Byta Vatten

TheRedLightning

Trådstartare
Jag undrar om det är någon där ute som kan svara på varför vissa prompt byter vatten varje dag i boxen om de har hink?
Jag har lite svårt att förstå varför, såvida vatten inte är uppenbart ofräscht, men det blir det väl inte på en dag eller?
De byter inte vattnet i hagen, utan fyller oftast bara på. Så vad är det för skillnad i boxen egentligen eller är det så? :confused:
 
Jag byter vatten inne varje dag, tycker inte att det är fräscht efter natten. Blir bös i också som jag vill skölja ur. Utomhus blir det inte byte varje dag, mest för att det inte känns försvarbart att hälla ut litervis med vatten dagligen, men jag ser till att skura ur karet när det är lite vatten kvar och fyller sen på med helt nytt.
 
För att jo det blir ofräscht och oftast tomt också.
Blir det även ofräscht när vattnet ser ut som när man fyllde hela hinken, om hästen bara druckit halva och man fyller på med nytt istället för att byta?
När det är helt tomt eller ser väldigt ofräscht ut (typ massa mat och hö i vattnet) köper jag att man byter efter en dag, tycker det känns lite som slöseri med vatten att hälla ut en halvfull hink där vattnet ser fräscht ut bara för att det är en dag gammalt. Men vad vet jag. :/
 
Jag har väl aldrig varit med om en häst som inte fått lite spån eller bås i hinken.

Dom flesta av mina hästar älskar dessutom att doppa höet i hinken.
 
Min häst äter ofta över vattenhinken och slabbar ner den totalt. Så jag byter och sköljer ur den varje dag.
Han skulle nog överleva om jag bara fyllde någon dag. Men nä.. Det ser så äckligt ut.
I hagen står han sällan och käkar just över vattenbaljan. Så den håller sig renare längre.
När han var yngre doppade han maten och blaskade med vattnet även i hagen. Då bytte jag det dagligen. Jag hade inte så jättemycket i baljan, utan bara så det var lagom för någon dag och man inte behövde slänga ut så mkt.
 
Ja, det finns renliga hästar och så finns det dom som inte är så renliga av sig. Det var mest till dom renliga som jag funderade om man verkligen behöver byta vatten varje dag om det bara ser ut att vara vatten i hinken?
Dom orenliga, så byter man såklart.
 
Min häst har alltid lite vatten kvar på botten på morgonen, så rent tekniskt är hinken aldrig tom. Den innehåller dessutom förutom vattnet spån, hö, damm och i vissa fall till och med bajs som hästen rört upp/spillt under natten, vilket inte alls känns speciellt fräscht. Jag byter, och skurar, vattenhinken varje dag. Det gör jag med utebaljan också.
 
Hade du själv velat dricka vatten som har stått ett helt dygn? Det vill inte jag därför häller jag ut det gamla, skurar hinkarna och fyller inte upp dem igen förren precis innan hästarna tas in. Vattnet i hagen byts självklart också varje dag och baljan skuras innan nytt fylls på. Hästar liksom alla andra djur ska få vatten av livsmedelskvalite, annars bryter man mot djurskyddslagen. Jag kan verkligen inte tycka att vatten som har stått ett dygn eller ännu längre är okej att erbjuda någon.
 
Jag byter dagligen, eftersom det är skräpigt i vattenhinken. Så av den enkla anledningen, skulle vattenkaret ute se likadant ut så byts det också självklart. Sommartid så byter vi dagligen även ute, vattnet blir ursnuskigt ganska fort i solen med alger och kanske bakteriebildning.
 
Jag tvättar hinken varje dag, oavsett om den är synligt smutsig eller inte. Tycket att det är ett måste.
 
Diskar hinken varje dag och byter såklart vatten.
Tycker det är skillnad på ute och inne. Inne är mindre yta och strö som alltid rör upp lite damm när hästen rör på sig i boxen.
 
Byter inte varje dag. Den ena är så renlig att det ser ut som nytappat vatten på morgonen. Så han får påfyllt.

Den andra är mer så att han äter över hinkarna och doppar spånig mule i. Byter helt om det är skitigt och varannan dag om det bara är väldigt lite spån i botten.

Tvättar skitgrisens hink ofta medan den andras ca 2 ggr i veckan.
 
Jag håller lika rent åt djuren som åt mig själv, det hade känts fel att ha det på något annat sätt. Och eftersom jag aldrig använder gårdagens dricksglas, tallrik eller bestick utan att diska dem emellan så diskar jag ju också djurens mat/vatten hinkar/skålar varje dag.
 
Jag är en sån där oförståndig människa som du pratar om, som prompt ska byta vatten och till och med DISKA hinken varje dag! :eek: Det blir ju slemmigt på insidan av hinken och det vill jag diska bort innan jag fyller på nytt vatten, och är något jag är upplärd med sedan jag var liten.

Jag resonerar som så att jag inte skulle dricka ur gårdagens använda glas, utan tar hellre ett diskat utan eventuella smaker och bakterier från gårdagen. ;)

Vattenbaljan i hagen ska enligt mig också diskas varje gång den fylls på med nytt vatten, vilket blir varannan till var tredje dag. Eller om den blivit grisig tidigare...
 
Jag byter och skurar vatten hinkarna varje dag, ute och inne. även om det ser fräscht ut så blir det en beläggning på botten. Har som regel att om man inte vill dricka det själv så ska man inte servera det till sin häst.
Har 2st vattenhinkar var inne som jag fyller till 75%, (så hästarna inte behöver dricka upp det sista basket av betfor, damm och halm som blir.)
Ute har jag en större balja som jag fyller till max 50%, så det inte blir så mycket vatten att hälla ut.
 
Ja, skit och beläggning ska de inte ha i hinkarna. Jag vet inte varför det tar flera dagar för min ena häst att få det. På förra stället fick han det betydligt fortare så där fick jag diska varje eller varannan dag.

Det kan bero på atty de serveras mycket vatten tre gånger dagligen (varmt) med foder i krubbor att han inte dricker så mycket mer.
Den andra dricker ju betydligt mer och då blir det diskning mycket oftare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp