Byte av hingst..?

Sv: Byte av hingst..?

Tack för tipset om Carland, har ju faktiskt sett honom och tyckte om honom, förutom färgen då. Indoctro är i dyraste laget.
Kom just på att en kompis sto som är till hälften xx, lämnade mkt bra med Camaro, kanske kunde vara ett alternativ. Jag skall klura, men har tyvärr inte så många dagar på mig. Hoppas verkligen att hon är dräktig på måndag.

Beklagar, man hoppas så mycket och blir så besviken när det händer. Första gången det hände mig grinade jag av besvikelse, men efter ett par försök så kom det en liten året därpå. :D

poff skrev:
Tack för tipset om Carland, har ju faktiskt sett honom och tyckte om honom, förutom färgen då. Indoctro är i dyraste laget.
Kom just på att en kompis sto som är till hälften xx, lämnade mkt bra med Camaro, kanske kunde vara ett alternativ. Jag skall klura, men har tyvärr inte så många dagar på mig. Hoppas verkligen att hon är dräktig på måndag.
Camaro tror jag också kan vara ett intressant alternativ till ditt sto.

Hittade föresten texten i datorn som jag skrev till Carlands ägare om hans ( Carlands ) och Cortez mödernelinje. Det är den nedanför som är kopierad...

Carland kommer ur Holsteineravelns stofamilj 308. Mödernet går tillbaka till stoet Inis II ( som är mormors mormors mor till Carland och mormor till Cortez)

Inis II hade tre döttrar: Ohlala f- 77 e. Ronald, Rafari f- 79 e. Capitano och statspremiestoet Westkuste f - 84 e. Ahorn Z.

Ohlala är mamma till helbröderna Cortez I - 81 ( Sverige ) och Cortez II - 82 ( exp. Brasilien - 84 ) och deras helsyster statspremiestoet Gommtess f- 92. Cortez I är ju en hingst som visat sig vara lyckosam dels med ston innehållande utrilloblod men även i kombination med ston som har mkt fullblod. Cortez och fullblod är således ingen tillfällighet har det nu visat sig när man studerar stolinjen och stofamiljen bakåt i leden...

Rafari har lämnat stoet Charmante e. Reichsgraf ( Carlands mormor ) & den godkända hingsten Salahudine e. Sir Shostakovich XX. Charmante känner vi igen som mor till den godkända hingsten Seven Valleys e. Sir Shostakovich xx och till Helle III som är mor till Carland.

Westkuste har även hon lämnat förnämliga avkommor: Salahudine e. Sir Shostakovich XX, Cannonball e. Cor de la Bryere. Westkuste har även lämnat statspremiestoet Goldkuste e. Lord Calando. Goldkuste är i sin tur mor till premiehingsten Cypriano e. Coriano och till hingsten Chatman e. Corofino I som rids i Grand Prix cirkusen av Ludo Philippaerts. En helbror till Chatman vann förövrigt 5 års championatet i Noors.

Detta borgar för att man kanske skulle prova på ston som står högt i blod även till Carland och därigenom fösöka följa detta konceptet som hittills visat sig så lyckosamt i Carlands stolinje och stofamilj. Därför så blir en liten gissning att ev. goldencross på Carland är fullblod och då gärna med Sir Shostakovich XX blod eller avkommor till denne fullblodshingst.

Hälsningar Helen

Är det förresten någon som vet om vi har några hingstar i Sverige som har Sir Shostakovich XX blod i sig ?

Senast ändrad av en moderator:

Mia_R skrev:
Beklagar, man hoppas så mycket och blir så besviken när det händer. Första gången det hände mig grinade jag av besvikelse, men efter ett par försök så kom det en liten året därpå. :D

Tack för trösten :smirk: Jo...jag grinade väl inte direkt men jag var klart sur och är det fortfarande. Alla man träffar också och berättar för gör ju inte saken enklare för en. Där är uppmuntrande ord som: "Men vafan....det måste ju vara nåt fel på henne", eller " hon vill inte bli mamma", eller " du ser att det inte går, nu skiter vi i alltsammans". Men nu ska jag bara försöka få tag på hingstägaren idag och sen far vi dit. Hon har ju inte satt i gång brunst ännu men där fanns ju en gulkropp så det har väl blivit lite fördröjt alltsammans. Det är ju dumt att inte åka då vi har en eller två gånger kvar på samma språngavgift.

Det behöver inte vara fel på någon av dem för att det inte tog sig på första försöket, det går säkert bättre nästa gång och ni har ju sommaren på er.

Mia_R skrev:
Det behöver inte vara fel på någon av dem för att det inte tog sig på första försöket, det går säkert bättre nästa gång och ni har ju sommaren på er.

Nej, självklart inte men det är så man får höra bland stallvänner och andra. Att det är mitt sto som inte kan eller vill. Men det är bara att försöka igen :smirk:

Har ngn av dem barn och "tog" det första gången de nuppade? :angel: Om inte så kanske det berodde på att de varken kunde eller ville? ;)

Mia_R skrev:
Har ngn av dem barn och "tog" det första gången de nuppade? :angel: Om inte så kanske det berodde på att de varken kunde eller ville? ;)

:bow: Får ställa frågan när jag träffar de i stallet idag :rofl:

Nej...jag ska sluta deppa. Har läst så mycket här om både två-tre-fyra försök och kanske fler så inte ska man ge upp efter ett misslyckande fast allt stämde så himla bra med brunst och betäckningsdagar och ägglossning och ja...allt var så perfekt.

Just det, det finns ju massor av människor som lurvar runt i sänghalmen hela livet utan att det bakas några bullar i ugnen ;) :o

neywaz skrev:
Just det, det finns ju massor av människor som lurvar runt i sänghalmen hela livet utan att det bakas några bullar i ugnen ;) :o
:rofl: :rofl: :rofl:
Du är gullig du :bow:

Tack för all info :bow: ! Det låter onekligen rätt intressant med Carland (Du har väl inte % på betäckningarna :D ).

Det är så härligt när främmande människor engagerar sig så, då blir man glad :banana: , till skillnad mot att läsa i vissa andra trådar då man bara blir ledsen.

Hejsan,
Jag är av den uppfattningen, att stona blir dräktiga när det är dags. Är dom inte infekterade eller så, kan det bero på att dom inte är i fas.
Mitt sto blev bet. 2 ggr, -tog sig inte. Vet sa att hon inte var redo pga den långa vintern och sena fällningen. Men att det bara var att fortsätta.
Frustrerad blev jag, eftersom jag alltid bara åkt och bet mina ston, och dom tagit sig på en gång.
Men sagt och gjort, nu är hon dräktig på 3:e försöket, så han hade rätt!
Är det meningen att hon ska bli dräktig, så blir hon det. Ge inte upp efter första försöket...

monkan skrev:
Hejsan,
Jag är av den uppfattningen, att stona blir dräktiga när det är dags. Är dom inte infekterade eller så, kan det bero på att dom inte är i fas.
Mitt sto blev bet. 2 ggr, -tog sig inte. Vet sa att hon inte var redo pga den långa vintern och sena fällningen. Men att det bara var att fortsätta.
Frustrerad blev jag, eftersom jag alltid bara åkt och bet mina ston, och dom tagit sig på en gång.
Men sagt och gjort, nu är hon dräktig på 3:e försöket, så han hade rätt!
Är det meningen att hon ska bli dräktig, så blir hon det. Ge inte upp efter första försöket...

Tack! Det är sådant här man vill höra när man tycker hoppet har gått i kras alldeles och man mår skitdåligt. Men nu åker vi igen måndag eller tisdag kväll :) Hoppet har kommit tillbaka. Kollade damen idag och ingen brunst på gång så vi åker iväg med henne och så får hon sprutas igång för nu har hon kommit ur fas ( skulle ha börjat brunst i onsdags ). Tack Monkan för dina ord :bow:

Tack för all info :bow: ! Det låter onekligen rätt intressant med Carland (Du har väl inte % på betäckningarna :D ).
:D Nej Jag svär mig fri med handen på hjärtat...

Det är så härligt när främmande människor engagerar sig så, då blir man glad :banana: , till skillnad mot att läsa i vissa andra trådar då man bara blir ledsen.
Intressanta ston är alltid roligt att spåna på vad det gäller betäckningar...

Jag tycker att du kan välja både Carland och Camaro. Vad det gäller Carland så skulle jag däremot önska att han hade något mer hingstkaraktär, men å´andra sidan är ingen perfekt...Men jag är lite nojig vad det gäller hingstkaraktärer :crazy: Men hoppar super gör han och han har hög ridbarhet...

Helen

*kl*
är det försent att betäcka ett sto nu? går det att få tag på en hingst på så kort varsel? (nej, jag kan itne ett nått om betäckningar osv.... men jag ska lära mig)

Nej det är inte för sent att betäcka. -Bara sent.
Normalt sett brukar seminstationerna hålla öppet till mitten på augusti. Men själv är jag ju betydligt gladare i, om det blir april/maj föl och inte juni/juli föl.

Har själv ett sto som står på station nu och vi har inte betäckt henne tidigare. (mest för att vi inte fick hem henne förrän den 2 juli)
Huruvida det kommer gå låter jag vara osagt. Hon har inte haft föl på 4 år, och var ju nu mitt emellan två brunster, hon sprutades i tisdags och har nu ägg på gång och vi kommer att ta ett baktprov så man inte bommar dräktighet pga av en behandlingsbar sak nu när vi bara har denna och en brunst till att spela på.

Jag vet att min veterinär kommer göra allt hon kan , sen är det ju tur som behövs också....

tack så mkt för ditt svar och lycka till med ditt sto!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 695
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: Marty
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 638
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 319
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3