste är ju att en av dessa "ägare" själv ska ta hem ett dräktigt sto.. jag ville nämligen ta hem analyserat hösilage så jag vet vad jag stoppar i henne, men får bara till svar att de inte har nån plats! Nej tyvärr har vi inget kontrakt, vilket jag tycker är synd.. men å andra sidan borde man väll vara rädd om de få hyresgästerna man har? :confused:
Det är ju lättare att flytta nu innan fölet är fött
Jag hade inte stått kvar en dag till om jag inte hade trivts i ett stall.
Det är inte försent att flytta henne och så nu? Just det har jag ingen koll på... hon är snart i 6:e månaden.

Jag hade hellre flyttat henne än att vara säker på att hon far illa genom dåligt foder.

Dålig hygienisk kvalité på foder är ju en känd orsak till att ston kastar.

det där påminner mig om ett stall jag känner till...jag hade flyttat på en gång!

speciellt om dom inte vill låta dig ta hem eget foder! jag förstår att du vill veta vad din häst äter-dräktig eller inte!

det känns när du skriver att du är missnöjd med stallet och speciellt ägaren då. så flytta om du inte trivs!

jag tror ditt sto klarar av en flytt till om hon inte blir väldigt stressad av att flytta runt!

men helt klart hade jag också flyttat!

Ja det känns ju inte bra, onekligen. Ska och titta på ett stall på söndag. Det som känns träligt är just att de inte vill att man tar hem eget foder, utan köper av dem, och när man påpekar att det är dålig kvalité säger dom bara att det tycker minsann inte dom, fast de håller med om att det dammar en del.... har fått ta av mitt eget hö som jag hade med mig men de balarna är ju snart slut... Som tur var blir hon inte stressad av att flytta runt men hon trivs ju där och så det känns lite synd att behöva flytta henne igen :(

Om de anser att hösilage som dammar är bra hästmat är det nog läge att flytta snabbare än snabbt. :crazy:

Jo jag känner det också, påpekade detta och frågade om vi inte kunde köpa in annat, men icke.. men när man står på kallhyra, måste dom inte då ha utrymme för att man kan ta hem eget foder? Så har det vart i andra stall med kallhyra som jag har hört talas om, att man köper in sitt eget foder eller iaf får utrymme för foder om man nu vill ta hem eget? Känns som dom verkligen vill att man ska köpa deras foder, trots att det inte är bra! Det är bra första lagret typ, sen är det dammigt och som ihopklumpat..Jag tycker onekligen inte det verkar bra!

Dammigt foder är aldrig tjänligt. Aldrig.

Kallhyra säger ju bara att man hyr boxen på ett pris och fodret köper man utöver boxhyran. De flesta har ju ett tvång att köpa deras foder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat