Byta utlämningsställe för paket (Postnord)

honung

Trådstartare
Många e-handlare låter en välja vilket utlämningsställe de ska skicka paket till, men många ger inte alls det alternativet. Jag får ofta paket skickade till ett ställe som ligger låååångt bort, och som inte har någon näraliggande kollektivtrafik. Jag vill ha paketen skickade till min närmaste Ica-handlare som också är utlämningsställe för postnord, dhl och schenker. Jag har postnords app, där ges inget val annat än om det är ett sånt paket som erbjuder hemleverans. Har kollat igenom postnords Q&A och det enda jag hittar är att avsändare kan välja att mottagaren får välja utlämningsställe. men finns det verkligen inget sätt att som mottagare välja om sitt defaulta utlämningsställe? Någon som vet?
 
Många e-handlare låter en välja vilket utlämningsställe de ska skicka paket till, men många ger inte alls det alternativet. Jag får ofta paket skickade till ett ställe som ligger låååångt bort, och som inte har någon näraliggande kollektivtrafik. Jag vill ha paketen skickade till min närmaste Ica-handlare som också är utlämningsställe för postnord, dhl och schenker. Jag har postnords app, där ges inget val annat än om det är ett sånt paket som erbjuder hemleverans. Har kollat igenom postnords Q&A och det enda jag hittar är att avsändare kan välja att mottagaren får välja utlämningsställe. men finns det verkligen inget sätt att som mottagare välja om sitt defaulta utlämningsställe? Någon som vet?

Tyvärr handlar det om var man beställer. Har samma problem hos vissa sidor, slutat handla där.
 
Tyvärr handlar det om var man beställer. Har samma problem hos vissa sidor, slutat handla där.
Det är vansinnigt irriterande. Vet inte om jag ska vara arg på de ställen jag handlar på som inte låter mig bestämma vart paketen ska skickas, eller om jag ska vara sur på postnord som inte ger den servicen per automatik....

Skulle vilja att jag kan anmäla hos det utlämningställe jag vill ha paketen till (2 kvarter bort) att jag hör till det området.
 
Senast ändrad:
Jag har det här problemet titt som tätt med schenker och dhl-paket, som i de fall där man inte kan välja utlämningsställe hamnar på någon av två lanthandlar 12-15 km bort. För att det geografiskt utifrån mitt postnummer är närmast, med någon enstaka kilometers marginal gentemot närmaste stad. Saken är ju dock att jag typ aldrig har ärenden åt det hållet, vilket jag ofta har till. Så det blir ju resor helt utöver, dessutom på småvägar som inte alltid är superkul såhär års.

Har inte heller kommit på om det finns något sätt att komma runt det här, alltså i de fall som näthandeln inte ger några alternativ. Ibland beställer jag någon annanstans ifrån, men ibland går det inte att undvika.
 
Jag hade det problemet när jag bodde på två andra ställen, ville egentligen ha paketen till ica-affären där jag brukade handla. Värst var när jag bodde på landet och paketen kom till en affär i det lilla samhället, som bara hade öppet till 18:00 - problematiken var att jag slutar egentligen jobbet 17:30, men som chaufför tenderar det ofta att bli något senare, var lite stressigt att hinna hämta.

Nu bor jag i samhället där ica-affärn finns så nu får jag paketen dit. Så har inga problem, när det var större sändningar brukade jag ha annan leveransadress (till jobbet), vilket uppskattats tror förvisso det rörde sig om hemkörningspaket men ändå.

Jag vet inte om det går att ändra är inte helt inne på hur systemet är uppbyggt.
 
Jag frågade posten om just det här och iaf dom går efter postnummer.
Spelade ingen roll att Ica två kilometer bort är närmare mej geografiskt än Ica två mil bort då två mil bort passade till mitt postnummer.

Det var heller inget som var valbart frn butikernas sida sett.
Så som DHL eller schenker har tex.
 
Jag, i motsats till e-handeln i svärje - längtar efter att amazon ska etablera sig. Då blir det andra bullar i butiken. De är, iallafall i de länder de är etablerade - kundorienterade och ffa sätter prestige i hur de levererar varor så de e-butiker som väljer att ansluta sig till amazon får följ med i hur amazon väljer att prioritera leveranser.
 
Här fungerar det så att det kvittar om det går att välja, det är ändå lotteri på om paketen hamnar i Töreboda eller i Tidan! Har inte hittat någon logik i hantering överhuvudtaget. Försvinner de ur spårbarhetssystemet tycks de dock komma nån vecka senare till Töreboda.
 
Jag frågade posten om just det här och iaf dom går efter postnummer.
Spelade ingen roll att Ica två kilometer bort är närmare mej geografiskt än Ica två mil bort då två mil bort passade till mitt postnummer.

Det var heller inget som var valbart frn butikernas sida sett.
Så som DHL eller schenker har tex.
Hos mig är det precis tvärtom. DHL har mitt postnummer inlagt tre (!) hela mil bort och de vägrar ändra. Postnord och Schenker fungerar klockrent och levererar till närmaste ställe. Därför kollar jag alltid hur nätbutiken jag tänkt handla från skickar sina varor. Handlar inte om de anlitar DHL och de inte kan ändra.
 
På företagspaketen och vissa utland kan jag i appen välja Ica i byn, postnord företagscenter aslångt bort eller hemkörning.

Så det _borde_ ju inte vara helt omöjligt att få välja rent tekniskt.
 
Jag frågade posten om just det här och iaf dom går efter postnummer.
Spelade ingen roll att Ica två kilometer bort är närmare mej geografiskt än Ica två mil bort då två mil bort passade till mitt postnummer.

Det var heller inget som var valbart frn butikernas sida sett.
Så som DHL eller schenker har tex.

Fast hos många sidor får man välja utlämningsställe själv, oavsett vilket leveranssätt man väljer.
 
Fast hos många sidor får man välja utlämningsställe själv, oavsett vilket leveranssätt man väljer.
De har kanske ändrat nu. Det var ett par år sen jag frågade.
Men då kunde man med just Postnord inte välja utlämningsställe.

Har nog förresten för mej att jag fått välja frn posten nu det senaste.
Positiv utveckling isf!
 
Det är vansinnigt irriterande. Vet inte om jag ska vara arg på de ställen jag handlar på som inte låter mig bestämma vart paketen ska skickas, eller om jag ska vara sur på postnord som inte ger den servicen per automatik....

Skulle vilja att jag kan anmäla hos det utlämningställe jag vill ha paketen till (2 kvarter bort) att jag hör till det området.

Håller med. Problemet för mig är att närmaste utlämningsställe (ligger 16km bort) vilket många ställen då tycker måste vara rätt, grejen är att det är åt ett håll som jag väldigt sällan åker - så det blir alltid drygt 3 mil extra bilåkande för att hämta ett paket.

Jag tycker att med dagens fina informationsteknik bör det inte vara ett problem att få anmäla vilket utlämningsställe man vill ha.

Har varit med om flera gånger att jag VALT utlämningsställe och ändå fått det till fel ställe och fått åka de där extra milen. Förståelsen hos kundservice hos både DHL och Postnord har varit liten när jag velat att de ska flytta paketet dit jag faktiskt beställt det.
 
Inte är det miljövänligt heller :cautious: de flesta vill ju kunna göra det på vägen hem eller liknande, men så får man ta omvägar eller åka en extra gång för att hämta paketet :meh:
 
Inte är det miljövänligt heller :cautious: de flesta vill ju kunna göra det på vägen hem eller liknande, men så får man ta omvägar eller åka en extra gång för att hämta paketet :meh:
Jamen visst, jag går på 3 min till Willys men måste ta bilen till ICA längre bort. Men jag är i alla fall glad att både PN och DHL kom i rätt tid de här gångerna.
 
Jag har det här problemet titt som tätt med schenker och dhl-paket, som i de fall där man inte kan välja utlämningsställe hamnar på någon av två lanthandlar 12-15 km bort. För att det geografiskt utifrån mitt postnummer är närmast, med någon enstaka kilometers marginal gentemot närmaste stad. Saken är ju dock att jag typ aldrig har ärenden åt det hållet, vilket jag ofta har till. Så det blir ju resor helt utöver, dessutom på småvägar som inte alltid är superkul såhär års.

Har inte heller kommit på om det finns något sätt att komma runt det här, alltså i de fall som näthandeln inte ger några alternativ. Ibland beställer jag någon annanstans ifrån, men ibland går det inte att undvika.
Exakt samma sak för mig, men lite kortare till det andra utlämningsstället har dock heller aldrig ärende dit. Jag har kontaktat Schenkers kundtjänst, men de kunde inte lägga in ett visst ställe som default för min adress.
 
Antar att några av er som skrivit här bor på landet och har lantbrevbärare.
Är ni medvetna om att man kan boka så att lantbrevbäraren tar med sig paketen hem till er? https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/boka-lantbrevbaring
Min brevbärare påstår att man måste vara hemma och ta emot det, att de inte får ställa av det - om man inte har ett företag, för då kan man avtala med dem om att ställa av det.
Din brevbärare har fel men tyvärr verkar endel brevbärare inte vara så uppdaterade på det hela. Förra gången jag beställde hem och klickade i att de skulle lämna oavsett om jag var hemma eller inte så ställde de sig och tutade ändå och jag har också fått avier om att jag inte var hemma när de hade paket trots att paketet alltså inte skulle signeras/kräver id. Ska bli "spännande" att se hur det blir imorgon när jag väntar ett paket som ska levereras utan signatur/id. Har man postnordsappen så kan man klicka i att de får lämna av det oavsett när man beställer hemkörning.
 
Din brevbärare har fel men tyvärr verkar endel brevbärare inte vara så uppdaterade på det hela. Förra gången jag beställde hem och klickade i att de skulle lämna oavsett om jag var hemma eller inte så ställde de sig och tutade ändå och jag har också fått avier om att jag inte var hemma när de hade paket trots att paketet alltså inte skulle signeras/kräver id. Ska bli "spännande" att se hur det blir imorgon när jag väntar ett paket som ska levereras utan signatur/id. Har man postnordsappen så kan man klicka i att de får lämna av det oavsett när man beställer hemkörning.
Kan man beställa hemkörning via appen nu? Jag hittade inte den funktionen där när jag installerade appen - men skrev till utvecklarna att den var önskad... :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 786
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 078
Senast: Klara
·
Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp