Byta ut fodret till nåt annat?

A

Arsozah

Jag fick en ny hopponny i januari och jag tycker inte riktigt att jag har fått ihop foderstaten riktigt. Tyvärr så har jag ingen tillgång till analys av grovfodret så jag får fodra lite med ögat.

Men nu behöver jag lite hjälp och rådgivning!
För hoppningens skull behöver hon mycket kraftfoder, vilket hon får. Annars har jag märkt att hon inte orkar riktigt. Hon äter nu 2 kg havre och 1 kg krafft pluss blå/röd, lite lusern och betfor.
Men nu när jag har börjat ge henne det här är hon väldigt pigg här hemma och koncentrerar sig inte lika bra på dressyrarbetet och blir bara jobbig (för det mesta), men för hoppningens skull är det en bra giva :confused: Om jag drar ner på givan så blir hon för slö i hoppningen. Vad ska jag göra?? Ge gärna förslag!! Tror ni att det skulle funka att byta ut en en del havre till korn istället eller något liknande? Eller ska jag byta till något annat foder överhuvudtaget?

Snälla, tacksam för hjälp :crazy:
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Omöjligt att veta något när du inte har någon grovfoderanalys.
Det är troligtvis någon obalans mellan MJ/Smrp som gör att hon är så ombytlig.
Hur mycket grovfoder ger du?
Det är inte alltid självklart att hon behöver mycket kraftfoder just för att hon är tävligsponny.
Öka på grovfodret i första hand, och ge en något kg lusernhack. Det kan hjälpa till att balansera upp grovfoderstaten lite eftersom du inte vet innehållet.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Hon äter 6 kg hösilage, det är rätt lagom tycker jag för det är inte så blött (ca 66 %TS skulle jag tro) och det är från förra årets skörd så det är ganska bra hö
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Vad väger den då - hästen? Glöm inte 1,2kg TS/100 kg häst minst för att få behövd stråmängd. Det räcker kanske inte med 6 kg.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Vet inte riktigt vad hon väger, 300 kg kanske? Hon är en ädel c-ponny
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Jag skulle föreslå minst 7 kg silage till din ponny, gärna mer.
Räknar då med 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt, vilket blir 6,6 kg av ditt silage till din ponny.

Tycker du ska pröva att ge mera silage, innan du börjar ändra med kraftfodret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Hmm jo det skulle jag kanske göra...

Jag har fått tips om att byta ut en liten del havre till korn istället för att lösa problemet, så jag får se hur jag gör

Men om ja ger henne mer grovfoder skulle det balansera upp smrp/mj intaget då, eller är det det du menar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Ja det tycker jag. Hjälper inte det sen kan du pröva att ändra på kraftfodret.
Oanalyserat hö + en större havregiva kan tendera att bli rena raketbränslet för vissa hästar, kan kanske vara något att pröva med korn.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Egentligen så är hon inte het, hon är lixom bara inte lika konsentrerad när vi tränar dressyr längre :confused: Kan ibland springa ifrån arbetet... Men ja testar med höt och byter ut ett halvt kilo havre till korn istället och tar bort lusernen tror jag (eftersom att korn är så fett behöver hon väl inte lusernen?). Hon får en halvliter lusern (torr).
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Det kan vara så att det blir bättre om hon får mera grovfoder, iom att hon då får mera att tugga på, mera att göra och fler fibrer för magen att arbeta med.

Lusernen du ger nu tror jag varken gör till eller från, ta du bort den om du vill.
Men om du tycker att hästen behöver mera protein (om den t.ex inte bygger muskler som den ska eller får kulmage utan annan anledning), då är lusern ett bra alternativ.

Lycka till med ponnyn :)
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Ja jag får testa mig fram helt enkelt :D
Är det så att de kan bli bukiga av proteinbrist!?
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Jag tycker du beskriver bra vilka effekter olika fodermedel kan ha när du säger att hon behöver havren för hoppningen. Havre liksom melassen i lusernmixen ger snabba höga blodsocker toppar och kan ge litet explosiv energi som i lagom dos kan vara perfekt i hoppningen men kanske inte alltid passa lika bra vid lugnare precisionsarbete. Eftersom det ska vara en hopponny är väl det målet överordnat men kanske kan du pröva dig fram till en blandning av havre och korn som funkar för båda grenarna. Korn tas upp långsammare i blodet så byter man en del havre mot korn får man inte så hög blodsockertopp men den varar litet längre. För att ge konkreta råd om givor måste man veta vad du ger i grovfoder men du får väl prova dig fram.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

jag skulle ha gett henne mer grovfoder. Försök få tag på en analys av grovfodret så blir det med ens mycket lättare att räkna en bra foderstat.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Ja, det är så att bla proteinbrist kan orsaka bukighet.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Hmm okej... Vill inte att hon ska bli bukig :eek:
Men korn innehåller mycket fett, och fett innehåller protein, eller? Har för mig att det var så...
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

HelenaHandberg skrev:
Jag tycker du beskriver bra vilka effekter olika fodermedel kan ha när du säger att hon behöver havren för hoppningen. Havre liksom melassen i lusernmixen ger snabba höga blodsocker toppar och kan ge litet explosiv energi som i lagom dos kan vara perfekt i hoppningen men kanske inte alltid passa lika bra vid lugnare precisionsarbete. Eftersom det ska vara en hopponny är väl det målet överordnat men kanske kan du pröva dig fram till en blandning av havre och korn som funkar för båda grenarna. Korn tas upp långsammare i blodet så byter man en del havre mot korn får man inte så hög blodsockertopp men den varar litet längre. För att ge konkreta råd om givor måste man veta vad du ger i grovfoder men du får väl prova dig fram.
Okej, så även om hon inte får en "explosiv energi" så orkar hon lika länge iaf!? Isåfall borde det ju vara bra :)
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Havre innehåller mer fett än korn. Protein och fett är två helt skilda saker, fett är ren energi.

Jag tror ändå din häst skulle må bättre av att få större grovfodergiva och mindre kraftfodergiva. Kanske du kan ge bara havre då, men 1 kg och få samma pigghet i hoppningen.
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Havre innehåller mer fett än korn? Alla säger helt tvärtom :confused:
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Ja, det är en vanlig missuppfattning att korn innehåller mer fett än havre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 083
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp